Війна з правдою. Як "Чорнобиль" став головним серіалом світу

П'ятисерійна драма про катастрофу, що сталася понад 30 років тому, виявилася не просто напруженим, цікавим і важким видовищем, але і поживою для цілком актуальних роздумів

Війна з правдою. Як "Чорнобиль" став головним серіалом світу
Кадр із серіалу "Чорнобиль" HBO

Юлія Потерянко

Журналіст, 112.ua

П'ятисерійна драма про катастрофу, що сталася понад 30 років тому, виявилася не просто напруженим, цікавим і важким видовищем, але і поживою для цілком актуальних роздумів

Американський телеканал HBO останні роки творить із серіальним бізнесом щось неймовірне. Не встигла закінчитися їхня "Гра престолів", яку називали не інакше, як головним серіалом десятиліття, а на екрани вже вийшла створена спільно зі Sky історична драма "Чорнобиль" про вибух на ЧАЕС у квітні 1986 року.

Спочатку від шоу чекали не дуже багато. Сценарій драми писав Крейг Мазін – автор сіквелів "Похмілля у Вегасі", "Білосніжки і мисливця" і двох фільмів комедійної франшизи "Дуже страшне кіно", тобто суто розважальних картин, позбавлених будь-якої глибини. Втім індустрія знає випадки, коли не найтонші комедіографи раптом беруться за серйозні теми і досягають успіху. Взяти того ж автора "Гри на пониження" і "Влади" Адама Маккея або Пітера Фарреллі з його "Зеленою книгою".

Але по мірі того, як проект шоураннера став обростати членами команди, градус очікувань почав зростати. Режисером п'ятисерійного телешоу одноосібно став швед Юхан Ренк, який раніше працював над деякими епізодами серіалів "Вікінги" і "Пуститися берега", а також знімав кліпи, в тому числі створив для любителя складних і осмислених відео Девіда Боуї його прощальні відеороботи Blackstar і Lazarus. Каст очолили колеги по драмі Ларса фон Трієра "Розсікаючи хвилі" Стеллан Скарсгорд та Емілі Вотсон (Борис Щербина та Уляна Хомюк), а також зірка костюмованого історичного кіно Джарред Харріс (Валерій Легасов). По мірі того, як HBO показував нові промо-матеріали на 2019 рік, "Чорнобилю" приділяли усе більше уваги.

Прем'єра шоу відбулася на фестивалі незалежного кіно Трайбека-2019, після чого у пресі стали з'являтися відгуки, які недвозначно натякали, що на глядачів чекає дещо екстраординарне. В інтерв'ю, яке Крейг Мазін дав під час фестивалю виданню Slash Film, він зазначив, що головною метою його роботи було показати цінність і важливість правди. "Ми всі зараз перебуваємо на війні з правдою. І те, що ми звикли вважати специфікою Совєтів – вшанування брехні і використання преси в цілях пропаганди – тепер, як ми розуміємо, вже не є унікальною рисою радянської держави. Це вже серед нас, тут на Заході. Ми спостерігали це у Великобританії і просто зараз боремося з цим. Мене турбує дивне заперечення експертних думок. Коли нам кажуть, що найгірше слово в політиці це "еліта", я задаюся питанням, а на кого ще нам спиратися, як не на найбільш кваліфікованих, розумних і обізнаних людей? Ми живемо у дивному світі, де над вченими насміхаються, істина постійно ставиться під сумнів і ми від цього страждаємо. Одна річ, яку прояснює "Чорнобиль", і це головне – правда нікого не хвилює. Плювати, що ми ігноруємо експертів. Плювати, що ми знецінюємо всю концепцію експертного досвіду. Погані речі продовжать траплятися незалежно від того, хочемо ми цього чи ні", – сказав Мазін журналісту видання.

Власне, тому, щоб зробити розповідь максимально правдивою, творці серіалу приділили левову частку уваги і зусиль. Крейг Мазін занурився у тему з ретельністю судового експерта. Він перелопатив усе – від розсекречених документів до книжок нобелівської лауреатки Світлани Алексієвич, від кадрів кінохроніки до особистих спогадів ліквідаторів та переселенців із зони відчуження. "Оскільки наш серіал має на меті вшанувати пам'ять всіх постраждалих та загиблих внаслідок Чорнобильської катастрофи, ми дуже багато працювали над тим, щоб максимально достовірно відтворити всі культурні подробиці", – розповів Мазін українській редакції Бі-бі-сі.

Кадр із серіалу "Чорнобиль" HBO

Скрупульозність, з якою команда іноземців відтворювала побут радянських людей середини 80-х рр., – перше, що відзначали глядачі одразу після початку серіалу. Американські продюсери пішли на досить нетривіальний для таких випадків крок і довірили складання візуального чинника людям, які самі прекрасно пам'ятають ту країну і ті часи – у тому числі українським фахівцям. Натуру знімали в Києві, Каунасі і Вільнюсі а також на "сестрі" ЧАЕС – Ігналінській АЕС у Литві. Побутові предмети і радянський одяг скуповували на секонд-хендах і барахолках, для зйомок реставрували радянські автомобілі. Тим прикріше Мазіну і Ренку було від того, що у кадр все одно потрапляли пластикові вікна та інші атрибути сучасності. А ось те, що в четвертій серії на загальному плані з Національною бібліотекою України ім. Вернадського ("грає" наукову бібліотеку МДУ) засвітився пам'ятний знак ліквідаторам аварії на ЧАЕС, по-своєму навіть символічно.

