Встигнути за 60 секунд: Чи готова Україна до "Північного потоку-2"?

Існують дві події, які згодом зіграють важливу роль у долі української газотранспортної системи (ГТС). Росія, можливо, 12 жовтня заручиться підтримкою юридичної служби ЄС і подолає чергові труднощі на шляху реалізації масштабного проекту "Північний потік–2" і, ймовірно, почне його будівництва в заплановані терміни. "Нафтогаз України" погодив проведення внутрішньої реорганізації "Укртрансгазу" (УТГ) і впритул наблизився до створення в його структурі філії "Оператор ГТС України". Завершити відділення планується до 1 грудня 2017 року. Обидві ці події свідчать, що і Росія, й Україна рухаються строго за планом. Тобто вже через 2,5 року швейцарська компанія Nord Stream 2 AG повинна ввести в експлуатацію другу гілку газопроводу в обхід України, а український уряд - за один-два роки остаточно завершити формування структури філії "Оператор ГТС України" шляхом розширення діяльності ГТС регіональними відділеннями на основі існуючої структури УТГ

Встигнути за 60 секунд: Чи готова Україна до "Північного потоку-2"?
Будівництво "Північного потоку-2" може початися вже на початку 2018 року З відкритих джерел

Павло Горін

керівник IMEE-analytics

Існують дві події, які згодом зіграють важливу роль у долі української газотранспортної системи (ГТС). Росія, можливо, 12 жовтня заручиться підтримкою юридичної служби ЄС і подолає чергові труднощі на шляху реалізації масштабного проекту "Північний потік–2" і, ймовірно, почне його будівництва в заплановані терміни. "Нафтогаз України" погодив проведення внутрішньої реорганізації "Укртрансгазу" (УТГ) і впритул наблизився до створення в його структурі філії "Оператор ГТС України". Завершити відділення планується до 1 грудня 2017 року. Обидві ці події свідчать, що і Росія, й Україна рухаються строго за планом. Тобто вже через 2,5 року швейцарська компанія Nord Stream 2 AG повинна ввести в експлуатацію другу гілку газопроводу в обхід України, а український уряд - за один-два роки остаточно завершити формування структури філії "Оператор ГТС України" шляхом розширення діяльності ГТС регіональними відділеннями на основі існуючої структури УТГ

Отже, на сьогоднішній день за підтримки Москви і Берліна Nord Stream 2 AG подолала практично всі труднощі, пов'язані з початком будівництва газопроводу в обхід України.

У квітні 2017-го, незважаючи на прогнози скептиків, "Газпром" погодив з європейськими інвесторами (Shell, OMV, Engie, Uniper і Wintershall) нову модель фінансування проекту, загальна вартість якого повинна скласти близько 10 млрд євро. Цій моделі повинні були перешкодити липневі санкції США, але партнери "Газпрому" вже встигли вкласти 30% від зазначених сум та не планують відмовлятися від участі в проекті. Зараз вони очікують зміни схеми фінансування.

У вересні голова ради директорів "Газпрому" Віктор Зубков заявив, що не бачить проблем з фінансуванням. "Газпром" - компанія, яка у фінансовому становищі дуже стійка, і крім того, крім Європи є ще й Азіатсько-Тихоокеанський регіон, де можна позичити певні гроші. Ну і сам "Газпром" має пристойний прибуток, і, я думаю, що питання з фінансуванням "Північного потоку-2" — не проблема", — вважає він. Тому європейські партнери "Газпрому" можуть піти за прикладом французької енергетичної корпорації Total. Коли Євросоюз ввів перший пакет санкцій проти Росії через її дії в Україні, Total вирішила не виходити з вигідного газового проекту на Ямалі і звернулася за фінансуванням до китайських джерел.

Новини за темою

Крім цього, у серпні Nord Stream 2 AG подолала ще одну проблему, пов'язану з екологічними суперечностями довкола газотранспортного проекту. Вона отримала результати незалежної експертизи, де стверджувалося, що прокладання нового трубопроводу не матиме "суттєвого негативного впливу на навколишнє середовище".

