Як інновації можуть погіршити систему громадського транспорту

Як інновації можуть погіршити систему громадського транспорту
Відкриті джерела

Оригінал на сторінці Bloomberg

Міський транспорт переживає революцію. Багато хто переконаний, що такі сервіси, як-от Über і Lyft, а також прокати автомобілів і велосипедів допоможуть зменшити ступінь завантаженості доріг і в цілому зробити міських жителів більш мобільними. Очікується, що безпілотні автомобілі принесуть нам ще більше переваг. Однак ідею про те, що подібні інновації неминуче поліпшать ситуацію, не варто вважати аксіомою: ці нові сервіси принесуть користь тільки в тому випадку, якщо вони доповнюватимуть традиційні системи міського громадського транспорту, а не конкуруватимуть з ними.

У травні жителі Нешвілла проголосували проти фінансування будівництва системи транспортних перевезень. Противники цієї пропозиції стверджували, що сервіси з пошуку попутників є більш кращим варіантом для багатьох людей і що є сенс дочекатися появи безпілотних таксі замість того, щоб фінансувати застарілі види транспорту, які користуються меншою популярністю у жителів багатьох американських міст.

Зменшення кількості людей, які користуються громадським транспортом, — ця тенденція характерна не тільки для США. Минулого року вперше за останні 20 років лондонське метро зіштовхнулося зі зменшенням кількості пасажирів. "Потреба в громадському транспорті знизилася одночасно в багатьох містах розвиненого світу, тому вже не можна говорити про те, що це випадкові, поодинокі події", — написало нещодавно видання Economist.

Новини за темою

Розвиток сервісів пошуку попутників часто називають однією з причин зменшення пасажирського потоку. Під час опитування, проведеного в 2017 році в Бостоні серед людей, що користуються послугами компаній, які займаються перевезеннями пасажирів (тобто таких сервісів, як-от Über і Lyft), 40% респондентів зізналися, що вони користувалися би громадським транспортом, якщо би подібні сервіси були недоступними. Приблизно третина респондентів, що взяли участь в опитуванні в Сан-Франциско в 2016 році, відповіли так само.

Мало хто докладно вивчав питання про те, чи доповнюють сервіси Über і Lyft громадський транспорт, чи ж конкурують з ним. У червні Джонатан Гол із університету Торонто разом зі своїми колегами дійшов висновку про те, що кінцевим результатом збільшення ступеня поширеності Über у США став приріст кількості пасажирів громадського транспорту. Середні цифри приховували безліч варіацій: "Uber найбільше комплементарно впливав на ті системи громадського транспорту, кількість пасажирів яких була найменшою до приходу Uber, — написали дослідники. — Однак Uber, найімовірніше, скорочує кількість пасажирів більш великих систем, але вплив на ці системи може нейтралізувати його позитивний вплив на більш дрібні системи".

І в цьому є певна логіка: Uber здатний доправляти більше людей до станцій та зупинок громадського транспорту з передмість і незручних місць, тому менш розвинені системи громадського транспорту отримують більше пасажирів. Утім, для більш розвинених систем Über стає конкурентом.

Новини за темою

Якщо відволіктися від цих відмінностей, Гол і його колеги з'ясували, що Über часто посилює проблему завантаженості доріг. Ситуація може змінитися, якщо більшість людей погодяться відмовитися від використання особистих автомобілів і перейти на сервіси райдшерингу, однак поки немає жодних ознак того, що це вже відбувається в США, де 76% людей, які щодня їздять на роботу, їздять на особистому автомобілі поодинці — за останні 10 років цей показник не змінився.

Безпілотні автомобілі можуть ще більше погіршити ситуацію. 27 червня Всесвітній економічний форум опублікував доповідь, яку було складено за участю Бостонської консалтингової групи і в якій говориться, що як тільки ці автомобілі стануть широкодоступними для спільних поїздок, час у дорозі у Великому Бостоні зменшиться приблизно на 4%. Однак рівень завантаженості доріг у центрі Бостона зросте, тому що люди віддадуть перевагу саме таким автомобілям для коротких поїздок центром міста, що призведе до збільшення часу в дорозі на 5,5%.

Коли лондонська служба міського транспорту нещодавно вирішила відновити ліцензію Uber, вона ухвалила це рішення у відповідь на очевидні покращення в дотриманні цим сервісом норм, що діють у місті. Пильна увага влади до якості перевірок даних водіїв Uber, ревізій та заходів щодо запобігання злочинам цілком доречна. Однак було б ще краще подивитись на загальну картину і насамперед звернути увагу на зменшення пасажирського потоку лондонського метро, внаслідок чого лондонські служби громадського транспорту можуть щорічно втрачати сотні мільйонів фунтів стерлінгів.

Новини за темою

Сервіси для пошуку попутників і спільних поїздок — в їх нинішній формі і можливій безпілотній версії в майбутньому — можуть підвищити ступінь мобільності мешканців деяких міст або частин великих міст. Однак ці сервіси також можуть посилити вже чинні проблеми. Регуляторам варто замислитися над способами просування таких рішень, які доповнюватимуть чинні системи громадського транспорту, а не тих рішень, які позбавлять їх пасажирів.

Одним із рішень може стати розширення мереж прокату велосипедів. Кількість прокату велосипедів у Берліні збільшилася з приблизно 2 тисяч два роки тому до приблизно 10 тисяч на початку 2018 року, тоді як кількість пасажирів громадського транспорту продовжувала зростати. У 2017 році вона збільшилась на 1,8%, тим часом як населення міста зросло на 1,1%. Велосипеди, зрозуміло, не можуть змагатися з метро й автобусами, але вони допомагають людям швидше дістатися від автобусних зупинок і станцій, і якщо їх використовувати для коротких поїздок, вони не збільшують завантаженість доріг у містах, де є безліч велосипедних доріжок.

Але навіть така, на перший погляд, невинна інновація може обернутися проблемами. Від початку року кількість прокату велосипедів зросла на 8 тисяч і досягла 18 тисяч. Велосипеди починають заважати руху по тротуарах, і влада міста вже починає хвилюватися.

Можливо, Uber та іншим подібним сервісам не варто дозволяти працювати в завантажених центрах міста або пропонувати короткі поїздки. Можливо, безпілотні автомобілі не варто масово використовувати скрізь. Можливо, кількість прокату велосипедів і служб каршерингу варто обмежити. Часом, можливо, треба вкласти більше коштів у вдосконалення системи метро або знизити вартість проїзду, ніж дозволити службам з пошуку попутників позбавити вас пасажирів.

Дозволити ринку вирішувати — це не найбільш відповідний варіант у сучасних умовах великих міст, де дуже легко спровокувати погіршення якості життя і набагато важче його відновити. Далеко не завжди потрібно гнатися за інноваціями тільки заради самих інновацій.

Леонід Бершидський

Переклад ИноСМИ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів