Усі яйця в один кошик. Як Віктор Орбан скуповує медіа Угорщини

У квітні цього року угорський прем’єр Віктор Орбан вчетверте прийшов до влади. Усі політичні інструменти, використані ним під час передвиборчої кампанії, спрацювали на "ура", включно з підконтрольними ЗМІ. А ось для опозиційних видань прийшла епоха "зачищення". Як не дивно, при цьому потерпає й імідж України

Усі яйця в один кошик. Як Віктор Орбан скуповує медіа Угорщини
Прем'єр-міністр Угорщини Віктор Орбан Reuters

Святослав Богданов

Аналітична Група ГО «Міжнародний Рух «Східна Європа»

У квітні цього року угорський прем’єр Віктор Орбан вчетверте прийшов до влади. Усі політичні інструменти, використані ним під час передвиборчої кампанії, спрацювали на "ура", включно з підконтрольними ЗМІ. А ось для опозиційних видань прийшла епоха "зачищення". Як не дивно, при цьому потерпає й імідж України

Загальновідомим є факт, що влада будь-якої країни має у своєму розпорядженні специфічні інструменти для впливу на населення. Підконтрольні ЗМІ – один із класичних прикладів. Однак різниця між державами полягає у балансі провладних, опозиційних та повністю незалежних видань та каналів. І якщо донедавна хоча б видимість такого балансу ще зберігалася в Угорщині, то після останніх виборів зникла остаточно.

За даними міжнародної організації "Репортери без кордонів", індекс свободи преси пішов у круте "піке" після нового приходу Орбана та керівної угорської партії "Фідес" до влади у 2010 році. Усього за кілька років Угорщина спустилася з 23-го (2010 р.) на 56-те (2013 р.) місце і продовжує падіння.

Фото з відкритих джерел

Але найбільш "гаряче" почало ставати у 2016-му. На початку жовтня того року Угорщину сколихнула новина про закриття одного з найстаріших антиурядових видань країни Népszabadság ("Народна свобода"). Воно проіснувало більш ніж 60 років, переживши радянський режим та не витримавши "орбанівського". Офіційною версією припинення роботи власники газети назвали фінансові проблеми, викликані постійним зменшенням продажів. Проте ані авторський колектив, ані опозиція в це не вірять, адже за рік до того видання отримало майже півмільйона доларів чистого прибутку.

Новини за темою

Справа в тому, що у 2014-му газету придбала новостворена австрійська компанія Mediaworks Hungary Zrt., що є "дочкою" фінансової корпорації Vienna Capital Partners. Її власника Гайнріха Пекіну (Heinrich Pecina) вважають довіреною особою угорського прем’єра та олігархічних кіл Угорщини. І хоча офіційного підтвердження цього поки що отримати не вдалося, закриття найвідомішого опозиційного видання країни підтверджує фактичний стан справ. Особливо якщо врахувати, що редакція Népszabadság напередодні закриття саме розпочала публікацію серії викривальних матеріалів про махінації та зловживання владою партійцями "Фідес".

Менш ніж за місяць після закриття "Народної свободи" Mediaworks було продано компанії Opimus Press Plc., фактичним власником якої є давній футбольний друг Орбана Лорінц Месарож (Lorinc Meszaros).

Фото з відкритих джерел

На момент створення Mediaworks включала близько 60 угорських медіабрендів різної спрямованості та поширеності. Однак цього Орбану було замало. До середини 2017-го його поплічники Пекіна, Месарож, а також колишній голлівудський продюсер Енді Вайна скупили ще декілька впливових видань (Kisaföld, Délmagyarország, Hajdú-Bihari Napló, Kelet-Magyarország, тощо), врешті-решт отримавши контроль над 18 ключовими регіональними газетами країни. І це не рахуючи десятків інтернет-медіа та телеканалів.

Таким чином, напередодні чергових виборів у квітні 2018-го Орбан отримав потужний медіаресурс для пропаганди та агітації по всій країні. Проте він продовжив боротьбу з "невгодними" ЗМІ. Наступного дня після голосування, 11 квітня, в угорських ЗМІ з’явилася новина про закриття популярної опозиційної газети Magyar Nemzet ("Угорська нація") та радіостанції Lánchíd Rádió, що проіснували з 1938 та 2007 року відповідно. А вже на початку липня відомий антиурядовий ТВ-канал "HirTv" та вся медіагрупа, до якої він входив, були куплені Золтом Нєргешом (Zsolt Nyerges), одним із союзників угорського прем’єра.

Фото з відкритих джерел

Новини за темою

Усі названі медіа належали давньому другові Орбана та спонсорові "Фідес" Лайошу Сімічці (Lajos Simiscka). Однак після їхньої сварки у 2014-му останній став прихильником опозиційної партії "Йоббік" та почав використовувати підконтрольні ЗМІ для критики політичного курсу Орбана. Їхній конфлікт тривав цілих 4 роки, допоки "Фідес" не отримав 2/3 голосів на останніх виборах. Тоді Сімічка зрозумів, що війну програно, і почав здавати позиції.

"HirTv" був емблемою опозиційних медіа. Але через лічені години після продажу на каналі було припинено трансляцію ключової програми новин, що була добре відома за свій антиурядовий контекст, а також звільнено її ведучу Ольгу Кальман (Olga Kálmán).

Так угорський прем’єр поглинув один з останніх "оплотів" незалежних ЗМІ Угорщини. Звісно, окремі видання, як, наприклад, інтернет-портали index.hu чи 444.hu, ще тримають "оборону". Але й над ними "згущуються хмари", адже членів державного органу, що має не допускати монополізації медіа (NMHH – Médiatanács), було призначено на свої посади "Фідесом" ще у 2010 році. І відтоді незмінно діють на його користь.

У Будапешті люди протестують проти рішення влади закрити Центрально-Європейський університет, заснований Соросом Reuters

Новини за темою

Для Угорщини це може означати лише те, що відтепер антиміграційна політика, звинувачення проти Сороса та критика Брюсселя будуть "литися" з усіх джерел. Для України ж така ситуація також має негативний ефект, адже, як відомо, Віктор Орбан та керівна партія "Фідес" упродовж останніх років демонструють дедалі більшу прихильність до російського президента. А ще не слід забувати про угорсько-український конфлікт через мовні питання та нібито утиски прав угорськомовних закарпатців. З використанням такого арсеналу медіаінструментів угорській владі вдасться запевнити населення в чому завгодно.

І допоки ми святкували 27-му річницю незалежності нашої держави, угорці читали на провладному порталі magyaridok.hu песимістичну статтю про негаразди в Україні та її сумнівне майбутнє. Тож для нашої держави новий фронт в інформаційній війні вже відкрито.

Святослав Богданов

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>