Але головним козирем Євросоюзу, на який так сподівалася українська сторона, до недавнього часу був суперечливий юридичний аспект проекту. Єврокомісія наполягала на тому, що газопровід шкодить створенню європейського енергетичного союзу і суперечить енергетичним правилам ЄС (Третьому енергетичному пакту). Ще в грудні 2015 р. президент ЄС Дональд Туск наполіг на наданні Єврокомісії мандата для ведення переговорів з Росією щодо проекту. 13 країн ЄС тоді підтримали цю ідею.

Побоювання Єврокомісії були істотними. Про це свідчив конфіденційний проект переговорного мандата. Німецьке видання Süddeutsche Zeitung, у розпорядженні якого опинився цей проект, писало: "Єврокомісія вказувала (у проекті мандата, – ред.), що нинішні транзитні маршрути російського газу може бути "значним чином замінено єдиним домінуючим транспортним коридором". "Північний потік— 1" і "Північний потік—2" разом можуть поставляти близько 110 млрд кубометрів газу на рік. Це відповідає близько 80% російського експорту газу в ЄС. Використання існуючих ГТС через Україну та Словаччину, а також Білорусь і Польщу може значно знизитися. З точки зору Єврокомісії, це зробить уразливими не тільки транзитні країни, але і ЄС".

Маршрут газопроводу "Північний потік-2" Аргументы и факты

Але проти того, щоб дозволяти Єврокомісії вести переговори з Росією, висловилася Ангела Меркель, а Німеччина наполягла на експертизі юридичної служби ЄС. Наприкінці вересня експертиза юридичної служби ЄС, як повідомило німецьке видання der Spiegel, встановила, що ЄС не володіє компетенцією, щоб від імені вхідних до нього країн втручатися в хід проекту "Північний потік—2". За інформацією видання, експерти прийшли до висновку, що вельми сумнівною є власне основна теза Єврокомісії про те, що проект газопроводу як додатковий маршрут постачання може підвищити залежність ЄС від російського газу. Крім того, в існуючій офіційній документації не виявлено однозначних правових підстав, за якими ЄС міг би вести переговори з приводу проекту. Директиви ЄС у газовій галузі відносяться виключно до внутрішнього ринку енергетики і не можуть бути застосовані до проектів будь-якої держави ЄС у співпраці з третьою стороною, такою як Росія. Більше того, незважаючи на запевнення Єврокомісії, не було знайдено жодних прогалин у правовому врегулюванні будівництва газопроводу у відкритому морі: там вступає в дію міжнародне право.

Новини за темою

Nord Stream 2 AG вже розпочала погодження проекту, і в середині вересня влада Швеції та Фінляндії отримала відповідні заявки на прокладення трубопроводу. Шведський посол у Москві Петер Еріксон вже заявив, що юридичних підстав для блокування проекту у його країни немає.

Експерти сходяться на думці, що якщо реалізація проекту і далі буде йти за планом, то вже на початку 2018 р. почнеться будівництво "Північного потоку-2", а через 2-2,5 року його буде введено в експлуатацію. Якщо вірити оцінкам Єврокомісії, то найбільший збиток буде завдано чинним транзитним країнам і, в першу чергу, Україні. Після запуску трубопроводу "Газпром" вже обіцяє знизити постачання газу через Україну до 15 млрд куб. м щорічно, і ці обсяги будуть призначені для країн, які межують з Україною. Про це заявив у квітні Олексій Міллер в інтерв'ю Reuters. Але якщо врахувати, що українська газотранспортна система рентабельна при транспортуванні нею 50 млрд куб. м щорічно, то Україна в результаті втрати цих транзитних можливостей буде недоотримувати щорічно близько 2% ВВП, а вартість ГТС знизиться уп'ятеро у разі повного припинення нею транзиту російського газу до Європи.

