Як Росія намагається відрізати Україну від Азовського моря

Як Росія намагається відрізати Україну від Азовського моря
Артилерійський катер проекту 1204 "Джміль" Відкриті джерела

Оригінал на сайті Defence24

Упродовж останніх трьох місяців активність Російської Федерації в Азовському морі значно зросла. Росіяни все частіше не дозволяють торговим суднам, які прямують в українські порти і які виходять з них, безперешкодно проходити через Керченську протоку. До 2014 року перевірка корабля, який затримувала російська Федеральна служба безпеки, тривала приблизно дві години. Зараз ця процедура триває до 88 годин. Росіяни спеціально створюють проблеми, щоб у підсумку збільшувалася вартість перевезення товарів, вироблених, зокрема, промисловими підприємствами південного сходу України. Як говорить директор маріупольського морського порту Юрій Балан, збитки від затримки одного судна на добу становлять 15 тисяч доларів. Найбільше страждають транспортні компанії, що працюють з портами в Бердянську та Маріуполі.

Збільшення витрат на транспорт і незручності, пов'язані з затримкою і перевіркою суден, призводять своєю чергою до зростання цін на такі послуги. Командувач Військово-морських сил України Ігор Воронченко у своєму інтерв'ю, що з'явилося 15 липня, відзначає, що з кінця квітня до липня цього року російська сторона затримала 116 торгових суден, що прямували в українські порти на Азовському морі і виходили з них. За даними Адміністрації морських портів України, ФСБ затримала 148 кораблів (ці цифри 16 липня навів заступник міністра інфраструктури Юрій Лавренюк).

Новини за темою

Українська сторона повідомляє, що такі інциденти відбуваються кожен день. Дії Росії — це не просто прагнення завдати шкоду українцям, а спроба довести українські порти до банкрутства. Блокування Києву доступу до його портів можна трактувати як намір повністю відрізати Україну від Азовського моря, тобто перетворити його на внутрішнє море РФ.

Дії Кремля не обмежуються політико-економічною сферою. За останні три місяці він зробив низку кроків, спрямованих на нарощування своєї військової присутності в регіоні. За інформацією української сторони, в період з травня по липень в Азовському морі з'явилися 18 військових кораблів, які раніше несли службу, зокрема, в Каспійському морі. В азовських портах знаходяться зараз щонайменше 40 кораблів, що належать прикордонній службі та ВМФ Росії. Це, наприклад, побудовані ще в радянську епоху артилерійські катери проекту 1400 "Гриф" та проекту 1204 "Джміль". Як повідомляв Український військовий портал, російські сили в Азовському морі отримали підкріплення у вигляді двох "Джмелів" та одного катера "Гриф-М", які перекинули в Керч (окупований Крим). Також росіяни мають сучасні ракетні кораблі проекту 21631 "Буян-М", які оснащено ракетами "Калібр".

Слід наголосити, що кораблі "Буян-М" включено до складу Чорноморського флоту, разом з іншими його силами вони можуть стати важливим фактором, що впливає на ситуацію в Азовському морі. Серйозною загрозою українці вважають російські десантні кораблі, що базуються в безпосередній близькості від Бердянська і Маріуполя. Українська сторона припускає, що в портах Таганрога, Єйська та Приморсько-Ахтарська зосереджено відносно сильне десантне угруповання. До нього, ймовірно, входять десантні катери проекту 11770 ("Серна"), які здатні взяти на борт 92 людини, один танк або два бронетранспортери, а також десантні катери проекту 21820 ("Дюгонь"), на які можна завантажити 90 осіб, два танки або чотири бронетранспортери.

