banner banner banner

Як повинен працювати Антимонопольний комітет у разі картельної змови

У п'ятницю прем'єр-міністр Володимир Гройсман пообіцяв розібратися з необґрунтованим однаковим синхронним підняттям ціни на всіх АЗС, яке має всі ознаки картельної змови. Для цього він хоче підключити АМКУ й операторів ринку. Подивимося

Як повинен працювати Антимонопольний комітет у разі картельної змови
Фото з відкритих джерел

Борислав Береза

Народний депутат

У п'ятницю прем'єр-міністр Володимир Гройсман пообіцяв розібратися з необґрунтованим однаковим синхронним підняттям ціни на всіх АЗС, яке має всі ознаки картельної змови. Для цього він хоче підключити АМКУ й операторів ринку. Подивимося

Оригінал на сторінці Борислава Берези в Facebook

До питання про підняття ціни на паливо, картельну змову та світовий досвід.

В одній країні з зірково-смугастим прапором стався супершторм "Сенді", і як наслідок цього утворилася відсутність електрики на заправках. І до всього цього всі танкери з нафтопродуктами були виведені на рейд у відкрите море. Коротше, дефіцит намалювався вже через три дні, і ціна на бензин швиденько поповзла вгору. Що зробила держава? Держава публічно попередила, що так робити не можна і за це буде ай-яй-яй у вигляді штрафу в розмірі отриманого незаконного прибутку і ще 20% від річного обороту. А щоб спростити пошук фактів завищення, попросили громадян повідомляти, де ціна завищена. Проблема була вирішена протягом доби. Це для всіх тих, хто волає про недопущення втручання держави в ціноутворення на паливо.

Новини за темою

А в 2007 році, в тій же країні із зірково-смугастим прапором, було виявлено картельну змову авіаперевізників щодо встановлення цін на перевезення вантажів. Так ось один з учасників змови (Lufthansa), який співпрацював з контролюючими органами, був допущений до програми звільнення від відповідальності та отримав повний імунітет від покарань і штрафів, тоді як на інших учасників (British Airways і Korean Air Lines) були накладені чималі штрафи (300 млн дол. на кожного). Це до того, що держава зобов'язана припиняти картельні змови і мотивувати до співпраці.

У тому ж 2007 році, на іншому кінці світу, в одному політично-економічному об'єднанні, в якому перебуває 28 держав, було виявлено картельну змову виробників ескалаторів і ліфтів Kone, Otis, ThyssenKrupp та Schindler щодо ринків Бельгії, Німеччини, Люксембургу та Нідерландів. У результаті розслідування на учасників змови були накладені значні штрафи (приблизно до 80 млн євро на кожного), а всі інші учасники ринку були попереджені. Це говорить про те, що картельну змову держава може знайти не тільки на ринку палива, страхування, авіаперевезень або телефонного зв'язку, але і в будь-якому сегменті економіки. Для цього просто потрібно не закривати очі на факти і боротися з картельними змовами або спробами монополізації ринку.

На початку 2016 року на тій же території, що згадувалася раніше, Європейська комісія, яка виконує функції антимонопольного регулятора ЄС, оштрафувала японські компанії Mitsubishi Electric (Melco) і Hitachi на загальну суму 138 млн євро за участь у картельній змові у сфері автозапчастин, повідомляється на сайті ЄК. Melco заплатить майже 111 млн євро, Hitachi - майже 27 млн євро. Це говорить про те, що держава повинна захищати свої ринки не тільки від внутрішніх учасників картельної змови, але і від зовнішніх. І ніяких казок про те, що це відлякає інвесторів, розповідати не треба.

Новини за темою

Ну і вишенька на торті. Не так давно організатори аукціонів Sotheby's і Christie's були визнані винними в змові та оштрафовані на 45 млн дол., а головний акціонер Sotheby's 78-річний Альфред Таубман був засуджений до року тюремного ув'язнення і штрафу в 7,5 млн дол. Повторюю - організатори аукціонів!!! Це говорить про те, що якщо антимонопольна структура виконує свої функції, то вона припиняє всі варіанти картельної змови. Всі варіанти без винятку, ступеня споріднення, знайомств і занесеного мішка грошей. До речі, за останнє можна впаяти додаткове покарання.

У п'ятницю прем'єр-міністр Володимир Гройсман пообіцяв розібратися з необґрунтованим однаковим синхронним підняттям ціни на всіх АЗС, яке має всі ознаки картельної змови. Для цього він хоче підключити АМКУ й операторів ринку. Подивимося. Це реальне випробування для прем'єра, і сподіваюся, йому вдасться позитивно вплинути на цю ситуацію. А стосовно АМКУ... Ті, хто кажуть, що Антимонопольний комітет нам не потрібен - не праві. Потрібен, дуже потрібен! Але не як сторонній спостерігач, а як активний учасник процесів, який припиняє ВСІ дії, спрямовані на монополізацію ринку й ущемлення інтересів споживачів послуг та товарів. Нам потрібен цербер, який жорстко відстоює наші інтереси і наповнює бюджет, а не державна інституція, яка проїдає бюджетні гроші.

Борислав Береза

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>