Як не стати жертвою шахраїв, купуючи квитки на концерт

Як не стати жертвою шахраїв, купуючи квитки на концерт
Відкриті джерела

Concert.ua

Сервіс з продажу та бронювання квитків

Оригінал на сторінці Concert.ua в Facebook

В Україні концертів, на які є великий попит, стає все більше. Аншлаги в будинках культури, великих концертних залах, палацах спорту і навіть на стадіонах збирають як зірки світового масштабу, так і вітчизняні артисти. Все частіше попит на концерт перевищує кількість квитків. Це спричиняє хвилі шахрайств, пов'язаних з продажем квитків.

Днями на НСК "Олімпійський" відбувся концерт американського гурту Imagine Dragons. Всі квитки було продано ще до концерту. Більше 50 тисяч глядачів насолодилися неймовірним шоу, яке згадуватимуть багато років. На жаль, не всі, хто заплатив за квитки, змогли потрапити на стадіон. Вони будуть пам'ятати цей день не менше. Як це сталося?

По-перше, мала місце безпрецедентна афера. Найбільша кількість постраждалих купила квитки через сайт e-ticket.in.ua. По-друге, аферисти через дошки оголошень, акаунти в Instagram та інших соцмережах продавали копії квитків, придбаних у офіційних квиткових операторів. По-третє, аферисти продавали "квитки" на підробних бланках операторів.

Що таке квиток на концерт?

Сучасний квиток на концерт або в театр - це сукупність даних, що містить значення реквізитів квитка (вартість, дату, назву заходу та місця, час його проведення та інше), а також унікальний штрих-код. Штрих-код є певним чином закодованим візуальним відображенням багатозначного номеру. При вході на захід штрих-код сканують, і система контролю входу дає відповідь, є відповідна штрих-коду послідовність цифр в базі валідних квитків чи немає, і якщо є, то це перше сканування чи за цим номером раніше вже зайшов хтось інший. Після першого сканування всі наступні сканування доступу на подію не дають.

Реквізити квитка та його штрих-код можуть як друкувати на термобланках квиткових операторів (такі квитки ви отримуєте в касах або доставкою кур'єром), так і розміщувати в електронних файлах, які приходять на е-mail чи перебувають в особистому кабінеті клієнтів.

Афера e-ticket.in.ua

Сотні людей придбали квитки на сайті у неіснуючого "квиткового оператора" e-ticket.in.ua. Реклама в Google, інтернет-банери і публікації в соціальних мережах приводили на цей сайт людей, які бажали піти на концерт. На сайтах знайомих їм квиткових операторів квитків уже не було, тож жертви вважали e-ticket.in.ua знахідкою.

На перший погляд, сайт був схожий на інші (наразі доступ до нього вже заблоковано): на головній сторінці були афіші деяких популярних концертів, на сторінці кожної події - опис з фотографіями. Електронні квитки можна було оплатити через сервіс LiqPay від ПриватБанку. А самі квитки, які після оплати приходили на електронну пошту і мали загальноприйнятий вигляд, містили деталі події, тип квитка і штрих-код. Але ці штрих-коди не мали жодного відношення до бази справжніх номерів квитків організатора концерту, і на вході вони, звісно, не спрацювали. За зверненнями жертв вже відкрито кримінальне провадження. Якщо ви також постраждали від аферистів, радимо звернутися до кіберполіції через форму.

Новини за темою

Як розпізнати сайти квиткових аферистів? Зібрали для вас декілька порад на випадок, якщо відомі вам квиткові оператори не продають квитки на бажану подію:

1. Невелика, порівняно з офіційними операторами, відвідуваність сайту (пояснюється це тим, що створюються такі сайти не на роки, а до першої великої афери). Перевірити сайт можна на сервісі similarweb.com. Приклад тут. Даних про сайт настільки мало, що сервіс не відображає кількість відвідувачів. Порівняйте з цим.

2. Зазвичай такі сайти не мають SSL-сертифікатів безпеки. Якщо в адресному рядку у браузері поряд з адресою сайту ви не побачите іконку відкритого замка, радимо насторожитися.

3. Асортимент на таких сайтах дуже невеликий. Офіційні квиткові оператори реалізують квитки на сотні подій одночасно.

4. Поцікавтеся у організатора події про статус сайту. Дізнатися, хто є організатором, можна через сторінку події в Facebook. Якщо на цій сторінці не вказано жодного організатора, не довіряйте такій сторінці.

5. Застосовуйте до всіх підозрілих сайтів "презумпцію винуватості". Якщо ви не можете отримати від них доказів про легальний статус продажу квитків на подію, не віддавайте ані гривні. Навіть якщо пропозиція виглядає дуже вигідною і ексклюзивною. Купуйте квитки тільки у відомих, великих квиткових операторів.

Підробні квитки

Бланки квиткових операторів друкуються в спеціалізованих типографіях на термочутливому папері. І друк на них здійснюється не фарбою, як на звичайних принтерах, а нагріванням в спеціальних термопринтерах, коли під впливом температури папір чорніє. Той самий принцип у знайомих нам касових чеках.

Ліворуч - копія, праворуч - оригінал concert.ua

Там, де є попит, знайдеться і пропозиція. Так, на сайтах з оголошеннями (наприклад, OLX), на сторінках Instagram-акаунтів та інших соціальних мереж з’являлися сотні пропозицій продати квитки на концерт Imagine Dragons, які були надруковані начебто на фірмових бланках квиткових операторів. Візуально вони дійсно були схожі на справжні, але надруковані були не на термочутливому папері, а на звичайному. Жертви купували ці квитки, не підозрюючи про аферу. Штрих-код на таких квитках міг бути або випадковим набором цифр, або ж взятим зі справжнього, офіційно придбаного квитка. Але друкувався він один на багато "бланків". Таким чином, навіть якщо б покупець вирішив дізнатися у оператора, чи є дійсним штрих-код, відповідь була б позитивною. Тільки от потрапити на концерт за таким штрих-кодом можна тільки один раз. Все інше - копії. І вже неважливо, як вони виглядають.

Копії квитків

Як ви вже знаєте, головним елементом квитка є його штрих-код. Він є дійсним лише один раз, всі наступні спроби пройти за цим штрих-кодом будуть невдалими. І неважливо, з якого носія здійснюється сканування квитка. Так, серед ошуканих жертв були покупці квитків на справжніх термобланках квиткових операторів, які містили валідні штрих-коди. Тільки от такі квитки були куплені з рук. Як мінімум той, хто їх продавав, мав доступ до штрих-коду - міг його скопіювати, роздрукувати та зайти за ним на концерт першим.

Отже, як вберегти себе від аферистів?

Не купувати квитки з рук навіть на бланках. Не купувати через оголошення від незнайомих людей та навіть знайомих. Не купувати квитки на підозрілих сайтах, особливо з ексклюзивними пропозиціями. Звертатися тільки до відомих квиткових операторів. 

Дмитро Чинь, маркетинг-директор Concert.ua

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...