banner banner banner banner

Як "Нафтогаз" працюватиме на ринку газу для населення і якими будуть ціни

Україна з 1 серпня запровадила ринок газу для населення. Як повідомлялося, основна боротьба за побутових споживачів розгорнулася між найбільшими гравцями - "Нафтогазом", який агресивно завойовує ринок, і традиційними постачальниками – газзбутами, перед якими стоїть завдання утримати клієнтів, зберігши свої позиції. Переваги " Нафтогазу "полягають у тому, що він має у своєму розпорядженні цінний ресурс – дешевий газ "Укргазвидобування" (видобуває 70% природного газу в країні), а його дочірня компанія стала постачальником останньої надії. Своєю чергою газзбути мають цінну клієнтську базу, якою не поспішають ділитися ні з "Нафтогазом", ні з іншими трейдерами. Від результату конкурентної битви між "Нафтогазом" і газзбутами залежить не тільки майбутнє ринку газу для населення, а й те, яким буде конкурентне поле і можливості інших учасників ринку – приватних трейдерів.

Як "Нафтогаз" працюватиме на ринку газу для населення і якими будуть ціни
З відкритих джерел

Олена Голубєва

Журналіст, 112.ua

Україна з 1 серпня запровадила ринок газу для населення. Як повідомлялося, основна боротьба за побутових споживачів розгорнулася між найбільшими гравцями - "Нафтогазом", який агресивно завойовує ринок, і традиційними постачальниками – газзбутами, перед якими стоїть завдання утримати клієнтів, зберігши свої позиції. Переваги " Нафтогазу "полягають у тому, що він має у своєму розпорядженні цінний ресурс – дешевий газ "Укргазвидобування" (видобуває 70% природного газу в країні), а його дочірня компанія стала постачальником останньої надії. Своєю чергою газзбути мають цінну клієнтську базу, якою не поспішають ділитися ні з "Нафтогазом", ні з іншими трейдерами. Від результату конкурентної битви між "Нафтогазом" і газзбутами залежить не тільки майбутнє ринку газу для населення, а й те, яким буде конкурентне поле і можливості інших учасників ринку – приватних трейдерів.

Про те, як діятиме "Нафтогаз" і його газопостачальна "донька" на ринку газу для населення, чи мають під собою підґрунтя озвучувані в публічній площині побоювання учасників ринку і профільних асоціацій, розповів очільник ТОВ "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" Максим Рабінович. Вчора він відповів на запитання журналістів на онлайн-платформі zoom.

Рабінович також не обійшов увагою питання, яке найбільше хвилює, - якими будуть ціни на газ у нинішньому опалювальному сезоні для населення.

Новини за темою

Ціна газу від "Нафтогазу"

Головне нововведення, яке принесла ринкова модель у сегмент газу для побутових споживачів (індивідуальних домогосподарств, які споживають газ для опалювальних потреб, нагріву гарячої води або конфорок газової плити, багатоквартирних будинків, оснащених індивідуальними тепловими вузлами), полягає в тому, що єдина для всіх ціна на газ залишилася в минулому: кожен постачальник (у тому числі Газопостачальна компанія "Нафтогаз України", приватні газзбути в своїх регіонах, близько 700 трейдерів, які оформили ліцензію для роботи в сегменті) формує свою ціну, залежно від закупівельних цін на газ і встановленої торгової націнки, повідомив глава Газопостачальної компанії "Нафтогаз України" Максим Рабінович.

На серпень Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" для побутових клієнтів встановила ціну природного газу на рівні 3,24 грн/куб. м у рамках тарифу "Місячний", що на 27 коп. дорожче за останню ціну PSO (розраховувалася за формулою, яка припинила дію із запровадженням з 1 серпня ринку газ). Ціна на природний газ для населення за тарифом "Річний" значно вища, ніж ціна за тарифом "Місячний" і становить 4,73 грн/куб. м. Якщо в рамках місячного тарифу ціна буде перераховуватися щомісяця, то за річним тарифом ціна - фіксована.

