Винничук, Пагутяк і Венера з Марсом: Що почитати першими морозними вечорами

У всіх книжках цього огляду розкидано знаки, з яких складається життєвий маршрут і які треба лише вміти тлумачити. Містика в такий спосіб перегукується з демонологією, магія визначає долю, а все разом формує канон сучасної української літератури

Винничук, Пагутяк і Венера з Марсом: Що почитати першими морозними вечорами
Фото з відкритих джерел

Ігор Бондар-Терещенко

поет, драматург, арт-критик

У всіх книжках цього огляду розкидано знаки, з яких складається життєвий маршрут і які треба лише вміти тлумачити. Містика в такий спосіб перегукується з демонологією, магія визначає долю, а все разом формує канон сучасної української літератури

Каролін Ламарш. День пса. – Л.: Видавництво Анетти Антоненко, 2017

Фото з відкритих джерел

Кароліна Ламарш - один з найяскравіших талантів у сучасній літературі Бельгії, а її перший роман "День пса" - насправді не роман, а невеличка оповідь з шести новел, з шести монологів, об'єднаних одним приводом, однією ситуацією. Розділовою смугою автостради біжить пес. Свідками цієї в принципі банальної дорожньої пригоди стало шестеро осіб, і вся книжка побудована на їхніх внутрішніх монологах. Отже, це водій-далекобійник, що страждає з невідомості і переживає відтоді, як пішла дружина; священик; молода жінка, котра їде на побачення зі своїм коханим (саме побачення має стати останнім); депресивний юнак на велосипеді, який втратив роботу; дві жінки, мати і донька, які їдуть в одній машині. Виходить так, що пес – наче янгол, якого дали для розмови із самим собою кожному з шести героїв, – це символ і знак не лише для учасників пригоди, а й для читача, котрого змушують замислитися над ситуацією, яка, до речі, в результаті свого "розвитку" оголює нерв проблеми в кожного з мовців, наче на прийомі в психотерапевта. Далекобійника, виявляється, свого часу кинули батьки, священик зустрівся із коханням прихожанки, "велосипедний" юнак – гей, дівчина (з матір’ю) комплексує через те, що товста і негарна… Таким чином, шість історій, що становлять книжку Кароліни Ламарш, – це шість вражаючих за глибиною і психологічною достовірністю внутрішніх монологів, що насправді створюють відчуття краси і крихкості життя.

Новини за темою

Юрій Винничук. Лютеція. – Х.: Фоліо, 2017

Фото з відкритих джерел

Цей роман, як нас попереджають, – черговий постмодерний витвір відомого львівського містифікатора з елементами містики, детективу, еротики, гумору і смутку. З містики тут – таємнича героїня, яку розшукують, навіть не відаючи, чи вона є, чи це примха багатого графа, який приручив місцевого поета. На заваді цим пошукам стоїть секретна організація, члени якої мають імена карт. А ще в паралельних світах триває Велика Битва, звістки про яку приносять ціною свого життя мужні Листарі, до яких належить і Лютеція. Сам автор-герой тим часом розповідає про власну письменницьку кухню, написання роману "в шухляду" в далеких 1980-х, а також про свою самотність. Почувається самотнім також відомий львівський ловелас, той самий поет Іван Вагилевич, про якого пишеться "роман у романі" - про 1840-ві роки львівського життя. Автор зупиняється, як колись Данте, "на півдорозі", щоб озирнутися назад і довідатися, хто він насправді, прагнучи звести порахунки зі своїм молодечим бунтом проти навколишньої совєтської дійсності, розкопати щось більше про свою родину. І все це на тлі нестримних любовних пригод не тільки автора, а й львівського Дон Жуана 1840-х років Івана Вагилевича.

