Андрій Крищенко, голова Нацполіції в Києві
З відкритих джерел

У Києві станом на 2018 рік за добу викрадають 2,5 машини. Загалом починаючи з січня було зареєстровано 99 випадків. Торік за цей самий період було вчинено 120 викрадень. Тенденція до зниження викрадень утвердилася з грудня 2016 року, протрималася весь 2017-й і триває в цьому році. Але, як розповідає голова столичної поліції Андрій Крищенко, викрадення елітних авто – настільки прибутковий і рентабельний бізнес, а ризики для викрадачів такі малі, що неможливо просто взяти і різко скоротити кількість викрадень. Необхідно зміни в законодавстві, щоб викрадач сидів у в'язниці не рік-два, а вісім-десять років. Тоді, каже Крищенко, можна буде надовго закрити професійних викрадачів.

Як ми до такого докотилися

У Кримінальному кодексі України є ст. 289 "Незаконне заволодіння транспортним засобом", за якою і кваліфікують викрадення. У ст. 289 кілька частин і приміток, згідно з якими кваліфікуються викрадення за ступенем тяжкості. Так, частина перша ст. 289 передбачає за викрадення від 3 до 5 років позбавлення волі, частина друга – крадіжка за попередньою змовою з насильством, карається від 5 до 8 років, частина третя – викрадення, вчинені організованою групою, від 10 до 15 років з конфіскацією.

І примітка від 2005 року, в якій ідеться про реальні збитки, тобто збитки, яких людина зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які вона має понести для відновлення втраченого права. Нічого не зрозуміло? Пояснимо на пальцях.

Поліція по гарячих слідах ловить злочинця на викраденому авто, на якому він проїхав 5 км. Автомобіль повертають щасливому власнику, а злочинців відправляють до суду. Перемога? Не зовсім. Вся справа в тому, що завдяки примітці ст. 289 ККУ злочинця будуть судити не за викрадення автомобіля, а за витрачений на ці 5 км бензин.

"Група злочинців заволоділа автомобілем за 150 тис. євро. Вони мали намір його вкрасти і продати, в результаті отримати, наприклад, 100 тис. євро. Поліція затримує викрадачів на цьому авто через 5-7 км, машина ціла, її повернули власникові. Фактично реальні збитки – це той бензин, який вони витратили, коли ховалися. Тобто власнику не завдано шкоди. І одразу з третьої частини ми змушені перекваліфікувати статтю на частину першу. І одразу ж зменшується відповідальність. Хоча в реального злочинця був умисел вчинити крадіжку в розмірі 150 тис. євро. Але якщо злочинець заходить до людини до квартири, де лежить 150 тис. євро, і він їх бере, і злочинця ловлять на виході з будинку, то він відповідає за найважчою частиною ст. 185. Хоча і там, і там було бажання вкрасти 150 тис. євро, але у випадку з авто він може уникнути повної відповідальності, а у випадку з пограбуванням – не може", - розповідає Крищенко.

Що робити

Крищенко впевнений, що вибити зі злочинного бізнесу і тим самим значно зменшити кількість викрадень поліції вдасться в тому випадку, якщо закон дозволить не прив'язуватися до "реальних збитків", а викрадачів будуть судити за викрадений автомобіль, а не за витрачений на ньому бензин. "Фактично, якщо максимально спростити, потрібно просто змінити в Кодексі в примітках "реальні збитки" – цю фразу прибрати, її немає в жодній іншій статті, пов'язаній з майновими злочинами".

"Потрібно прибрати примітку ст. 289, і тоді викрадення будуть кваліфікувати як більш тяжкий злочин, за частиною третьою, яка передбачає до 15 років позбавлення волі з конфіскацією. Тоді як у частині першій — від 3 до 5. А реально є вироки, коли суд дає 5 років позбавлення волі з іспитовим строком три роки. Це спрямовано на боротьбу з професійною і організованою формою заволодіння автомобілями. У викрадачів елітних авто це професійна діяльність, в якій фактично немає ризиків. Цю ситуацію треба виправляти, причому терміново. Тому що на сьогодні всі неприємності спійманого злодія полягають у затриманні, перебуванні впродовж трьох днів у СІЗО, 70 тис. гривень застави".

Знайомі всі обличчя

Поліцейські Києва знають своїх "клієнтів" в обличчя, що за такої законодавчої колізії не дивно. Вони їх ловлять, а ті виходять через 4 дні під заставу або максимум відсидять рік у тюрмі.

"Останньою черговою краплею став випадок у кінці січня, коли ми затримали групу грузин, які викрали Range Rover вартістю 150 тис. євро. Лідера цієї групи було затримано в 2016 році, він теж був на чолі групи викрадачів, теж за викрадення елітного автомобіля. Судом йому було обрано запобіжний захід – особисте зобов'язання. У результаті він отримав рік позбавлення волі та фактично не сидів у в'язниці. Отже, на початку 2018 року ми його ловимо за тим самим заняттям", - говорить Крищенко.

"Ми фактично ловимо одних і тих самих, затримуємо раз на два роки, по колу. Ми хочемо збільшити це коло, щоб злочинець сідав на 8-10 років, а ми за цей час будемо ловити інших. Вибиваємо це професійне ядро. Можливо, коли він відсидить 8 років, він вже не захоче цим займатися, а так він через рік вийшов і фактично безкарно".

Під прицілом професійних викрадачів, які користуються спеціальним обладнанням для розкриття сигналізації, глушіння маячків, які встановлюють власники, підробленими документами і номерними знаками, спеціально знімають гаражі, переважно елітні дорогі машини. До кожного викрадення готуються: з'ясовують маршрут, місце і час, де машина найчастіше без нагляду, а коли сідають до машини, одразу змінюють номерний знак, до якого вже підготували підроблений техпаспорт: "Це повна професійна діяльність, якій ми запобігаємо, все одно кваліфікуємо, як і дії "спонтанного" викрадача, – йшов п'яний, побачив відкриту машину, сів і поїхав. Це теж викрадення, але це інша ступінь підготовки, за частині 1 статті 289", - говорить Крищенко.

Є й інші схеми, коли власникам повертають гроші. Злочинці повертають викрадений автомобіль за 20-30 тис. дол.: "І запорука 70 тис. гривень є непорівнянною. Практично цим лояльним законодавством ми виключили негативні ризики для злочинців, які вони повинні нести, займаючись своєю злочинною діяльністю. А так у нього прибуток набагато вищий, ніж збитки. Повертає один автомобіль за 30 тис. дол., його ловлять на іншому, він вносить заставу 70 тис. гривень і має можливість надалі продовжувати те саме робити", - розповідає голова поліції Києва.

"Викрадень, як і раніше, багато. Але! Починаючи з 2013 року кількість викрадень збільшувалася, перша тенденція до зменшення з'явилася в грудні 2016 року. У 2017 р. вона збереглася, за рік стало майже на 400 викрадень менше, і тепер тенденція зберігається. Кількість зменшується, розкриття збільшується. Поліція докладає зусиль, але проблем багато. І тут справа не тільки в судах та законодавстві. Так, поліція не завжди встигає, не завжди добігає. Є й професійні проблеми: ми затримували торік групи з корумпованими зв'язками, де були й колишні поліцейські. Ми розуміємо, що є така проблема, коли наші екс-колеги займаються цими крадіжками. Але ефективним інструментом боротьби з цим злом стала б зміна законодавства", - резюмує Крищенко.

Новини за темою: У Києві затримано групу викрадачів елітних автомобілів