За словами Рабіновича, в структурі собівартості кінцевої ціни газу для населення приблизно 70% - це ціна, за якою газ закуповує постачальник. Це ключовий фактор, який впливає на розмір цін газу, які виставляються споживачеві. Важливими складовими ціни газу також є тарифи на транспортування ОДТСУ та оператора ГРС на розподіл, які встановлює НКРЕКП (тарифи встановлюються на тривалий період). Впливає на ціну газу і торгова націнка постачальника: за рахунок неї фінансуються операційна діяльність, витрати на маркетинг (створення і функціонування інструментів роботи з клієнтами: особистий кабінет, додаток, чат-бот, call-центри та центри обслуговування). Якщо в епоху PSO торговельна націнка регулювалася Кабміном і для постачання населенню була встановлена 2,5%, то зараз кожна компанія може встановлювати її на власний розсуд без обмежень: Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" сформувала нинішні свої ціни для клієнтів із торговельною націнкою 5-6%. Цього на сьогоднішній день достатньо, щоб купувати ресурс, обслуговувати чинних клієнтів, залучати нових, вести операційну діяльність і забезпечувати сервісне обслуговування, запевнив Рабінович.

Щомісячна ціна Газопостачальної компанії "Нафтогазу" буде публікуватися на сайті компанії за 5 днів до початку місяця постачання: "У нинішньому місяці вона була опублікована на початку серпня, але в майбутньому буде публікуватися не пізніше, ніж за 5 днів до початку місяця", - запевнив Рабінович.

Якими будуть ціни на газ в опалювальному сезоні

Враховуючи той факт, що головною складовою ціни газу для сегмента побутових споживачів є собівартість закупівлі газу, значний вплив на кінцеві ціни будуть чинити сезонні коливання світового газового ринку. Нагадаємо, гендиректор "Оператора ГТС України" Сергій Макогон справедливо зазначав, що поки обсяг видобутку власного газу в Україні не перевищить обсяг його споживання, ціноутворення в країні буде прив'язано до імпортного паритету: а саме "ціна на європейських хабах плюс доставка". "Поки ми є нетто-імпортером газу, ціна в Україні буде "імпортний паритет плюс". Якщо видобуток перевищить споживання, то буде формула "експортний паритет", - говорив Макогон.

З цієї причини в прийдешньому опалювальному сезоні ціни на газ в Україні фактично будуть корелюватися зі світовими, що відчує на собі і населення. "Нафтогаз" послідовно дотримується позиції про те, що під впливом сезонного фактора в порівнянні з нинішньою ціна несуттєво, але підвищиться. Водночас вона буде нижчою, ніж ціна на газ колишніх опалювальних сезонів. Нині ціни на газ стримує надлишок газу в підземних сховищах як у Європі (ПСГ заповнено на 90%), так і в Україні: в ПСГ зараз накопичено 23 млрд куб. м газу, тоді як для порівняння в 2019 році в українські ПСГ закачали 13,1 млрд куб. м газу, на 34% більше, ніж у 2018 році.

Ціни Газопостачальної компанії "Нафтогаз", яка закуповує ресурс у комерційного підрозділу "Нафтогазу" щодо роботи з великими промисловими клієнтами - компанії "Нафтогаз Трейдинг", також формуються з урахуванням імпортного паритету, запевнив Максим Рабінович. Він додав, що компанія працює з комерційним підрозділом на тих же умовах, що й інші постачальники.

Слід зазначити, що "Нафтогаз Трейдинг" донедавна продавав виключно імпортний (реверсний) газ в Україні, але нещодавно в його портфелі з'явився і ресурс, який видобувається ще однією "донькою" "Нафтогазу" - "Укргазвидобуванням" (УГВ). У зв'язку з цим щодо "Нафтогазу" і його "доньок" виник шквал критики з боку трейдерів і приватних газзбутів. Вони досить небезпідставно вважають, що з урахуванням собівартості видобутий УГВ газ (70% в обсязі національного видобутку) може коштувати набагато дешевше за імпортний. Продаючи цей газ за ціною імпортного паритету, "Нафтогаз" може не тільки отримувати великі прибутки, а й демпінгувати на ринку газу для населення. За відсутності механізмів, які роблять процес продажу газу УГВ прозорим, приватні учасники ринку, мабуть, небезпідставно вважають, що держкомпанія за рахунок газу УГВ має можливість здешевлювати ресурс, який продається в побутовому сегменті "донькою". Учасники ринку побоюються, що компанія може переманювати потенційних клієнтів, не особливо вкладаючись у маркетинг, граючи виключно ціною.

