banner banner banner banner

Як працюють Uber і Uklon

Фрагмент статті 112.ua про ринок таксі в Україні

Як працюють Uber і Uklon
Фото з відкритих джерел

Олена Голубєва

Журналіст, 112.ua

Фрагмент статті 112.ua про ринок таксі в Україні

Найбільш відомі й популярні інтернет-платформи замовлення таксі в Україні зараз – це Über і Uklon.

Пішки безпечніше: Чому в Україні поїздка на таксі – це "рулетка"

В основі роботи Uber - програма, яка пов'язує пасажира і водія. При цьому в Україні, як і на ринках багатьох країн Über працює найчастіше через місцевих партнерів. Партнери забезпечують взаєморозрахунки між водієм і Über за комісію. Партнерів Über в Україні вже більш ніж сотня, причому серед них є як великі компанії з власним парком автомобілів, так і дрібні фірми. "У Über немає ніяких певних вимог до партнера – ним може стати навіть приватний підприємець. Як правило, це дуже маленькі партнери, які об'єднують членів однієї сім'ї або друзів", - розповів 112.ua Сергій Шевченко, генеральний менеджер одного з найбільших партнерів Über в Україні – Uberdrive.

Сенс такий, що в цьому випадку водії, які об'єдналися в партнерську компанію, не віддають 10% з кожного замовлення компанії-партнеру Uber, а залишають їх собі. Але при цьому всі компанії-партнери платять Über фіксовану комісію 25% за право користуватися їхньою інтернет-платформою. У разі якщо водій таксі працює з компанією-партнером, ситуація з розрахунками виглядає так: наприклад, після вирахування комісії Über водій отримав дохід за поїздку 100 грн, від цієї суми партнер утримує свій партнерський відсоток.

Новини за темою

Взаєморозрахунки з водіями Über здійснюються виключно з безготівкових розрахунків (коли клієнт розраховується за поїздку карткою, дані якої внесено в клієнтський додаток Über). Ці кошти надходять на рахунки материнської компанії, а вже наприкінці розрахункового періоду повертаються на рахунки компанії-партнера для розрахунку з водіями. У цьому випадку часто здійснюється СВОП-операція з коштів, які водій отримав за поїздки готівкою, комісію партнера не утримується, а забирається ця сума з безготівкової частини, яка повернулася для розрахунку від Uber. "Водночас зараз ми бачимо, що кількість поїздок, за які сплачують готівкою, зростає. У таких містах, як Одеса готівкові розрахунки – це практично 100%. Виникає проблема: утримувати комісію нема з чого, і у водіїв утворюються заборгованості перед Über і партнером. Якщо відверто, то водії мали б перерахувати суми грошей, які винні партнеру, щоб партнер розрахувався з Über, бо якщо у водія негативний баланс, то подальшу роботу йому не дозволяють. Водночас деякі водії просто "кидають" на ці суми заборгованості і партнера, і Uber, хоча й втрачають можливість продовжувати роботу з Über. У компанії є можливість перевіряти акаунти водіїв на дублювання: зокрема, при реєстрації для роботи у Über вказують номер водійського посвідчення", - розповіли в компанії одного із партнерів Über.

Заробіток водіїв залежить від кількості годин, які вони витрачають на роботу, адже водій сам може вирішувати, скільки йому працювати, і вибирати для себе гнучкий графік. "Серед водіїв Über є водії, для яких ця робота – основне джерело доходу, вони працюють повний день і, як правило, не пропускають замовлень. Такі водії заробляють понад 30 тис. грн на місяць", - кажуть у Uberdrive.

Возити на автомобілі наклейку Uber – це також можливість для водіїв заробляти. Наклейку може отримати водій, який хоче отримувати доплату за брендування автомобіля. У Києві такі доплати становлять до 1 тис. грн на місяць за умови, що водій здійснює певну кількість поїздок з перевезення клієнтів Über на місяць. Якщо поїздок буде менше, то водій доплати не отримає і возитиме рекламу безкоштовно.

У Uberdrive визнають, що партнери Über конкурують один з одним за водіїв, які будуть на них працювати, при цьому демпінгують комісією. Деякі знижують свою комісію до 5-6% від поїздки. У Uberdrive відзначають, що така низька комісія не дозволяє компаніям розвивати ніяких додаткових послуг, а вони пропонують водіям пакет додаткових можливостей. "Ми розвиваємо програму турботи про своїх водіїв: це комплекс можливостей. Пропонуємо страхування життя і здоров'я, відвідування спортивних залів, послуги охоронної компанії за принципом "Тривожної кнопки", вивчення іноземних мов, найбільші знижки на паливо, мийку, послуги СТО", - розповів Сергій Шевченко.

У компанії Uberdrive є пропозиції і для автопарків, і якщо, наприклад, водій, який працює з нами, з якоїсь причини не може продовжити експлуатувати свій автомобіль, йому дають можливість попрацювати на автомобілі компанії. "Але звичайно ж, у цьому випадку заробіток набагато нижче. Без свого авто заробляють майже вполовину менше, ніж якщо працювати на своєму автомобілі", - сказав представник Uberdrive.

