banner banner banner

Війна роботів: Чиї безпілотні наземні апарати кращі - російські чи американські?

Війна роботів: Чиї безпілотні наземні апарати кращі - російські чи американські?
безпілотний наземний апарат "Уран-9" Википедия

Оригінал на сайті The National Interest

Після розгортання Росією в Сирії безпілотного наземного апарату "Уран-9" (Unmanned Ground Vehicle, UGV) багато хто став міркувати про те, яка роль таких машин у конфліктах майбутнього. Хоча застосування "Урану-9" виявилося, за більшістю оцінок, провальним, технології стрімко прогресують, і такі операції, ймовірно, будуть більш успішними. Америка також розробляє власну серію безпілотних наземних апаратів, але які вони в порівнянні з російськими? І чи варто їх порівнювати?

Велика частина інформації про стратегії розвитку безпілотних наземних апаратів в Америці є в армійському виданні під назвою The U.S. Army Robotics and Autonomous Systems Strategy. У ньому докладно йдеться про п'ять потенційних цілей для безпілотних наземних апаратів. Це підвищення ситуаційної обізнаності, полегшення когнітивного і фізичного навантаження на солдатів, підтримка військ за рахунок поліпшення матеріально-технічного забезпечення, розширення свободи пересування і маневру, а також захист збройних сил.

Цілі упорядковано в тій послідовності, в якій їх повинні досягати. З цього випливає, що армія не поспішає вести бойові дії із застосуванням безпілотних наземних апаратів. Щоб підвищити ситуаційну обізнаність, армія планує виставити "малий апарат" на додаток до неозброєних безпілотників, що виконують аналогічні функції. Скорочення кількості перевізної техніки буде пов'язано із впровадженням легкого тактичного логістичного безпілотного наземного апарату, здатного забезпечити солдатів електроенергією та припасами.

Поставки планується здійснювати за допомогою військового варіанту безпілотних вантажівок, що дозволить колонам постачання рухатися з меншим ризиком і зменшить кількість робочої сили, необхідної для виконання таких завдань. Це знайшло підтвердження в армійському ескізі, що розповідає про проведення міських операцій у 2025 році, де зображено загін, який підтримують логістичні і розвідувальні безпілотні наземні апарати, але не бойові.

Наземні бойові безпілотні апарати реально виходять на арену тільки у зв'язку з двома останніми цілями: полегшення пересування і маневрування, а також захист збройних сил. Щодо питання полегшення пересування і маневрування у документі згадується забезпечення того, щоб "повітряний безпілотник володів дальністю, захищеністю і вражальними здібностями, необхідними для маневрування серед пілотованих/безпілотних комбінованих озброєнь". При цьому мається на увазі, що він буде озброєний.

Росія ж, мабуть, насамперед зосереджує свою увагу на бойових безпілотних наземних апаратах. "Уран-9" розроблено як платформу для озброєнь. Він сконструйований модульним, з декількома типами веж, які оснащуються різними комплектами озброєння для кількох середовищ і ролей.

"Уран-9" та інші безпілотні наземні апарати російської розробки, мабуть, сфокусовані на ролі наконечника під час наступальних операцій і нейтралізації позицій противника в тісній кооперації зі звичайними підрозділами, які їх підтримують. Відправляючи в бій робота, Росія планує скоротити втрати під час міських операцій і проривів.

безпілотний наземний апарат "Уран-9" kyiveuromarathon

Підхід до озброєння їхніх безпілотних наземних апаратів суперечить цій ролі. Вони оснащені зброєю, що довела свою ефективність у міських боях, з якими Росія зіткнулася під час чеченських воєн: термобаричні ракетні установки, автоматичні гармати, кулемети. Зусилля Росії щодо розробки безпілотних версій БМП-3 Т-72Б3 і "Армати" відображає наявність схожої мети та бажання використовувати роботів у прямому бою.

Це демонструє фундаментальну відмінність у філософії військового планування в США і Росії. Планування армії США більше фокусується на вивільненні робочої сили для ведення реального бою, а також на зниженні ризику шляхом збору додаткової інформації. Коли в збройних силах говорять про бойові безпілотні наземні апарати, присутній значний акцент на їх автономності для самостійного переміщення та пошуку цілей.

Російські безпілотні наземні апарати не орієнтовано на використання штучного інтелекту в такому ключі. У прагненні створити наземні бойові безпілотні апарати вони відсунули його на задній план, просто запропонувавши машину, якою може віддалено керувати оператор-людина. Обидві конструкторські школи бачать свої безпілотні наземні апарати здатними переміщатися найнебезпечнішими ділянками поля бою, але в армії США хочуть, щоб роботи могли робити це самі.

Обидва варіанти мають свої переваги. Підхід Росії — якщо вдасться впоратися з труднощами технічного характеру — більш корисний для скорочення кількості жертв під час прямого конфлікту низької інтенсивності. Тут зниження витрат на робочу силу не є таким пріоритетом, як скорочення втрат, для якого більш важливе значення мають наземні бойові безпілотні апарати.

З іншого боку, легко зрозуміти, звідки в армії США з'явилося бажання автоматизувати логістику. Проведення довгих конвоїв постачання є напруженим і небезпечним заходом для солдатів, а підрив вантажівки-робота на саморобному вибуховому пристрої набагато краще, ніж якщо на його місці опиниться керована людиною вантажівка. Обидва підходи мають переваги під час майбутніх конфліктів низької інтенсивності, просто Росія приділяє більше уваги аспекту вбивства.

Американський підхід забезпечив би повільний розвиток технологій для напівавтономного бойового безпілотного наземного апарату. Створення розвідувальних безпілотних наземних апаратів раніше за бойові варіанти знизило б ризик і дозволило би системи датчиків та мереж управління вдосконалити до того, як ці апарати почали б застосовувати під час прямого бою. Це дозволило б уникнути таких незручних ситуацій, як, наприклад, повна втрата контакту протягом 15 хвилин, від чого постраждав "Уран-9".

Чарлі Гао вивчав політичні і комп'ютерні науки в Коледжі Гріннелл та є частим коментатором з питань оборони і національної безпеки.

Переклад ИноСМИ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>