Видіння і кошмари: 5 книг про художників

Історії про відомих майстрів, представлені в нашому огляді – це насамперед маловідомі факти про тих, кого ми знали, виявляється, недостатньо добре. Від класиків мистецтва до сучасних художників – ось спектр зацікавлень, які автори пропонують нам для уважного читання.

Видіння і кошмари: 5 книг про художників
З відкритих джерел

Ігор Бондар-Терещенко

поет, драматург, арт-критик

Історії про відомих майстрів, представлені в нашому огляді – це насамперед маловідомі факти про тих, кого ми знали, виявляється, недостатньо добре. Від класиків мистецтва до сучасних художників – ось спектр зацікавлень, які автори пропонують нам для уважного читання.

Нільс Бюттнер. Ієронім Босх. Видіння і кошмари. – Х.: Фабула

З відкритих джерел

Герой цієї книги - автор не однієї картини, де змальовано пекло, але чи всі належали його перу? Аналіз творчості Босха представлений в логічній зв'язці з його біографією і історичним тлом. Про кожен твір дається довідка, при цьому згадуються навіть найменші сумніви дослідників щодо зображених святих, історичних особистостей, замовників і взагалі авторства Босха. Це були ознаки його психічного розладу чи геніальні пророцтва? Німецький медієвіст і історик мистецтва Нільс Бюттнер розбирає історичні свідчення, що стосуються творчості Ієроніма Босха, одного з найвідоміших голландських художників, а також його епохи. Читач дізнається про життя і добробут великого майстра і відкриє для себе загадковий світ його картин. Автор дійсно відкрив завісу таємничості над особистістю і творчістю художника, і в цілому книга вийшла захопливою. Якими поставали твори Босха для сучасників? Які натяки на тогочасні події він залишив на картинах? Як він поєднав демонічність із моралізаторством? Відповіді на ці питання, а також інші загадки творчої фантазії видатного майстра – ось що чекає на читача у цьому надзвичайно цікавому дослідженні.

Жерар де Кортанз. Фріда Кало. Безжальна врода. – К.: Нора-Друк

З відкритих джерел

Найголовніше в цьому "романі з епохою", в якому розповідається про мужню жінку, відому мексиканську художницю - це історичний контекст, в який вписано її життєвий портрет. Матеріали для історії автор збирав довго, книга рясніє яскравими фактами біографії (розказаними в іншій, відмінній від офіційної інтерпретації), а також незвичайними ракурсами оповіді. На цьому епохальному полотні Фріда Кало змальована справжнім камертоном, який змушував звучати всіх, хто зустрічався їй в житті. А зустрічалося багато відомих особистостей - від її чоловіка, видатного художника Дієго Рівери до російського революціонера Льва Троцького, який втік з Радянської Росії. "Безжальною" ж краса героїні названа так за рядками з її щоденника, де вона філософськи осмислювала свою хворобу, що прикувала її до ліжка. Їй були не потрібні ноги, як писала сама художниця, адже у неї були крила. І саме такою піднесеною і одухотвореною вона залишилася в пам'яті рідних і близьких, а також в історії мистецтва ХХ століття.

Олександр Денисенко, Михайло Скульський. Василь Єрмилов: відомий і невідомий – Х.: ХДАДМ

З відкритих джерел

До альбому, присвяченому творчості Василя Єрмилова, увійшли роботи легендарного харківського авангардиста-конструктивіста, які знаходяться в приватних колекціях. Утім, сам художник у цьому унікальному виданні здебільшого невідомий. То маляр-альфрейник періоду 1910-х років, то автор міфічного пам'ятника Пікассо в епоху 1960-х. З футуристичного минулого 1920 - 1930-х років представлена ​​лише пара-трійка портретів. Решта робіт – це соцреалізм у монументальному мистецтві та дизайні. Ескізи мозаїчних панно, інтер'єри крамниць, клубів та іншої радянської архітектоніки. А також акварельні пейзажі та графічні натюрморти на кшталт "Троянди в пляшці" 1950-х років. До речі, жоден з монументальних проектів Єрмілова в 1960-х роках не був реалізований. Опального авангардиста, який залишався в рідному Харкові під час Другої світової війни і нібито співпрацював з німцями, влада вважала міським божевільним. Викладаючи в місцевому Художньо-промисловому інституті, він "вхолосту" оформляв новий побут, воюючи з партійним начальством. Нереалізовані проекти Єрмилова канули в лету чуток і пліток, тільки сьогодні спливши з болота історії в своєрідному звіті харківських колекціонерів про виконану роботу.

Ігор Коляда. Казимир Малевич. – Х.: Фоліо

З відкритих джерел

Чергова важлива книжка про видатного художника-авангардиста – ще один крок до повернення його в українську культуру, з якої він насправді вийшов. Згадки про батьків і дитячі роки, юність і навчання, ранній футуризм і виставки "Бубнового валета", а також про те, що Курськ не так давно належав до Слобожанщини, про що свідчать географічні мапи 1930-х років. Завдяки дбайливому, щирому та професійному ставленню до постаті одіозного художника загальновідомі деталі біографії Малевича, який увійшов до історії авангарду своїм легендарним "Чорним квадратом", обростають "етнографічним" матеріалом. "За однією з версій прізвище родини Малевичів похідне від імені давньоруського князя Мала, - починає свою оповідь автор. - В українській мові є ще такі прізвища: Малько, Малюк, Маленко, Малов, Мальченко". З урахуванням такого й різного роду подробиць буде легше уявити, що майбутні авангардні композиції Малевича – це лише один з періодів його творчості, а оформленням футуристичних збірок Хлєбнікова і Кручоних поетична філософія українського художника не обмежується. Від символізму, модерну і примітивізму до динамічного, космічного і магнетичного супрематизму – саме такий шлях пройшов цей художник, архітектор, педагог і філософ, тож повернення до джерел його творчості наразі дуже важливе. Учень Миколи Мурашка і Миколи Пимоненка, художня поетика якого завжди ріднила його з Україною, а саме з Гоголем, таємничий мистець Казимир Малевич, нарешті, входить до історії наших стосунків із світовим авангардом.

Макс Вітик. Воїни світла. – К.: Родовід

З відкритих джерел

Дивна краса цього художнього проекту – альбому живописних робіт, присвячених Євромайдану – полягає в його стихійності. По-перше, автор – львівський художник, який має освіту геолога, ніколи не планує своїх робіт. Все народжується, наче полум’я, розгоряючись і кидаючи спалахи на всі боки мистецького простору. Картини, що зокрема інтерпретують знакові багаття на київському Майдані, мають колосальні розміри, а їх колористика справді вражає. Химерні постаті "воїнів світла", які наче постали зі первісного космосу природи, заворожують своєю емоційністю, непідробною правдивістю, вибуховою енергетикою тощо. Енергетика революції та протистояння владі, якої сповнені ці гігантські полотна, закликають до зовсім інакшої, альтернативної інтерпретації відомих подій на Майдані, де наче зійшлися Добро зі Злом. А вже сам автор-художник став невільним – але чи справді невільним? – ілюстратором цього поєдинку, перебуваючи і всередині битви, і понад нею, і ніби як збоку епохальних революційних подій.

Ігор Бондар-Терещенко

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>