Найгірше в цьому, мабуть, те, що партнери Über підключають сотні водіїв віддалено, ніяк не контролюють їхній стан і не можуть заприсягтися, що водій не вживав алкоголю перед поїздкою і не перебуває у стані алкогольного сп'яніння. У Uberdrive запевнили агентство 112.ua, що в їхньому випадку ситуація інша: "Ми насамперед дивимося на адекватність людини і тому намагаємося не практикувати віддалених реєстрацій. Дивимося на якість і відповідність автомобіля. Старий або несправний Lanos, наприклад, не підходить. Кожен водій перед виходом на маршрут проходить інструктаж на предмет всіх нюансів роботи програми". Втім, йдеться про початок роботи на компанію, а як відбувається контроль "потім", не уточнюють.

Новини за темою

Для початку роботи, наприклад, з Uberdrive водієві потрібна наявність автомобіля, посвідчення водія, отриманого щонайменше рік тому, і страховки цивільної відповідальності. На сьогодні в Україні тільки з Uberdrive працює понад 15 тис. осіб.

Одна з принципових відмінностей від Uber іншої, не менш популярної платформи, – таксі Uklon – у тому, що пасажир може регулювати ціну поїздки, пропоновану додатком, – як зменшувати її, так і збільшувати. У випадку з Uber автомобіль приїде на ваш виклик гарантовано, але до кінця поїздки навіть водій може не знати остаточної ціни за неї. При цьому в години пік (підвищений попит) до суми застосовуються коефіцієнти, через що вартість поїздки за маршрутом може відрізнятися від аналогічної поїздки в інший час. Перерахунок вартості може бути застосовано і в кінці поїздки, якщо тривалість та відстань поїздки істотно відрізнятимуться від розрахованих спочатку.

Uklon – це український сервіс таксі, приймає замовлення за допомогою інтернет-програми. Її власником і засновником називають Віталія Дятленка. У прес-службі компанії агентству 112.іа повідомили, що Дятленко є автором ідеї, на підставі якої з'явився сервіс Uklon, і засновником компанії. Він програміст, а зараз - головний технічний директор компанії, уточнили у прес-службі. Ідея сервісу від початку була простою: з ланцюжка водій-пасажир було усунуто диспетчера - користувач самостійно вносить дані у форму замовлення.

У прес-службі Uklon повідомили, що працюють з постійними партнерами, водіями: "У нас є і партнери ІДС (інформаційно-диспетчерські служби), які працюють не тільки з нами. Це важлива категорія, особливо в регіонах, і це теж тисячі машин по країні. І, по-третє, у нас є невеликий власний парк під корпоративний сектор, там десятки машин".

В Uklon запевнили, що кожен водій, який працює в службі, проходить співбесіду, на якій працівники компанії оглядають його транспорт. "Одна з вимог для роботи в нашому сервісі - мати гарний, чистий автомобіль", - заявляють вони.

Такий формат роботи сервісів часто призводить до того, що пасажир може простояти годину, викликаючи таксі, але до нього ніхто не приїде. Справа в тому, що після замовлення автомобіля у "службі таксі" пасажиру приходить смс про те, що йому буде подано автомобіль (марка, номер, час прибуття). Іноді після довгого очікування пасажир зв'язується з водієм і дізнається, що той не приїде, бо "йому незручно до вас їхати і він помилково взяв замовлення". І ніхто в цьому випадку не понесе відповідальності. Або ж, наприклад, інтернет-сервіс вам повідомляє, що не може знайти машину, хоча якщо ви накине грошей до замовлення, машина раптом чудо-дивом з'являється. Справа в тому, що диспетчер називає вам низьку ціну і просто закидає замовлення на сервер – таким чином, людина, з якою ви говорили, ніяк не може вплинути на те, хто приїде на ваш виклик.

Єдине, що може в такому випадку зробити пасажир, - поставити водієві низьку оцінку.

Новини за темою

Водії, що працюють з партнерами Uber, ліцензії не мають і як підприємці не реєструються. "З точки зору правової конструкції, існування партнера дозволяє виключити отримання водієм ліцензії. Адже по суті, Uber не є службою таксі – йдеться про послуги фрахтування. А водій, якщо працює на власному автомобілі, здає його в оренду. А здача транспорту в оренду у нас – неліцензійний вид діяльності", - розповіли 112.ua в одній із компаній.

Та ж ситуація і в Uklon. Згідно зі статтею 164 Адмінкодексу, діяльність з надання послуг таксі або будь-яке інше перевезення пасажирів без транспортної ліцензії карається штрафом від 17 до 34 тис. грн з конфіскацією транспортного засобу. Але на практиці масове застосування такої норми, безумовно, є неможливим відзначають експерти.

Зазначимо, що незважаючи на те, що законом комерційну діяльність на автомобілі з іноземною реєстрацією заборонено і за неї передбачено штраф у розмірі 300% від суми несплачених митних платежів, на практиці таких автомобілів працює чимало як у напівлегальних службах таксі або серед одинаків, так і в Uklon та Über.

Олена Голубєва

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>