Як збільшити доходи державного бюджету на 100 млрд грн особливо не напружуючись

Як збільшити доходи державного бюджету на 100 млрд грн особливо не напружуючись
Фото з відкритих джерел

Ігор Смолов

журналіст, економіст

Як збільшити доходи бюджету

Загальний обсяг доходів та ВВП

Уряд передбачив доходи державного бюджету на 2020 рік в сумі 1070,7 млрд грн. Це лише на 51,4 млрд грн більше, ніж було у 2019 році, і на 149,9 млрд грн більше, ніж було у 2018-му.

Тут я розглядаю перший варіант сценарію макроекономічного прогнозу, який є більш помірним та не відповідає заявам уряду про швидке економічне зростання протягом п’яти років на 40%, бо це малоймовірно.

 

2020

Варіант 1

Варіант 2

Валовий внутрішній продукт:

номінальний, млрд грн

4551,7

4578,6

%, р/р

3,3

3,6

           

Зростання реального (скоригованого на інфляцію) ВВП закладено на рівні 3,3%, а зростання номінального ВВП (навіть за найбільш помірним сценарієм) передбачено на 15,3% відносно до 2019 року.

Що важливо: навіть за умови таких низьких закладених темпів росту ВВП темпи зростання доходів бюджету значно відстають.

112.ua

Зростання загальних показників доходів державного бюджету на 2020 рік, порівняно із затвердженими показниками 2019 року, становить 5%, а з фактичними показниками 2018 року - 16,9%.

Слід зазначити, що за останні 5 років, крім проекту бюджету на 2020 рік, темпи зростання доходів бюджету та ВВП були домірними.

112.ua

Закладений ріст доходів бюджету не відповідає росту ВВП в середньому на 10 відсоткових пунктів!

112.ua

Наглядний приклад заниження доходів бюджету в законопроекті – податок на додану вартість, який займає понад 47% загального фонду державного бюджету.

Прогнозні показники податку на додану вартість визначено проектом закону в сумі 450,4 млрд грн, зокрема внутрішній ПДВ – 93,5 млрд грн, з імпорту – 356,9 млрд грн.

Зростання податку заплановано лише на 3,7% до індикативу 2019 року. Це найнижчий показник за останні 5 років.

Хоча в пояснювальній записці до проекту закону зазначено, що "основним рушієм у формуванні економічного зростання в Україні залишатиметься внутрішній попит": "Найбільший внесок у зростання, як і раніше, матиме споживчий попит у силу своєї найбільшої питомої ваги у ВВП, а також політики уряду щодо підвищення добробуту громадян".

112.ua

А щодо внутрішнього ПДВ взагалі передбачено зменшення порівняно з планом на 2019 рік.

112.ua

Тобто лише за рахунок перерахунку податку на додану вартість у відповідності до росту ВВП збільшення може становити 28 млрд грн.

Новини за темою

Крім того, щорічні втрати від схемного кредиту з ПДВ становлять близько 30 млрд грн.

Тобто врахування надходжень за рахунок зазначених факторів може надати можливість збільшення доходів на суму близько 58 млрд грн.

Митні платежі

Щодо митних платежів, то обсяг додаткових надходжень за рахунок боротьби з контрабандою може становити понад 13 млрд грн, що базується на підставі порівняльного аналізу статистичних даних стосовно імпорту України та країн-партнерів.

Акцизний податок. Тіньовий ринок лікеро-горілчаної продукції

За дослідженнями міжнародних організацій, зокрема Word Health Organisation (WHO), значна частина ринку алкогольних напоїв перебуває в тіні. За даними останнього звіту у 2016 році, обсяги споживання на душу наявного населення України за рік становить 8,6 літрів чистого алкоголю (етанолу).

112.ua

Якщо акцизний податок перерахувати виходячи з обсягів споживання, зазначених по Україні у відповідності до наявного населення старше 15 років та чинних ставок податку на лікеро-горілчану продукцію, вино та пиво, то прогнозна сума може становити близько 30 млрд грн.

