Як СРСР після Другої світової намагався побудувати суперчовен, але так і не зміг

Як СРСР після Другої світової намагався побудувати суперчовен, але так і не зміг
З відкритих джерел

Оригінал на сайті The Popular Mechanics

Підводний човен К-2 (судячи з усього, йдеться про підводний човен проекту П-2 1949 року, – ред.), який представляє нове покоління підводних човнів Радянського Союзу, міг би, у разі створення, застосувати отримані численні технології і перетворити їх на зброю, гідну лиходіїв із романів про Джеймса Бонда. Цей суперпідводний човен міг би мати на своєму борту як ракети Фау-2, так і невеликі субмарини, здатні перевозити танки. Хоча підводні човни К-2 так і не були побудовані, вони дозволяють кинути погляд на грандіозні плани Радянського Союзу і самого Сталіна, що виникли після перемоги в найбільш руйнівній війні в світовій історії.

Після закінчення Другої світової війни і Сполучені Штати, і Радянський Союз активно займалися пошуками німецьких технологій у низці військових галузей, включаючи створення підводних човнів і ракетної техніки. Американський проект, що отримав назву "Проект Скріпка", реалізовувався Союзницькими силами в той момент, коли вони входили на територію Франції і Голландії, а згодом і самої Німеччини. У процесі його реалізації захоплювали технічну документацію, промислове обладнання, навіть вчених та інженерів, які працювали над секретними проектами.

У статті на веб-сайті Covert Shores експерт у галузі підводних човнів Ейч-Ай Саттон розповідає про радянські зусилля, спрямовані на використання захоплених технологій для будівництва суперпідводного човна.

У 1949 році радянські конструктори запропонували проект підводного човна з використанням цілої низки отриманих на той час технологій. Згідно із запропонованим проектом, ця субмарина, яка отримала назву К-2, повинна була мати наступні характеристики: довжина 112 метрів (367 футів), ширина 12,5 метра (41 фут), водотоннажність 5360 тонн. У результаті за своїми розмірами вона цілком могла би бути вдесятеро більшою, ніж підводні човни військового часу, побудовані всього чотирма роками раніше.

Новини за темою

Підводний човен К-2 повинен був мати екіпаж зі 100 осіб, максимальну глибину занурення 200 метрів (656 футів), а максимальну швидкість у зануреному стані –17 вузлів.

Відповідаючи на питання кореспондента журналу Popular Mechanics, Саттон наголосив, що проект підводного човна К-2 перебував під великим впливом революційної німецької субмарини Тип-XXI часів Другої світової війни. На той момент це був найбільший сучасний підводний човен, а його креслення й інші дані опинилися в руках СРСР.

Згідно з проектом, К-2 був озброєний настільки, що це було вже на межі комічного. "Цей підводний човен був гігантським для свого часу, він мав 16 торпедних апаратів у трьох окремих торпедних секціях (дві в носовій частині, одна на кормі), і всі їх можна було перезаряджати новими торпедами. На той час підводні човни Військово-морських сил США мали на своєму борту лише десять торпед, а більш пізні американські атомні субмарини мали всього чотири торпедні установки", – зазначає Саттон.

Кожен з торпедних апаратів міг використовувати торпеди ЕТ-46. До того ж на К-2 передбачалося встановити 2 зенітні гармати (як 57-міліметрові, так і 25-міліметрові) для боротьби з протичовновими літаками. Все це було досить звичайним обладнанням для підводних човнів кінця 1940-х років.

Дивно те, що ці торпеди і гармати насправді були для підводного човна К-2 другорядною зброєю. Основним озброєнням для нього повинні були стати якраз 12 балістичних ракет Р-1 (за кодифікацією НАТО SS-1 "Сканер"), що були копією німецької ракети Фау-2 і розміщалися у вантажному відсіку. Як альтернативний варіант у вантажному відсіку передбачалося також розмістити 41 крилату ракету 10Х (Swallow), яка була копією німецької крилатої ракети Фау-1.

Окрім того, для зовсім інших цілей у ньому могли розміщуватися декілька малих підводних човнів з танками на борту для використання під час десантних операцій.

Новини за темою

"К-2 був вершиною амбіцій сталінського військово-морського флоту. Він об'єднував у собі останні досягнення в цій галузі з урахуванням досвіду Другої світової війни і найсучасніші ракети. Тільки після захоплення німецьких технологій наприкінці Другої світової війни СРСР отримав доступ до настільки сучасних ракетних технологій", – підкреслив Саттон.

А навіщо було будувати підводні човни для настільки різних цілей – обстрілу противника балістичними і крилатими ракетами та для участі в десантних операціях?

"Здатність мати на борту невеликі підводні човни з танками свідчить про суперечливі вимоги СРСР. Такі варіанти, як транспортні субмарини і використання підводних човнів для проведення десантних операцій, серйозно розглядалися по обидва боки від Залізної завіси, проте поєднання десантних операцій і запуску ракет в одному підводному човні важко пояснити", – зауважує Саттон.

Ось одне з можливих пояснень для такого багатоцільового підводного човна: сам Сталін. Радянський лідер, як і Адольф Гітлер, мав схильність втручатися в питання військового планування, а його манія величі, можливо, спонукала його до реалізації подібної ідеї.

Можливо, також, що керівництво радянського Військово-морського флоту намагалося представити такі підводні човни як своєрідну чудо-зброю для отримання фінансування. Чим більш корисною є зброя для виконання різних функцій, тим більша вірогідність того, що її можуть вважати більш гідною для державного фінансування.

Але якими б не були причини, підводний човен К-2 так і не було побудовано. "Пізніше Росія почала будувати окремо підводні човни для балістичних ракет і підводні човни для крилатих ракет. Що стосується десантних підводних човнів, то вони взагалі не були побудовані", – зазначив Саттон у бесіді з кореспондентом журналу Popular Mechanics.

Успіхи СРСР у будівництві підводних човнів були пов'язані з вибором більш мудрого і поступового шляху, який привів до створення в 1980-х роках таких монстрів, як-от підводні човни класу "Тайфун" та "Оскар", які перевершували вже в кілька разів за своїми розмірами К-2.

Кайл Мізокамі

Переклад ИноСМИ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

 

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>