Як вплине скасування договору про дружбу з РФ на українців, які перебувають у Росії

Міністерство закордонних прав України заявило, що підготувало пакет документів про припинення дії договору про дружбу з РФ. Відповідне доручення МЗС дав президент України Петро Порошенко. Якщо до жовтня жодна зі сторін договору не повідомить іншу сторону про намір його припинити, його дію буде автоматично продовжено ще на 10 років. Наразі для українців, які перебувають в РФ, такий крок не матиме жодних наслідків. Повага до їхніх прав гарантована їм іншими міжнародними договорами. Утім, чи дотримується їх Росія на практиці, це вже інше питання

Як вплине скасування договору про дружбу з РФ на українців, які перебувають у Росії
Фото з відкритих джерел

Микола Гнатовський

Перший віце-президент Української асоціації міжнародного права

Міністерство закордонних прав України заявило, що підготувало пакет документів про припинення дії договору про дружбу з РФ. Відповідне доручення МЗС дав президент України Петро Порошенко. Якщо до жовтня жодна зі сторін договору не повідомить іншу сторону про намір його припинити, його дію буде автоматично продовжено ще на 10 років. Наразі для українців, які перебувають в РФ, такий крок не матиме жодних наслідків. Повага до їхніх прав гарантована їм іншими міжнародними договорами. Утім, чи дотримується їх Росія на практиці, це вже інше питання

Переважна більшість положень Договору про дружбу, співробітництво і партнерство України з РФ лише повторює норми міжнародного права, які продовжують бути обов’язковими для обох держав. Щодо прав українських громадян, які перебувають на території РФ, то треба пам’ятати, що з точки зору міжнародного права з моменту окупації Криму між двома державами було розпочато збройний конфлікт. Навіть якщо його буде повністю припинено у Донецькій та Луганській областях і Україна відновить контроль над своїм східним кордоном, юридичний стан збройного конфлікту з РФ триватиме, аж доки Росія не поверне під контроль України Автономну Республіку Крим і місто Севастополь. Відповідно, права українських громадян на території РФ та на окупованих нею територіях України гарантовано насамперед нормами міжнародного гуманітарного права, а також низки конвенцій з прав людини, що діють як у мирний час, так і під час збройного конфлікту. Серед останніх провідне значення мають положення Європейської конвенції з прав людини. Контроль над її дотриманням здійснює Європейський суд з прав людини у Страсбурзі, юрисдикція якого поширюється на РФ як члена Ради Європи.

Новини за темою

Громадяни України, які перебувають на території Росії, і громадяни РФ на території України мають користуватися захистом, який їм надає Женевська конвенція (IV) 1949 року про захист цивільного населення під час війни. Її положення також діють на окупованих територіях. Як і Європейська конвенція з прав людини, ця конвенція гарантує іноземцям на території сторони конфлікту основоположні права: повагу до їхньої честі та гідності, право на справедливий суд, належне поводження тощо.

Передбачений Договором про дружбу, співробітництво і партнерство пункт про те, що сторони гарантують громадянам іншої держави права і свободи на тих самих підставах і в такому самому обсязі, що й своїм громадянам, крім випадків, установлених національним законодавством сторін або їхніми міжнародними договорами, нічого суттєвого не додає до відповідних положень щодо всіх іноземців, передбачених як Конституцією РФ, так і Конституцією України.

Іншими словами, після припинення дії двостороннього договору, про який ідеться, між Україною та Росією продовжують діяти у повному обсязі норми міжнародного права, які гарантують права громадян обох держав. Так само діють внутрішні конституційні положення щодо прав іноземців.

Новини за темою

Договір про дружбу, співробітництво і партнерство з РФ з моменту укладання слугував рамковим документом і був призначений для того, щоб РФ та Україна розвивали свої відносини та поглиблювали стратегічне партнерство. Документ містить для цього можливості створення відповідних механізмів. Зокрема, у ньому передбачено періодичність, з якою мають зустрічатися міністри закордонних справ України і РФ, – не менше ніж двічі на рік. Також передбачено створення спільних комісій та інших подібних структур. Таким чином, цей документ є основою для розвитку дружніх відносин, яких після початку збройного конфлікту немає… І якщо з боку Росії немає поваги до державного суверенітету України, її територіальної цілісності та політичної незалежності, якщо РФ порушила і продовжує порушувати щодо України всі основоположні принципи міжнародного права, то немає найбільш елементарних базових передумов для дружби, співробітництва і партнерства.

У випадку з цим договором перед Україною постало питання, чи бажає вона його продовження. Очевидно, якби Україна погодилася продовжити ще на 10 років дію договору за нинішніх умов, вона б поставила себе в дуже дивне становище. Відмова від пролонгації документу – це вимушений та логічний крок. Не треба бути експертом з міжнародного права, щоб за умов збройного втручання РФ та окупації нею частини території України констатувати порушення з боку РФ усіх основоположних норм договору про дружбу. За такої ситуації неможливо було б робити вигляд, що нічого не відбувається, допускаючи продовження дії цього договору.

Микола Гнатовський

Перший віце-президент Української асоціації міжнародного права

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...