Як повідомлялося, за оцінкою асоціації "Газові трейдери України", з 14 млрд куб. м ресурсу "Укргазвидобування" після скасування PSO (на його виконання УГВ була зобов'язана спрямовувати 100% видобутого ресурсу) звільняються 6 млрд куб. м газу. Ще 8 млрд куб. м мінімум до травня 2021 року будуть за гарантованою ціною збуватися виробникам тепла для багатоповерхівок ТКЕ. Для них механізм PSO поки зберігається.

Зазначимо, 6 млрд куб. м - це великий обсяг, який може мати значний вплив на ринок, зокрема на ціноутворення. Для розуміння, минулого року в рамках PSO "Нафтогаз" постачив 15,4 млрд куб. м газу, з яких 8 млрд куб. м через газзбути, які працюють із сегментом побутових споживачів, для яких зараз впроваджується ринкова модель.

Учасники ринку голосно обурюються, наполягаючи, що УГВ повинна прозоро продавати видобутий газ на біржі. Це забезпечило би рівний доступ всіх охочих, а не тільки "дочок" "Нафтогазу", але, головним чином, дозволило би розуміти і прогнозувати ціну ресурсу (собівартість якого набагато нижча за ціни імпортного паритету). Поки цього не відбувається. Минулого тижня у Верховній Раді було зареєстровано депутатський законопроект № 3958, у разі ухвалення якого "Нафтогаз" буде зобов'язаний продавати ресурс УГВ виключно через біржові аукціони.

Слід зазначити, що Максима Рабіновича як представника "дочки" "Нафтогазу" і співробітника НАКу журналісти також запитували про те, чому досі газ УГВ не продається відкрито на біржі і чи не це пояснення того факту, що пропоновані ціни довіреною йому газопостачальною донькою нижчі, ніж ціни на єдиній українській товарній біржі УЕБ. Слід визнати, що його відповідь не звучала переконливо. "Ми зацікавлені продавати ресурс (УГВ, - ред). Як державна компанія, яка 95% прибутку віддає своєму акціонеру - Кабміну, ми зацікавлені в його реалізації. Ми продаємо газ УГВ, як і імпортний ресурс, всім охочим. Зараз (готуємося, - ред.) виходити на біржу в тому числі. І це питання не до нас як НАКу, чому він досі не вийшов (на біржу). Поки немає таких (відповідних) продуктів на біржі. І ми говорили, що наша біржа УЕБ повинна з торгового майданчика перетворитися на біржу зі стандартизованими продуктами. Ми до цього йдемо, будуть продукти і (з'явиться) газ УГВ на біржі", - сказав Максим Рабінович, підкресливши, що в ціновому паритеті "немає ніякої різниці між газом УГВ та імпортним газом".

Рабінович також повідомив, що газзбути і трейдери можуть розраховувати на такі ж цінові умови, які має Газопостачальна компанія, купуючи газ у "Нафтогазу Трейдинг" у рамках річного контракту. Якщо цю умову буде дотримано, переваги матимуть компанії, які готові торгувати газом у сегменті побутових клієнтів всі 12 місяців, а не тільки лише в опалювальному сезоні.

Рабінович детально виклав аргументи, за допомогою яких "Нафтогазу", мабуть, вдається переконувати владу миритися з нинішньою ситуацією довкола газу "Укргазвидобування". За його словами, ціни Газопостачальної компанії сприяють стримувати ціни приватних постачальників. "Зараз ціна на місяць у Газопостачальної компанії 3,24 грн за 1 куб. м, а газзбут у Кременчуці пропонує газ по 4,2 грн за 1 куб. м. Усі клієнти, які живуть у Кременчуці (користуючись скасуванням із 1 серпня PSO і переходом до ринку), можуть за 2 дні змінити постачальника на іншого, у якого ціна менша. Тому кожен постачальник, коли встановлює ціни на місяць, він на сто відсотків розуміє, що якщо це неринкова ціна, то за 3-6 місяців він не матиме жодного клієнта", - сказав Рабінович.

