Відмовляючись реформувати фондовий ринок, Україна щороку втрачає до 80 млрд грн

Відмовляючись реформувати фондовий ринок, Україна щороку втрачає до 80 млрд грн
Reuters

Олександр Гончаров

Засновник «Київського фондового центру»

Багато хто з моїх колег має доволі песимістичний погляд на долю українського фондового ринку, який, як і раніше, живе своїм важким життям, не пов'язаним із мінливістю на світових ринках капіталу. І хоча місцеві фондові індекси деколи показують рекордні рівні, проте обсяги угод і біржових контрактів продовжують залишатися дуже незначними, а різні ризики, навпаки, зростають. Який вже рік поспіль український ринок акцій залишається занадто вузьким і дешевим.

Чому так відбувається? На думку більшості трейдерів і аналітиків тому, що наш національний фондовий ринок вимагає серйозного і масштабного вдосконалення на законодавчому рівні, а також він відрізняється від розвинених ринків відсутністю сучасних технологічних можливостей. За допомогою правил біржових торгів, ухвалених ще наприкінці 90-х років минулого століття, і старих технологічних рішень ми ніяк не зможемо заробити конкурентні переваги в жорсткій боротьбі за інвесторів і великих гравців на ринках капіталу. На словах у наших топ-чиновників і нардепів одне, а на ділі вони не хочуть брати за орієнтир американський фондовий ринок, який у березні нинішнього (2018 року) відзначив 9-річчя "бичачого" тренду. Щоправда, окремі корекції давали право експертам та аналітикам стверджувати, що цей ринок вже є перегрітим.

Новини за темою

І все ж для чиновників і фахівців цієї галузі діяльності, хто будував в Україні ринок цінних паперів на основі англосаксонської моделі права (мені вперше в 1994 році довелося закінчити спеціалізовані навчальні курси з фондового ринку у Вашингтоні, відвідавши одну з основних фондових бірж США NASDAQ), важливо зрозуміти причини такого тривалого зростання американського ринку, і з цього винести для себе науку. Отже, основними причинами такої позитивної динаміки в Америці, найімовірніше, є зростання ВВП США і податкові пільги, а також цілеспрямований захист президентом Дональдом Трампом інтересів національних виробників. Плюс до цього процес підвищення базової процентної ставки Федеральної резервної системи США незмінно корелює зі зростанням фондового ринку, і це невипадково, позаяк прискореними темпами розвивається економіка Америки (про це пише також The Economist, нагадуючи, що Трамп на виборах обіцяв темп зростання на рівні 4%).

Але чому у нас не проводять моніторинг тенденцій зовнішніх фондових індексів для організації успішної роботи місцевих бірж і загалом українського ринку? Скільки бюджет України втрачає від непроведення реформ національного ринку цінних паперів і колективного інвестування, від постійних переносів дат запуску накопичувальної пенсійної системи? Адже за оцінками різних експертів і аналітиків загальні суми втрат становлять щороку до 70-80 млрд грн. Ми також маємо і здатні збільшити обсяги торгів на національних регульованих ринках щонайменше у 100 разів за рахунок залучення грошей на внутрішньому ринку колективного інвестування. Однак досі народні депутати не ухвалили два фундаментальних законопроекти: "Про ринки капіталу і регульовані ринки" і "Про валюту".

Все це дає підставу думати, що з цим складом уряду і Верховної Ради гривня ще недовго буде зміцнюватися, а значить, тільки з цієї однієї причини, не враховуючи інших факторів, український ринок акцій продовжить залишатися дешевим, зберігаючи при цьому певну дивідендну прибутковість, хоча вже й так його ліквідність досить сильно знизилася. Але якби міністри і законодавці знайомилися з трендами американського ринку, то розуміли б, що навіть не дуже великий приплив інвестиційних грошей на наш фондовий ринок міг би досить позитивно позначитися на котируваннях цінних паперів українських емітентів, відповідно, підвищуючи капіталізацію наших підприємств і компаній.

І знову доводиться повторювати ті ж самі запитання: чому за прикладом наших західних партнерів ми не розробляємо Національну програму реформування ринків капіталу України, не впроваджуємо Стратегію створення єдиної інформаційної бази емітентів цінних паперів із забезпеченням вільного доступу до неї інвесторів, не стали до розроблення Концепції установи держфонду компенсації відсоткових ставок за кредитами, виданими в пріоритетні галузі економіки? Що ще стримує Кабмін Володимира Гройсмана і Верховну Раду від запровадження податкових стимулів для українського бізнесу? А ось в Америці президент Дональд Трамп є твердим і послідовним у своїх обіцянках, відповідно й далі можна очікувати зростання ВВП США і американського фондового ринку. Наприклад, тільки за рахунок податкових стимулів їхні корпорації та компанії отримають додатковий прибуток загалом від 300 до 400 млрд дол.

Новини за темою

Виходячи з американського досвіду, вже тільки тому Національна програма реформування українського ринку цінних паперів і колективного інвестування має увійти до першої десятки загальнонаціональних пріоритетів. Та й Кабінету міністрів із законодавцями давно час побачити ключові проблеми далі горизонтів власної держави, щоб це зрозуміли не тільки лідери ЄС та США, але й представники Міжнародного валютного фонду. Тоді допускаю, що індекси наших фондових бірж можуть і в 2018 році продемонструвати зростання. І ця історія може далі тривати, як заявив 12 квітня цього року в ході своєї прес-конференції заступник голови Нацбанку Дмитро Сологуб: "Очікуємо додаткового розміщення єврооблігацій наступного року. На 2018-2019 рр. ми очікуємо розміщення облігацій на 4 млрд дол.: 2,5 млрд цього року і 1,5 млрд - наступного".

А поки що, на жаль, структурний дисбаланс в українській економіці, який можна називати по-різному (незбалансованістю платіжних балансів, високим рівнем боргового плеча тощо), нікуди за останні роки не подівся. Але тішить хоча б те, що Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку нарешті у квітні 2018 року представила Концепцію змін для ринків капіталу, а також відновлює практику роботи Комітету з питань корпоративного управління та розвитку інструментів фондового ринку для обговорення проектів нормативно-правових актів.

Зараз настала така ситуація, коли тільки інвестиції, інвестиційний тип підйому української економіки можуть впоратися з виконанням першочергових завдань, а саме: забезпечити стійке і динамічне зростання ВВП України. І до цього торгівля, в тому числі біржові операції на ринку цінних паперів, має стати одним із найбільш доступних та ефективних інструментів економічного оздоровлення, яке нам всім ох як потрібно.

Олександр Гончаров,

директор Інституту розвитку економіки України

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>