Поки деякі глядачі обурювалися, що насилу сприймають західних акторів в образах радянських політиків, вчених, інженерів, пожежників, лікарів, інші робили для порівняння колажі з фото персонажів і прототипів. Робота із зовнішністю акторів виявилася не менш вражаючою – нудні радянські чоловічі стрижки, неприборкана перманентна завивка Джессі Баклі (Людмила Ігнатенко), величезні окуляри в рогових оправах, вуса шевроном і ніяк інакше перетворювали кожного на типову непоказну радянську людину.

Тим не менш, неточності в серіалі є. Наприклад, у 1986 році вже на повну діяв горбачовський "сухий закон", проте герої в кадрі раз-по-раз п'ють горілку. З одного боку начебто горезвісна розлога журавлина. А з іншого – ще один символ становища розгублених перед обличчям безпрецедентної катастрофи ліквідаторів, котрі за відсутності препаратів йоду та ефективних засобів індивідуального захисту рятувалися від радіації будь-якими, часто абсурдними народними методами. У тому числі, з допомогою тієї ж горілки.

Перенесли в часі і аварію вертольота над зруйнованим четвертим енергоблоком. Насправді Мі-8 впав у ході операції із заливання реактора дезактивуючим розчином аж 2 жовтня 1986 року. Машина зачепилася гвинтом за трос будівельного крана і впала у декількох метрах від машинного залу ЧАЕС, екіпаж загинув. Але у сценарії міні-серіалу не було місця для таких подробиць, тому вертоліт "звалили" на зруйнований реактор в перші ж дні після вибуху. Ще й внаслідок відмови приладів через високий рівень радіації – чергове екранне свідчення того, що головним ворогом героїв серіалу було невидиме і практично невідчутне випромінювання.

Кадр із серіалу "Чорнобиль" HBO

Тим не менш, закони драматургії вимагають наявності в історії негативних персонажів. І тут Мазін пішов на ще одну неточність. Причому досить грубу. Йдеться про образ заступника головного інженера ЧАЕС Анатолія Дятлова, якого зрештою суд визнав одним із головних винуватців трагедії. Разом з директором ЧАЕС Віктором Брюхановим і головним інженером станції Миколою Фоміним. Дятлов вважав це спробою відвести підозри від помилок проектувальників реактора РБМК-1000 і чиновників (в першу чергу саме чиновників), які бездумно затверджували їхні небезпечні проекти. На думку інженера, дефекти були настільки значними, що катастрофа на одному з діючих в Союзі РБМК-1000 була лише питанням часу. Весь залишок життя після виходу з в'язниці він присвятив спробам донести своє бачення причин катастрофи, стукав у всі можливі двері аж до МАГАТЕ і навіть написав книжку, в якій виклав свою позицію в подробицях і з аргументами.

Крейг Мазін зізнавався, що читав книгу Анатолія Дятлова "Чорнобиль. Як це було", але розцінив її як спробу виправдатися. Нібито інженер зібрав усі свідчення на користь конструктивної непридатності реактора, але навіть не спробував хоча б частково визнати помилковість своїх дій. Зрештою персонаж, зіграний в "Чорнобилі" Полом Ріттером, виявився класичним лиходієм – нестриманим самодуром, тираном і навіть психопатом, який плювати хотів на думку довколишніх, кричить на персонал і кидається документами. Вцілілі працівники ЧАЕС визнають, що реальний Анатолій Дятлов був людиною досить жорсткою і робітники станції його відверто побоювалися, але при цьому високу кваліфікацію інженера під сумнів не ставив ніхто. Сам же Дятлов в мемуарах стверджує, що у ніч катастрофи персонал станції, хоч і був неабияк схвильований та наляканий, голос одне на одного не підвищував.

Кадр із серіалу "Чорнобиль" HBO

Тим не менш, фінальна серія "Чорнобиля", яка підбиває підсумок всієї історії, попри те, що, на відміну від попередніх, майже повністю вигадана сценаристом, присвячена саме цінності правди. І вбивчим наслідкам брехні. Екранний суд, на якому в дійсності не були присутні ні Легасов, ні Щербина, більше схожий на театральну виставу з реквізитом і завченими наперед влучними монологами. За словами Мазіна, він переглянув матеріали суду і визнав їх занадто нудними, тому й пішов на такий самовільний крок після низки детальних реконструкцій.

"Що дійсно цікаво, так це ідеологія Радянського союзу, ідея непогрішності системи, страх, що люди помітять якісь недоліки або помилки. Все повинно бути ідеально і тобі доводиться прикидатися, що це так. Та система, яка надавала дуже велике значення ідеології, будь то ідея про ідеальну нації, або ідеальний світогляд, призвела до того, що факти просто відкинули в сторону", – так описав свої враження від фіналу серіалу Стеллан Скарсгорд. "Це політичний трилер. Це фільм жахів. Це наукове дослідження. Це судова драма. Це в значній мірі всі разом, і все тому, що так воно і працює в реальному житті", – а так описав всю свою працю Крейг Мазін.

Так чи інакше, а при перегляді "Чорнобиля" важливо пам'ятати, що це, нехай і прискіпливо відтворений за реальними подіями, а все ж художній твір зі своєю ідеєю, метою та з прийомами, які на них працюють. Якщо ж після серіалу вам захотілося дізнатися про найбільшу в історії техногенну катастрофу якомога більше, записуйте адресу: Київ, метро "Контрактова площа", провулок Хорива, 1. Саме тут знаходиться Національний музей "Чорнобиль", де постійно працює детальна експозиція документів, свідчень і артефактів аварії. Підлога одного із залів музею виконана у вигляді кришки реактора РБМК-1000, а сам зал оформлений в стилі пункту управління із щитовим блоком – його можна побачити у першій і п'ятій серіях "Чорнобиля". Музей справляє враження абсолютно приголомшливе. Не менше, ніж сам серіал. Особливо якщо замовити екскурсію.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>