Як Кабмін імплементує законодавство ЄС? Чесно кажучи, не дуже

Цікаво, Кабінет міністрів узагалі в курсі того, як виконують його план імплементації?

Як Кабмін імплементує законодавство ЄС? Чесно кажучи, не дуже

Цікаво, Кабінет міністрів узагалі в курсі того, як виконують його план імплементації?

Ось, кажуть, що уряд погано імплементує законодавство Європейського Союзу.

З формальних причин погодитися складно. Так, минулого тижня спочатку прем'єр-міністр через твіттер, а пізніше спільно з головою парламенту на брифінгу оголосив про якусь спільну з парламентом Дорожню карту виконання Угоди про асоціацію з ЄС.

Простіше кажучи, імплементації законодавства.

Ідея вагома, кількісно вагома.

Як щодо якості? Та й плани щодо відповідної імплементації у Кабміну є, починаючи з 2014 року, і оформлені розпорядженням №847-р.

Але, як завжди, великий успіх складається з безлічі обдуманих дрібниць.

За всіма цими дорожніми картами деталей не видно.

Особливо у твіттері.

На сайті Кабміну, до речі, також їх немає. Так, просто картина великими мазками.

Новини за темою

Як кажуть, легше ухилитися від слона, ніж від мухи. Ну, якщо виникнуть питання, зрозуміло.

А питання виникають.

Тому давайте на конкретному прикладі.

Фондовий ринок України давно і впевнено демонструє нездатність виступити драйвером залучення інвестицій. Особливо іноземних.

Ну, не йдуть інвестори. Хтось чув про гучні IPO на українських фондових майданчиках? Інші біржі розвиваються?

Ось, президент нещодавно на прес-конференції запропонував створити в Україні енергетичну біржу. Мовляв, все одно, який індекс будуть використовувати при визначенні вартості вугілля – Роттердам+ або Варшава+.

Дійсно, Київ то чому без плюсів? Де наші торговельні майданчики? Чому не їх створили і чому вони не працюють?

В Україні законодавство, яке регулює роботу з активами на організованих ринках, м'яко кажучи, перебуває на рівні, що не дозволяє працювати з ними прозоро. Та й відповідальність з одного боку всіляко розмито, з іншого – правоохоронці можуть нею ж спекулювати, як їм заманеться. Йдеться про адміністративні та кримінальні санкції за маніпулювання на фондовому ринку.

ЄС щодо цього (робота на організованих ринках) має низку абсолютно вимірних директив та регламентів (директива № 2014/65/ЄС 15.05.2014 р. про ринки фінансових інструментів (MiFID II), Регламент Європейського парламенту та Ради №600/2014 від 15.05.2014 р. про ринки фінансових інструментів (MiFIR), директива 2014/57/ЄС про кримінальні санкції за зловживання на ринку від 16.04.2014 р., інші).

Тепер ще конкретніше.

Є серед них, наприклад, названа Директива №2014/57/ЄС про кримінальні санкції за зловживання на ринку. Передбачає принципи оптимізації кримінальної (і факультативно адміністративної) відповідальності за відповідні зловживання на ринку. Сенс її простий: встановити для всіх країн - членів ЄС зрозумілі та відомі, але й оптимальні правила, порушення яких буде вважатися зловживанням. Відповідно, за наявності таких ми будемо розуміти, що, власне, зловживаннями не є.

Директиву включено до плану імплементації Кабміном ще в далекому 2016 році. До речі, термін аналогічної імплементації у країнах ЄС закінчився в 2016 році. А що ж у нас з нею, цією самою імплементацією?

Як виявляється, нам поспішати нема куди. На сьогодні Кабмін не має "пропозиції" навіть щодо перекладу тексту. Займається питанням Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку.

Дивно, але саму імплементацію заплановано на неблизький 2020 рік.

Поки ж у питанні імплементації зазначеної директиви не зроблено навіть перекладу тексту, НКЦПФР щосили намагається змінювати кримінальне законодавство, модернізуючи старе (ст. 222-1 Кримінального кодексу України), яке повністю не відповідає ні принципам правової визначеності, ні директиві №2014/57/ЄС про кримінальні санкції за зловживання на ринку. Однак усе це робиться, так би мовити, системно (неважливо, що без урахування вимог ЄС), через проект закону України "Про ринки капіталу і регульовані ринки". Увесь цей час питання "правил гри" на ринку в частині адміністративної та кримінальної відповідальності за маніпулювання є досі відкритим. І, що найголовніше, незрозумілим не тільки українським, а й закордонним інвесторам, торгівцям, які звикли жити в умовах правової визначеності.

Не маючи чіткого викладу поняття та меж маніпулювання ринком, єдиною особою, яка може безапеляційно маніпулювати адміністративними санкціями в цій галузі, є сама НКЦПФР, маніпулювання ж кримінальним законом залишається за відповідними правоохоронними органами.

Для інформації. Молдова, яка не має ні грандіозних органів, ні інфраструктури управління, подібної НКЦПФР, уже імплементувала відповідну Директиву і навіть встигла внести зміни, які є в тренді ЄС.

Цікаво, Кабінет міністрів узагалі в курсі того, як виконують його план імплементації?

Така ось у нас імплементація.

Вибачте, конвергенція.

Олександр Кошовий

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...