Тобто додатковий ресурс за рахунок легалізації ринку може становити понад 15 млрд грн акцизного податку.

Акцизний податок. Тіньовий ринок пального

Не знайшли відображення в бюджетному законопроекті заходи з детінізації ринку пального, а відтак і додатковий ресурс бюджету.

Наприклад, за даними Нафтогазової асоціації України, щонайменше 1500 АЗС працюють нелегально. Обсяг продажів через такі заправки - близько 40 тис. тон на місяць. Тіньовий ринок, зокрема в сегменті ДТ, становить 20%, а скраплений газ – 30-50% в залежності від регіону.

Втрати державного та місцевих бюджетів за 2018 рік становлять близько 10 млрд грн.

З урахуванням інфляції додатковий ресурс у 2020 році може становити 12 млрд грн (переважно акцизний податок).

Отже ми вже знайшли, як можна збільшити доходи бюджету на 95 млрд грн.

Податковий борг

Незадіяним залишається джерело збільшення доходів бюджету – погашення податкового боргу, який станом на 1 вересня 2019 року становив 99,5 млрд грн до державного бюджету.

Кілька років поспіль залишається непогашеним податковий борг ПАТ "Укрнафта" (фактично це державна компанія), який становить на 1 вересня 2019 року 15,5 млрд грн.

Законодавчі ініціативи

А крім цього, в проекті бюджету не знайшли відображення і законодавчі нововведення, які наразі розглядають й ухвалюють у парламенті, зокрема збільшення рентних платежів для гірничо-збагачувальних комбінатів, легалізація азартних ігор, виведення з тіні малого бізнесу через введення РРО тощо. А це не один мільярд гривень додаткових надходжень до бюджету.

Куди можна спрямувати додаткові надходження?

Базовим державним соціальним стандартом, на основі якого визначаються розміри основних державних соціальних гарантій та стандартів у галузях доходів населення, житлово-комунального, побутового, соціально-культурного обслуговування, охорони здоров’я та освіти, тобто більшості видатків, є прожитковий мінімум.

Прожитковий мінімум у 2020 році на одну особу в розрахунку на місяць порівняно з 2019 роком зросте в середньому на 176 грн та з 1 січня 2020 року, відповідно до проекту закону, становитиме 2 027 грн (з 1 липня – 2 118 грн, з 1 грудня – 2 189 грн).

Такого підвищення вистачить на купівлю 9 буханок соціальних сортів хліба або на 1 кг риби чи м’яса.

Пенсійне забезпечення – ще менше, зростання лише на 143 грн та з 1 січня становитиме 1 638 грн  (з 1 липня – 1 712 грн, 1 грудня – 1 769 грн).

При цьому за розрахунками реальний споживчий кошик (набір товарів і послуг, мінімально необхідних людині для життя) наближається до 4 500 грн.

Прожитковий мінімум та мінімальна пенсія у 2,5 рази менше реального споживчого кошика.

Якщо порівняти прожитковий мінімум у доларовому еквіваленті, то на 2020 рік заплановано навіть його зменшення. На 2020 рік – це 73,7 дол., а, наприклад, у 2014 році було 77,2 дол.

Проектом закону передбачено зростання загальних показників видатків державного бюджету на 2020 рік, порівняно із затвердженими показниками 2019 року, на 6,6%, а з фактичними показниками 2018 року – на 12,8%.

112.ua

Поряд з тим видатки на міжбюджетні трансферти закладено вдвічі менше, ніж затверджено на 2019 рік (151,1 млрд грн проти 288,3 млрд грн).

У проекті держбюджету на 2020 рік передбачено видатки на виплату пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу в грошовій формі в сумі 47,6 млрд грн. При цьому на 2019 рік таких видатків було затверджено на 7,5 млрд грн більше (на 13,6%).

Можна обирати будь-який напрям і додаткові гроші спрямовувати туди - це піде лише на користь державі і її громадянам. Натомість нині ці "приховані" доходи йдуть не до державного бюджету, а до кишень окремих хитрунів.

Ігор Смолов

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>