Це можна розуміти як те, що "Нафтогаз" має намір зберегти за собою позиції ключового гравця, який впливає на цінову ситуацію в побутовому сегменті. Гарантії, які він, мабуть, дає владі в тому, що різкого подорожчання газу для населення не буде, - безумовно, сильний і впливовий аргумент. І якщо цей аргумент дійсно має велику вагу в очах представників влади, то, очевидно, попри всі законодавчі ініціативи газ УГВ у чистому вигляді, не через трейдера "Нафтогазу", найближчим часом на біржі так і не з'явиться.

Як неодноразово говорилося, низька ціна - це добре для споживачів, які поки можуть користуватися низькими цінами, але погано для розвитку конкуренції з боку приватних трейдерів. Вони не зацікавлені працювати в сегменті з мінімальною маржею або ж зовсім у нуль чи в збиток.

Хто йде на ПОН

"Нафтогазу" вдалося значно зміцнити свої позиції в сегменті газу для побутових споживачів і завдяки статусу "Постачальника останньої надії" (ПОН). Держкомпанія була визнана ним, здобувши перемогу в конкурсі, який проводився Міненерго. Як повідомлялося, до участі в конкурсі на ПОН було допущено тільки дві компанії - сам "Нафтогаз" і Газопостачальну компанію "Нафтогаз України". Це стало ще одним приводом для критики "Нафтогазу" з боку учасників. Звучали звинувачення в тому, що конкурсні умови було виписано виключно під НАК. Зокрема, вимозі про те, що конкурсант був зобов'язаний мати на рахунках кошти для придбання газу (за оцінками Асоціації постачальників газу, 14,5 млрд грн) або запас газу в обсязі, не меншому, ніж найбільше значення місячного споживання газу всіма споживачами України протягом опалювального сезону 2019-2020 рр. (3,5 млрд куб. м газу), міг відповідати тільки "Нафтогаз" або його "дочки". 

Приватники були готові брати участь у конкурсі на оператора "останньої надії", якби було ухвалено рішення не призначати всеукраїнського оператора, а обирати оператора "останньої надії" на конкурсі в кожному окремому регіоні.

Ще однією претензією до "Нафтогазу" стала торгова націнка ПОН, яка у переможця конкурсу - Газопостачальної компанії - дорівнює нулю (сам "Нафтогаз" виходив на конкурс із 5%-ю націнкою). Ґрунтуючись на досвіді інших країн, які запроваджували ринок газу для населення, учасники ринку запевняли, що ПОН повинен торгувати зі значною премією до ринкової ціни - не менше +20%. "Зараз ПОН може забрати всіх споживачів ринку, пропонуючи їм ціну на 20% нижчу за ринкову", - попереджав президент Асоціації "Газові трейдери України" Андрій Мізовець в інтерв'ю виданню ExPro.

З урахуванням того, що ціна ПОН розраховується за формулою, а торговельної націнки в оператора немає, на серпень його ціну було визначено 3009,16 грн за 1 тис. куб. м із ПДВ, що нижче за ціни на біржі УЕБ, а також ціни, встановлені Газопостачальною компанією в рамках тарифів "Місячний" і "Річний".

"У чому різниця, яку дає ПОН або ми ж як комерційна організація (Газопостачальна компанія) із комерційним тарифом – тільки в націнці, яку ми пропонуємо. Для ПОН вона нульова. В рамках комерційної пропозиції вона є і буде залежати від того, які інструменти нам будуть потрібні для роботи з нашими клієнтами: для їхнього залучення, для обслуговування дебіторської заборгованості. ПОН не може конкурувати з іншими постачальниками, і вони (не мають підстав) говорити (що його ціна) дорожче або дешевше, тому що термін перебування на ПОН обмежено 60 днями, і ПОН не використовує ніяких маркетингових інструментів для залучення клієнтів. Власне, він не є конкурентом іншим постачальникам", - виклав своє бачення Максим Рабінович на підтвердження тези про те, що побоювання, що ПОН забере клієнтів приватних постачальників, не мають підстав.