Корабель "Буян-М" Відкриті джерела

Ситуація виглядає для української сторони вкрай несприятливою, оскільки в Азовському морі у неї немає структур ВМФ. Зараз проти росіян можуть виступити тільки кораблі 23-го Маріупольського загону морської охорони, що підкоряється прикордонній службі. До його складу входять 18 одиниць морської техніки. Це, зокрема, оснащені кулеметами сторожові катери "Гриф" і сторожовий корабель проекту 205П "Тарантул" з артилерійськими установками АК-230. До того ж загін має сторожові катери "Калкан" (проект 50030), "Галія", УМЗ-600 та одне цивільне судно, конфісковане у турецьких браконьєрів (всі вони оснащені кулеметами).

Розуміючи, що сили нерівні, а Російська Федерація раптово почала нарощувати свою присутність у цьому регіоні, Київ розуміє, що на азовському напрямку з'явилася серйозна загроза. Українські експерти і політики відкрито визнають, що вони побоюються не тільки того, що Росія позбавить Україну можливості користуватися економічним потенціалом Азовського моря (наприклад, торговими маршрутами), але і того, що вона вирішить захопити Маріуполь і Бердянськ. На думку секретаря Ради національної безпеки й оборони України Олександра Турчинова, збільшення кількості десантних кораблів в азовських портах дозволить росіянам провести операцію, в якій візьмуть участь сили 8-ї, 49-ї і 59-ї армій Південного військового округу.

Новини за темою

Зараз українські силові структури, які функціонують у районі Азовського моря, не здатні ефективно захищати українське узбережжя й охороняти торгові шляхи. Користуючись зростальною диспропорцією сил і невигідним для Києва правовим статусом його акваторії (воно вважається "внутрішнім морем України і Росії", і за чинним договором російським силам дозволено наближатися до українських берегів на відстань у 12 морських миль), Кремль міг би провести низку успішних провокацій або використовувати цей регіон для досягнення своїх військово-політичних цілей. Українська сторона однак за можливості намагається відповідати на агресивні дії Москви.

Одним з прикладів демонстрації готовності українців захищати своє узбережжя стало виділення трьох ділянок між Бердянськом і Широкиним, на яких з 1 червня до 1 вересня триватимуть навчання сил морської охорони, артилерійських і ракетних військ. Україна вирішила також модернізувати корабель морської охорони "Донбас". Найближчими місяцями Київ, судячи з усього, спробує нейтралізувати або обмежити перевагу росіян в Азовському морі за рахунок збільшення потенціалу своїх повітряних і ракетних сил, а також завдяки їх модернізації.

сторожовий катер "Гриф" Відкриті джерела

Ситуація зміниться в сприятливому для українців напрямку, якщо Генштаб і командування ВМФ зможуть виконати доручення Петра Порошенка, який 17 липня закликав "зупинити російські провокації під час проходження Керченської затоки". У рамках виконання наказу можна, наприклад, виділити кораблі берегової охорони для супроводження торгових суден, щоб знизити ризик їх затримання силами ФСБ. "Я так розумію, що з'являться конвої, які супроводжуватимуть цивільні судна з пункту А до пункту Б і перешкоджатимуть співробітникам ФСБ проводити перевірки. Зараз це єдиний варіант вирішення проблеми, інші методи в ситуації, коли норми міжнародного права не працюють, не допоможуть", — говорить співробітник українського Центру дослідження армії, конверсії і роззброєння Михайло Самусь.

Новини за темою

Сказати, чи вдасться найближчим часом втілити план у життя, складно. Своєю чергою в довгостроковій перспективі українці можуть зменшити диспропорцію сил, розмістивши у прибережній зоні платформи з новітніми українськими ракетами "Нептун". Можна також очікувати, що Київ зробить спробу розміщення в портах Азовського моря катерів "Айленд", які повинні передати українцям американці, або артилерійських катерів проекту 58155 ("Гюрза-М").

Зараз зрозуміло одне: дії Росії становлять серйозну небезпеку для української економіки і показують, як Москва може використовувати свої військово-морські сили для того, щоб почати в сприятливих для себе умовах бойові дії, які ще не можна буде класифікувати як відкритий конфлікт.

Міхал Марек

Переклад ИноСМИ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...