В Україні спостерігається небувале зростання обсягів нелегальної торгівлі дизелем і скрапленим газом

В Україні спостерігається небувале зростання обсягів нелегальної торгівлі дизелем і скрапленим газом

Дмитро Кулик

голова "Нафтогазової Асоціації України"

За повної пасивності державних органів і відсутності скоординованої роботи на національному рівні в Україні останнім часом значно зросли обсяги продажів автогазу і дизпалива. Багато в чому це зумовлено зростанням кількості нелегальних точок продажів, яке останнім часом набуло небувалого розмаху. Зауважимо, що часто такі точки торгують нафтопродуктами, які легально імпортують до України великі оптові трейдери.

На ринку нафтопродуктів склалася непроста ситуація: за останні кілька років торгівля нелегальними нафтопродуктами досягла рекордних показників. Частка тіньового ринку в сегменті дизельного палива досягає близько 20%, на тіньові продажі скрапленого газу залежно від регіону припадає 30-50%. У результаті державний і місцеві бюджети недоотримають істотні суми, які варіюються в діапазоні від 5 до 7 млрд грн щорічно. У нинішньому році ми прогнозуємо, що втрати можуть досягти позначки в 10 млрд грн.

Головний драйвер тіньового ринку – нелегальні АЗС, кількість яких останнім часом значно зросла. Загалом в Україні налічується до 500 нелегальних дизельних заправок, і близько тисячі заправок торгують скрапленим газом. Мабуть, найбільш благополучна ситуація нині спостерігається тільки у Києві, де у 2017 році влада вжила радикальних заходів щодо нелегальних АЗС, показавши, яких результатів можна досягти завдяки координації зусиль відомств і служб. Зараз у Києві залишилося не більше 10 нелегальних АЗС. Водночас більшість демонтованих модулів перебралися до Київської області, де зараз налічується їх найбільше – близько 450. 

Боротьба, яку з нелегалами ведуть правоохоронні органи в регіонах, як правило, має точковий характер. Демонтовані модулі через деякий час повертаються на колишнє місце. Ми переконані, що результатів можна досягти тільки шляхом комплексної роботи, яка проводилася на національному рівні. Запропонували владі створити робочу групу, до якої би входили представники поліції, ДФС, підрозділів Податкової міліції, Державної архітектурно-будівельної інспекції України, Державної служби України з питань праці, Державної служби з питань геодезії, Державної служби з питань безпеки продуктів харчування і захисту споживача і ДСНС (часто модулі встановлюються з порушеннями правил пожежної безпеки, в безпосередній близькості від житлових будинків). Робоча група повинна проводити комплексний моніторинг відповідності вимогам законодавства документації на землю, наявності дозвільних документів, сплати податків. До речі, перша ознака нелегальних заправок – відсутність фіскальних чеків і готівкові розрахунки.

Новини за темою

Минулого тижня Нафтогазова асоціація підготувала та направила листи зі своїми пропозиціями до Адміністрації президента, Кабміну, МЕРТ, МВС.

Ми впевнені, що влада зацікавлена збільшити надходження до бюджету. За нашими спостереженнями, явище нелегальної торгівлі нафтопродуктами не має системного характеру. Це, як правило, явища містечкового рівня, розрізнені, які, найімовірніше, покривають місцеві чиновники невисокого рангу. Подолати явище може допомогти запровадження вимоги ліцензувати АЗС. Нафтопродукти – єдиний підакцизний вид товару, виробництво і торгівля якими в Україні досі не ліцензується. 

Легальні оператори ринку нафтопродуктів зацікавлені в перемозі над ринком нелегальних нафтопродуктів, оскільки зараз це стримує їх від подальших інвестицій в бізнес, особливо в сегментах скрапленого газу і дизеля, де нелегальна торгівля особливо процвітає.  Нелегали зацікавлені саме в цих сегментах, оскільки вони є найбільш швидкозростальними. Сегмент бензину в Україні, навпаки, щороку скорочується. До того ж він не приваблює нелегальних гравців і через особливості споживачів. Ті, хто заправляє автомобіль бензином, як правило, не ризикують робити це на неперевірених, небрендованих АЗС, справедливо побоюючись за якість палива і наслідки такої заправки. На відміну від них водії-далекобійники, які часто використовують транспорт фірм і не проти збільшити свою вигоду, з радістю заправляються на нелегальних бочках, які продають на 0,5-1 грн дешевше, ніж легальні АЗС.

З урахуванням несплати податків нелегали мають маржу до 7 грн з літра дизеля або автогазу. Поріг входження в нелегальний бізнес також досить низький: якщо будівництво АЗС обходиться щонайменше в 2,5 млн дол., то організація нелегальних продажів з "бочки" не більш ніж 20-30 тис. дол. За відсутності дієвих механізмів покарання за таку діяльність з боку держави нелегальний бізнес, як і раніше, більш ніж привабливий. Цим і пояснюються небувалі темпи його зростання і розмах.  

Гарантувати якість нафтопродуктів, якими торгують нелегали, зрозуміло, неможливо. Водночас, за нашими даними, більшість з них торгують нафтопродуктами, які легально ввозяться в країну великими нафтотрейдерами, а потім через низку компаній-"прокладок" реалізуються нелегалам за готівкові кошти. Такі схеми на ринку є, і на них, безумовно, повинна звернути увагу ДФС.

На нелегальних точках продається і чимало "бодяги". За нашими оцінками, на неї припадає близько 20% всіх нелегальних продажів. Ми серйозно стурбовані підозріло високими обсягами ввезення авіаційного палива, акциз на яке значно нижчий, ніж акциз на дизель (акциз на ДП – 139 євро на 1000 літрів, акциз авіаційного палива – 21 євро на 1000 літрів). За нашими даними, нелегали активно змішують дизель та авіаційне паливо, досягаючи таким чином здешевлення продукту. І це питання також добре було би вивчити робочій групі, сформованій із представників відомств.

Дмитро Кулик

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...