Глава Газопостачальної компанії повідомив, що від такого підходу, як штрафна націнка ПОН, відмовилися свідомо, щоб "у споживачів не було шоку". "Уявіть, він переходить на ПОН, він ще не знає, що це за постачальник, ще у нього ціна ринкова максимальна +20%. Ми свідомо зробили цей крок, для того щоб ринок відкрився і ПОН працював як реальний захисний механізм", - сказав Рабінович. Він уточнив, що ціна ПОН, згідно з формулою, буде змінюватися щомісяця. Вона буде публікуватися на сайті компанії.

Учасники ринку висловлювали побоювання, що "Нафтогаз" використовуватиме ПОН як інструмент формування своєї абонентської бази. Доступ до неї став ще одним серйозним каменем спотикання в процесі запуску газового ринку в побутовому сегменті. Найбільшу базу на сьогоднішній день мають газзбути. Ділитися цими даними із "Нафтогазом" або з приватними трейдерами вони не готові. Тут виникла досить серйозна колізія: за відсутності законодавчих актів ПОН є, але інструменту, за допомогою якого він міг би швидко знайти абонента, який залишився без постачальника - немає. З цієї причини НКРЕКП зараз розробляє нормативний акт, який повинен запровадити процедуру "автоматичного переходу". З її допомогою споживач, який із будь-яких причин втратив постачальника (він збанкрутував, виявився авантюристом і втік, відрізав споживача від газу), продовжить отримувати газ і тільки з платіжки дізнається, що тепер його постачальник – ПОН.

За словами Рабіновича, проект документа, який регулює процедуру автоматичного переходу, може з'явитися на сайті НКРЕКП вже наступного тижня. Як він буде виписаний, поки не відомо, але вже можна припускати, що реакція газзбутів на нього буде точно неспокійною: їхні найгірші очікування в частині того, що за допомогою ПОН "Нафтогаз" швидко забере до себе їхніх клієнтів, стануть реальністю.

Ще однією підставою для занепокоєння учасників ринку є ініціатива на законодавчому рівні збільшити максимальний термін перебування споживачів на ПОН. Варто зазначити, що, згідно з чинними нормативними актами, споживачі, які не мають постачальника, можуть купувати газ у ПОН протягом обмеженого 60 днями терміну, поки не знайдуть нового постачальника.

Ідею про те, щоб цей термін становив понад 60 днів, підтримує і в. о. міністра енергетики Ольга Буславець. "Газзбути і трейдери дивуються: працювати в нуль у них не виходить, відповідно, ціна буде вищою, а клієнти можуть "забити" на оплату та "автоматом" впасти на більш дешеве постачання ПОН", - попереджав журналіст Дмитро Бунецький у Facebook. 

Максим Рабінович повідомив, що не є прихильником такого підходу. "Я не вважаю, що клієнти повинні бути на ПОН довше 60 днів, тому що ПОН - це не комерційний постачальник. 60 днів достатньо для клієнта, щоб вибрати постачальника (зараз процедура переходу триває 3 дні максимум). Я не вважаю, що варто збільшувати термін (перебування на ПОН), оскільки це може трактуватися як дискримінація щодо інших постачальників", - сказав глава Газопостачальної компанії.

Рабінович уточнив, що поки ПОН не має жодного клієнта: "ні юридичної особи, ні фізичної" - не звертався ніхто. Що ж стосується Газопостачальної компанії, то процес переходу клієнтів вже почався, і його можна охарактеризувати як "динамічний". Це при тому, що компанія поки ще не проводила маркетингової кампанії, тільки опублікувала ціну.

З тезами, які виклав Максим Рабінович, ринок отримав ще одне чітке підтвердження про те, що "Нафтогаз" націлився на серйозні позиції в сегменті газу для побутових споживачів. З тими ресурсами, якими він володіє, з часом "Нафтогаз" цілком може претендувати на статус монополіста в галузі. У цьому разі небезпека одна - за відсутності конкуренції компанія сама диктуватиме ціни і не виключено, що в бік підвищення.

Втім, чи відбудеться це насправді, великою мірою залежатиме від позиції влади, яка має у своєму розпорядженні дієвий механізм – можливість впливати на ситуацію за допомогою законодавчих і нормативних актів. Як влада використовуватиме цю можливість: чи зможе вона зберегти паритет, стримавши апетити "Нафтогазу" і не даючи переваги нікому із приватних гравців, ми побачимо найближчим часом.

Олена Голубєва

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected].

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>