Результати роботи ГТС за 7 місяців 2017 року З відкритих джерел

Дослідження аналітичного центру ewi ER&S, опубліковане в Кельні в кінці вересня цього року, показало, що сценарій транзиту російського газу через Україну в 2020 році ще збережеться, а от подальше використання української ГТС буде залежати від технічного стану системи і ціни, яку українська сторона виставить за транзит. "Якщо ціни виявляться високими, а пропускна здатність застарілих трубопроводів знизиться, нинішні обсяги газу, дійсно, підуть в обхід України. Якщо Україна збереже транспортні потужності і їх можна буде використовувати за прийнятними цінами, то український маршрут, як показують наші розрахунки, буде становити інтерес для постачання певних країн, наприклад, Угорщини..." - розповів директор ewi ER&S Гаральд Геккінґ в інтерв'ю DW.

Отже, у Києва залишається не так багато часу, щоб нівелювати економічні наслідки можливого запуску "Північного потоку–2". А для цього знадобиться завершити внутрішню реорганізацію "Укртрансгазу", пройти сертифікацію нового оператора ГТС у відповідності з вимогами ЄС, приєднатися до Європейської мережі операторів газотранспортних систем ENTSOG (на сьогодні оператор української ГТС, компанія "Укртрансгаз", має статус спостерігача у цій організації), а потім вийти з конкретними пропозиціями до європейських партнерів щодо спільного управління українською ГТС. При цьому, враховуючи, що Росія активно просуває проекти газопроводів в обхід української території, всіляко заохочуючи участь у них європейських компаній, Україна також повинна зробити своїм партнерам у ЄС "привабливу пропозицію". Паралельно з цим, Київ повинен вести роботу із залучення коштів іноземних інвесторів, якщо такі звичайно знайдуться, а також знайти необхідні обсяги газу для рентабельної експлуатації системи.

Новини за темою

Газотранспортна система України З відкритих джерел

Сьогодні порядок розвитку та модернізації української газотранспортної системи передбачено довгостроковим планом до 2022 року, який було розроблено, а потім представлено Міненерго в червні нинішнього року. Зазначалося, що модернізація ГТС буде реалізовуватися за власний рахунок, без залучення кредитних коштів. Але варто нагадати, що в 2011-му, за підрахунками британської компанії Mott MacDonald, яку попередній уряд найняв для оцінки вартості ГТС країни, модернізація та реконструкція системи повинна була обійтися Києву в 4,8 млрд дол. упродовж 7 років. У 2013-му Mott MacDonald скоригував цю суму, яка склала вже 5,3 млрд дол. Такі капіталовкладення, за оцінками британців, повинні були забезпечити надійний і ефективний транзит газу до Європи в обсязі 145 млрд куб. м на рік до 2030 року.

Але говорити про модернізацію вітчизняної ГТС поки зарано, оскільки все ще зависло на стадії створення нового оператора, і цей процес може тривати від одного до двох років. За задумом, він складається з чотирьох основних етапів. Перший — формування основної команди оператора ГТС — повинен завершитися у вересні-жовтні 2017 р. Другим кроком має стати безпосереднє створення філії з транспортування газу у складі "Укртрансгазу". Передбачається, що це має відбутися в наступному місяці. Третій крок — формування базового оператора ГТС на основі філії "Укртрансгазу", і четвертий крок залежить від того, як швидко буде зроблено перші три. Він припускає, що через рік-два базовий оператор ГТС буде розширено "до повноцінного оператора ГТС з регіональними структурами" згідно із щоденними операціями.

Новини за темою

Передбачуване відділення ГТС З відкритих джерел

Таким чином, у разі планової реалізації Москвою проекту "Північний потік-2", вже до середини 2020 р. останній буде здано в експлуатацію. Це потягне за собою значне зниження транзитного потенціалу України. Поставки російського газу в Європу через Україну знизяться в середньому в 6 разів, що призведе до втрати вітчизняною економікою близько 2% ВВП. У свою чергу, керівництво України до 2019-2020 років планує тільки завершити процес створення розширеного оператора ГТС, що має спричинити за собою позитивні зміни в газотранспортній галузі. Але, безумовно, не зможе нівелювати негативні наслідки від запуску "Північного потоку-2".

Новини за темою

Більше того, певні корективи до процесу реформ і динаміку їх проведення внесуть вибори-2019. Тому вже зараз варто було б переглянути раніше запропоновані довгострокові плани країни і зробити "п'ятирічку" за два роки.

Павло Горін

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]112.ua.

 

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>