Як СРСР планував побудувати суперавіаносець, але зіткнувся із суперпроблемою

"Ульяновськ" повинен був стати радянським суперавіаносцем, але Росія здала його на металобрухт в 1990-х

Як СРСР планував побудувати суперавіаносець, але зіткнувся із суперпроблемою
Фото з відкритих джерел

"Ульяновськ" повинен був стати радянським суперавіаносцем, але Росія здала його на металобрухт в 1990-х

Оригінал на сайті The National Interest

Якщо б цей корабель коли-небудь вийшов у море, то радянський суперавіаносець "Ульяновськ" став би справжнім морським чудовиськом. Він сягав би в довжину близько 300 метрів і мав водотоннажність 85 тисяч тонн, і був би в змозі нести авіагрупу з 70 літаків і вертольотів.

Оснащений ядерною силовою установкою авіаносець борознив би океани в поєднанні з іншими радянськими надводними і підводними кораблями з однією метою.

А саме — з метою утримувати американський флот подалі від берегів Батьківщини.

Але історія "Ульяновська" — це танталові муки "майже". Москва так і не закінчила проект, залишившись без грошей. Із закінченням холодної війни Росія зіткнулася з економічними проблемами, які зробили будівництво нових кораблів неможливим.

Новини за темою

"Ульяновськ" помер в 1992 році на верфі, де його розбирали на брухт. Але сьогодні Кремль витрачає мільярди рублів на модернізацію збройних сил і планує побудувати новий суперавіаносець, здатний змагатися зі США.

"Ульяновськ" був закладений в 1988 році, коли радянська імперія почала розвалюватися. Проект був настільки грандіозним, що будівництво корабля завершилося б не раніше середини 1990-х років.

Фото з відкритих джерел

Будівництво здійснювалося на чорноморській верфі в Україні, відомій, як Південна верф № 444 в Миколаєві. Це старий завод, заснований в кінці XVIII століття, коли князь Григорій Потьомкін підписав у 1789 році указ про ремонт у нових доках російських кораблів, які отримали ушкодження під час Російсько-турецької війни.

Знаменитий російський броненосець "Потьомкін", на якому відбулося повстання моряків в 1905 році і якому присвячений фільм Сергія Ейзенштейна, був побудований на цій верфі.

На початку радянської епохи на верфі будували лінкори. У 1960-х і 1970-х роках робітники побудували на Південній верфі № 444 вертольотоносці класу "Москва" і авіаносні кораблі класу "Київ".

Але жоден з цих кораблів не міг зрівнятися з "Ульяновськом".

Названий на честь рідного міста Леніна, цей корабель був воістину величезний, навіть за російськими стандартами.

Його силова установка складалася з чотирьох реакторів КН-3. Ця модель використовувалася у величезних важких крейсерах класу "Кіров", наприклад, у важкому ракетному крейсері "Фрунзе". "Ульяновськ" повинен був розвивати швидкість до 30 вузлів.

Новини за темою

Авіаносець ніс на борту не менше ніж 44 винищувачі Су-33, Міг-29, модифікованих для палубної авіації. Дві парові катапульти, злітний трамплін і чотири комплекти гальмівних канатів створювали на "Ульяновську" жваву палубу.

Проектувальники запланували на "Ульяновську" три ліфти, кожен з яких міг би піднімати 50 тонн, щоб доставляти і прибирати з верхньої палуби літаки, що перебувають на просторій ангарній палубі. До того ж корабель повинен був нести вертольоти для проведення пошуково-рятувальних операцій і для протичовнових завдань.

У проекті команда цього радянського корабля повинна була складатися з 3400 моряків. Це приблизно половина екіпажу американського авіаносця класу "Німіц", але більше, ніж в інших радянських кораблів.

СРСР хотів, щоб цей суперавіаносець був помітним. У радянському чи російському військово-морському суднобудуванні величезні кораблі не займали великого місця.