Новини за темою

Олексій Нікітін. Маджонг. – Х.: Фабула, 2017

Фото з відкритих джерел

У цьому "київському" романі полюють за рукописом третього тому "Мертвих душ", якого нібито немає в природі,  Гоголя. І паралельно грають у китайську гру, ніби богині парки тчуть нитку долі, а в цьому випадку – сюжету. Утім, в такого автора, як Олексій Нікітін, який зажди залишається сумлінним літописцем "київського" часу, буденне просто не може не перетворитися на містичне. І хоч іноді достатньо буває самого лише яскравого та насиченого деталями опису тих самих буднів – чи то книжкової Петрівки, журналістської рутини, а чи комунальної втіхи героїв, коли під час гри "Зелений Фірштейн переставав бути нестерпним занудою, Сонечка забувала про свою погорду, у Старого Качалова прорізався дотепний розум, Гладкий Барселона залишався собою, і в цьому була його перевага", -  але ж не забуваємо ще й про таємничі події магічного кшталту. Тут тобі й історія старого бібліофіла, який працював колись секретарем у радянського класика, і букініста-невдахи, і ще з десяток екзотичних життів "орнаментального" характеру, які обрамляють головну інтригу роману. Яка полягає у старій, як світ, ідеї про те, що все на цьому світі взаємопов’язане, усі містечкові оповідки складуться в роман із часом, в якому магія китайської гри спроможна вплинути навіть на динозаврів радянської епохи. Не кажучи вже про сюжет роману про "полювання" на Гоголя.

Новини за темою

Галина Пагутяк. Небесна кравчиня. – Л.: Піраміда, 2017

Фото з відкритих джерел

Містечкова демонологія у творах цієї культової авторки завжди перетиналася з християнською мораллю, але мала вигляд чи то добре забутих сюжетів зрідні старозавітної історії, а чи новомодних релігій з переселення душ. Цього разу вона майже впритул наблизилася до істинної природи Слова, яке насамперед - Його, якщо вже брати за гамбурзьким рахунком приналежності до релігійного формату твого краю, а вже потім – багатоликість "божественного" в будь-яких віруваннях світу. І це розуміння прийшло до авторки майбутнього десятикнижжя (до збірки з якого увійшли повісті "Соловейко", "Гірчичне зерно" та "Небесна кравчиня", романи "Смітник Господа нашого" і "Біографія Леонтовича") саме в контексті вічних тем. "На світі є дуже мало речей, яких неможливо уникнути. Наприклад, смерті чи беззахисності. Смерть можна полегшити надією на інше життя, беззахисність - надією на захист. Але у вічності ми беззахисні та смертні", - дізнаємося ми від авторки про ключ до її "Книги беззахисності" з майбутнього корпусу текстів. Щодо цієї збірки, то вона недаремно розпочинається символічною повістю "Соловейко", ніби входженням до річки жанрової чистоти. "Я лежала і боролась зі сном, ніби збиралася вирішити все у своєму життя зараз, не чекаючи ранку. То нічого, що я втомлена і навколо темрява, в темряві тролейбуси, поїзди, літаки: я й завтра буду так само думати. Прокинусь і скажу, тільки не знаю кому і що". Ближче до 10-го тому, ймовірно, дізнаємось, що йдеться все-таки про те, що всюди Бог. Навіть у темряві. Не кажучи про тролейбуси з поїздами.

Новини за темою

Джон Грей. За межами Марса та Венери. – Х.: Клуб Сімейного Дозвілля, 2017

Фото з відкритих джерел

Автор цього світового бестселеру впевнений, що, вийшовши за межі стереотипу, згідно з яким усі чоловіки з Марса, а жінки – з Венери, ми зможемо прожити все життя у коханні й відчути свою здатність до вищої любові. Тож, коли чоловік або жінка поєднує свої чоловічу й жіночу сторони, щоб повноцінно та автентично проявляти своє унікальне Я, він або вона може відчувати і виражати вищу любов. Для цього, зокрема, варто лише знати список її потенційних проявів, а також спосіб виконувати свою "чоловічу" частку "жіночої" роботи. Отже, йдеться в цьому посібнику з кохання про рівноправну взаємозалежність, наявність співчуття, внутрішню мудрість, непохитну сміливість, взаємовигідні компроміси, креативність, терплячість, наполегливість, скромність і вдячність. Таким чином, на думку автора, поєднуючи свою чоловічу відповідальність з чуйністю жіночої сторони, ми можемо пробудити в собі щиру вдячність за те, що живемо і можемо бути корисними. А це вже мотивує нас виправляти свої помилки, дотримувати слова і докладати цілеспрямованих зусиль для забезпечення благополуччя наших партнерів. І лише завдяки поєднанню всіх цих чеснот ми зможемо перетворювати свої страхи на щиру вдячність за все, що здатні отримати і дати у спільному житті.

Ігор Бондар-Терещенко

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>