banner banner banner banner

Від кризи до кризи: Як бізнес виживає в епоху викликів та змін?

Від кризи до кризи: Як бізнес виживає в епоху викликів та змін?
З відкритих джерел

Олександр Сторожук

Інтернет-підприємець, засновник платформи PRNEWS.IO

Пандемія Covid-2019 і всі супутні карантинні заходи виявилися повним форс-мажором для світової економіки. Стратегії моментально стали непридатними, тренди обнулилися, а компанії мінімізували бюджети і залягли на дно. Оскільки експерти наполегливо стверджують про "карантинні хвилі", які будуть повторюватися, хочу проаналізувати антикризові заходи, до яких вдалися українські підприємці в реаліях пандемії. 

Вже відболіло від того, як розвинені країни підтримували свою економіку в цілому та бізнес зокрема. Адже з найменшими втратами з пандемічної пастки сьогодні виходять ті держави, уряд яких стимулював купівельну спроможність громадян, зберігав робочі місця і оперативно впроваджував інструменти для життєзабезпечення бізнесу. України, на жаль, це не стосується. 

Новини за темою

За даними за квітень, до п'ятірки країн-лідерів увійшли США, Німеччина, Японія, Великобританія та Італія. Зокрема, громадянам, дохід яких був менший від певної суми, виплачували щомісячну допомогу (зокрема і на дітей). Бізнесу надавалися гранти, серйозні кредитні канікули, відстрочка оплати комунальних платежів тощо.

Примітно, що подібні антикризові механізми в березні-квітні впровадили як держави з потужною економікою, так і значно бідніші країни: Греція, Грузія і навіть Домініканська Республіка. Про Україну мова не йде. Дивно? Ні. Закономірно? Так. 

Порятунок потопельників - справа самих потопельників. У межах цієї формули вітчизняні бізнес-ком'юніті пережили за останні роки кілька криз: 2008, 2014 і, власне, 2019-й, наслідки якого для нашої економіки тільки набирають силу. Розуміючи, що на державу розраховувати не доводиться, малі, середні та великі компанії з кожною новою кризою нарощують броню з власних антикризових інструментів. Якщо, звичайно, залишаються на плаву. 

Пандемія коронавірусу збагатила перелік цих заходів і надала можливість українським підприємцям добровільно-примусово випробувати нові, незвичні формати роботи, співпраці, колаборацій та ін. Зупинюся на кількох ключових трендах. 

Перехід на віддалений формат роботи (в повному або частковому обсязі). Багато дружніх мені компаній в період карантину серйозно переглянули своє ставлення до офісної роботи: як щодо орендованих площ, так щодо процесу комунікацій всередині команд.

Величезні офіси на сотні робочих місць більше не потрібні: як показує практика, навіть ті сфери бізнесу, які не готові повністю перейти на віддалену роботу, 30-40% своїх співробітників залишають працювати вдома або закріплюють за ними "плаваючі" робочі місця.  

Зміна ландшафту ринку праці в Україні. Багато компаній, які орієнтувалися на здійснення робочого процесу виключно "інхаус", останніми місяцями значно розширили можливості залучення фрілансерів і віддалених співробітників з інших регіонів. Це стійка тенденція, яка, я впевнений, скоро стане нормою не тільки для IT-компаній або сфери інтернет-бізнесу, але і для традиційніших сегментів ринку.

Новини за темою

Гнучкість у бізнес-процесах, прискорення всіх комунікацій. Поточний карантин, на жаль, швидше за все виявиться не останнім. Як ми переконалися на досвіді останніх місяців, маленьким компаніям необхідно застосовувати системні підходи до бізнес-процесів, а великим - вчитися жити в дусі стартапів, бути рухливішими, реагувати на зміни ззовні і бути готовими підлаштовуватися під ситуацію. І тим і іншим необхідно прискорюватися в плані бізнес-процесів і ухвалення рішень.  

Онлайн-івенти виграють перед офлайном. Для мене, пересічного відвідувача/слухача, моїх колег і партнерів з ринку дедалі гостріше постає питання: чи варто в майбутньому приділяти час відвідуванню конференцій, ком'юніті-тусовок і іншому живому спілкуванню, якщо швидше, дешевше й ефективніше закривати все в онлайні. Сьогодні доказ, що "в кулуарах можна зловити за бейдж і вирішити питання", втрачає свою значущість перед ефективністю повторити це саме у мережі. 

Ближче до кінця року у кожного з нас буде можливість переконатися в тому, наскільки точними виявилися вищеперелічені тренди і побачити народження нових тенденцій. Напевно, інструментарій українських бізнесів поповниться новими інструментами, майданчиками і несподіваними лайфхаками. 

Одні гравці залишать поле, інші збільшать частку ринку завдяки грамотній роботі з клієнтами, антикризовим кейсам, омніканальному маркетингу та PR - у бізнесі залишаться найшвидші та найгнучкіші. Тільки з урахуванням вітчизняних реалій станеться це не "завдяки", а "всупереч". 

Олександр Сторожук

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

 

 

 

 

   

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>