На даний момент Росія має один авіаносний корабель — "Адмірал Кузнєцов", спущений на воду в 1985 році. З тих пір корабель страждав від численних технічних поломок і нікуди не ходив без супроводжуючого буксира.

Але будівництво "Ульяновська" було продиктовано певною логікою. Джеймс Холмс (James Holmes), професор стратегії у військово-морському коледжі США, говорить, що СРСР хотів створити "синій" оборонний пояс у морських водах.

"Синій пояс" складався з наземних, морських і повітряних підрозділів, покликаних відкинути американські субмарини та авіаносці. Росія могла б захищати свою територію, надавши зони безпечного патрулювання підводних човнів з балістичними ракетами, які виконували завдання з ядерного стримування.

"Ці атомні підводні човни повинні були зникати на тижні, ховаючись на безпечній глибині, — сказав професор Холмс. — Радянські суперавіаносці разом з надводними кораблями і авіацією склали б компоненти синього оборонного поясу, виганяючи американські кораблі з євразійських вод".

Однак гордість і національна гідність теж грали свою роль в ухваленні рішення про будівництво "Ульяновська".

Новини за темою

"У будівництві авіаносців був також аспект „бути не гіршими за інших". США були світовою наддержавою, і якщо СРСР не хотів відставати, то радянським лідерам потрібні ті ж іграшки, щоб довести — вони не відстають", — продовжив Холмс.

"Не все було пов'язано із завданнями і ролями авіаносців, — сказав він. — Національна гідність теж грала свою роль".

Фото з відкритих джерел

Але в 1990-х роках російські кораблі іржавіли біля причалів, моряки служили, не отримуючи зарплату, і США поспішили допомогти з деактивацією радянських ядерних підводних човнів і з забезпеченням безпеки російського ядерного арсеналу.

"Радянські лідери не були ідіотами, — сказав Холмс. — Вони не стали б витрачати все, що мали, лише б бути не гіршими за інших. Вони, будучи сухопутною великою державою, використовували значну частину своїх ресурсів для фінансування армії і авіації. Було дуже багато суперечок з приводу „розкішних" проектів у флоті".

"Коротше кажучи, якщо ви не можете зберегти вже існуючий флот в морі, то звідки ви візьмете гроші на завершення будівництва першого атомного авіаносця — корабля, що вимагає більше людських ресурсів, ніж ви можете собі дозволити?"

Але, схоже, сьогодні Росія вирішила відродити мрію про суперавіаносець. "Авіаносець у флоту буде. Роботи ведуться відповідними науково-дослідними організаціями", — сказав нещодавно адмірал Віктор Чирков, головнокомандувач російського флоту.

Інші повідомлення російських ЗМІ свідчать, що проектуються авіаносці нового класу, які будуть за розміром трохи перевершувати "Німіц" і повинні бути здатні нести близько 100 літаків і вертольотів.

Але економічні проблеми, включаючи загрозливу рецесію, і витрати, необхідні для підтримки і модернізації застарілих кораблів, змушують засумніватися в тому, що Росія насправді може побудувати такий дорогий корабель.

Новини за темою

Холмс оцінює вартість будівництва нового російського авіаносця в 8,5 мільярдів доларів. Він вважає, що будівництво триватиме сім років. Але при цьому професор вважає, що Росія серйозно налаштована створити авіаносець.

Великі держави мають авіаносці, Росія вважає себе великою державою, тому авіаносець стане символом національного відродження і гідності. Іншими словами, новий авіаносець стане ще одним приводом забути погані старі часи розпаду СРСР.

"Ми вважаємо СРСР похмурим місцем, але росіяни пам'ятають, що він мав велику силу, — продовжив Холмс. — Це дієвий спогад".

Для московського флоту невдача проекту "Ульяновськ" стала найбільшим з усіх найнеприємніших спогадів.

Пол Річард Хуард

Переклад ИноСМИ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>