Україні потрібна реальна інвестиційна стратегія. Якою вона може бути?

Україні потрібна реальна інвестиційна стратегія. Якою вона може бути?
Фото з відкритих джерел

Олександр Гончаров

Засновник «Київського фондового центру»

Скільки держбюджет України втрачає від непроведення реформ національного ринку капіталу і провальних результатів масштабної приватизації? Хто зможе назвати хоча б одну економічну програму або стратегію, яка за останні 20 років була повністю виконана?

Що робити? Не втручатися, і український ринок сам вирівняє ситуацію? На жаль, розвиватися по-старому без професійних учасників ринку капіталу України, а також спираючись тільки на новий Закон про приватизацію і на радників Фонду держмайна з проведенням лише конкурсів і аукціонів, - небезпечно і не можна. Ось лише один факт: у поточному 2018 році отримали 0,2% надходжень від передбаченої в бюджеті суми. На жаль, поки замість запланованих 21,3 млрд грн реально надійшло за січень-липень поточного року усього 49,9 млн гривень. Це фіаско, панове законодавці і міністри. Тоді якась нова модель потрібна для ефективного проведення масштабної приватизації 2018-2020.

Новини за темою

Хто повинен прийти і що запропонувати? А для початку, як мінімум, потрібно пояснити, що взагалі відбувається? І, перш за все, хотів би нагадати, що з лихих, але в той же час і справді реформаторських 90-х років ні про який розвиток українського ринку не можна говорити, якщо немає інвестицій і конкретно довгих грошей внутрішніх та іноземних інвесторів. При цьому для інвестицій потрібна сучасна інфраструктура національного ринку капіталу з професійними учасниками, законодавче забезпечення хеджування ризиків, довгострокові кредити і залучені кошти на ринку спільного інвестування. Якщо з перелічених складових чогось немає, то, панове Гройсман і Парубій, забудьте і не говоріть про економічне зростання.

Час сьогодні вимагає крутого розвороту нашої економіки, і для цього великий проект створення в Україні цивілізованого ринку капіталу і ринку деривативів підготовлено за підтримки Агентства з міжнародного розвитку США (USAID) і Європейського банку реконструкції і розвитку (ЄБРР), однак, немає політичної волі, щоб його здійснити. Ну, і головне – безглуздо починати цю роботу, якщо у Верховній Раді не буде прийнятий законопроект №7055 "Про ринки капіталу і регульовані ринки". І це в умовах, коли досі народні депутати не створили законодавчу базу для організації та розвитку українського строкового ринку, тобто бізнесу хеджування ризиків, а без цього навряд чи іноземні корпорації прийдуть на наш ринок з довгими інвестиційними грошима, зокрема, з метою викупу навіть об'єктів приватизації, що сильно подешевшали.

Новини за темою

Відомо, що кожен бачить розвиток національного ринку зі своєї дзвіниці. І все ж дуже важливо дізнатися прогноз банкірів, представників реального сектора економіки і фондового ринку: після реалізації нового Закону про приватизацію і прийняття Верховною Радою дійсно революційного законопроекту №7055 "Про ринки капіталу і регульовані ринки", якою буде нова архітектура українського ринку? Мало хто знає, а тим більше розуміє, що приватного капіталу в Україні достатньо, щоб активно розвивати реальний сектор економіки і будувати нову архітектуру фінансового ринку. Так, виходячи з офіційних даних Національного банку України з чистої інвестиційної позиції сума поза банківської системи складає більше 100 млрд дол. США, що значно більше позики, отриманої нами від МВФ.

Але як ці гроші направити на інвестиції? В першу голову – для реалізації програми великої приватизації 2018-2020 і для створення системи якісного інвестиційного сервісу. Так, потрібен системний підхід, так як саме на фондовому ринку і в банківському секторі регулюється перерозподіл капіталу, забезпечуючи його перетікання від одних галузей економіки та учасників до інших. Але, на жаль, згідно з оцінками FTSE (Financial Times Stock Exchange), які дуже уважно вивчають інвестори в усьому світі, український фондовий ринок поки що не задовольняє вимог навіть самого низького рівня – Frontier Market, відстаючи в розвитку навіть перед країнами Африки, тобто Україна – на найнижчому щаблі розвитку ринку цінних паперів.

І ще раз підкреслю, у нас повністю відсутнє законодавство для хеджування ризиків, як і раніше, залишається непрацездатною нормативно-правова база ринку фінансових похідних (деривативів). Правда, якщо Закон України "Про валюту і валютні операції" запрацював з липня цього 2018 року, то більш важливий для інвесторів законопроект №7055 не розглядався народними депутатами навіть у першому читанні. При цьому ситуація з структурними та інституційними реформами продовжує погіршуватися. Але, незважаючи на всі ці і багато інших несприятливих факторів, український ринок, розташований в центрі Європи, продовжує залучати інвесторів, хоча довгі інвестиційні гроші ще до нас не йдуть. Чому?

Новини за темою

Та тому, що ми ніяк не можемо почати будувати сучасну національну модель економічного розвитку, вміло використовуючи потенційні точки взаємодії з Китаєм, США і ЄС. Нам потрібна нова Інвестиційна стратегія з Міжнародним інвестиційно-біржовим центром на основі сучасних іноземних технологій та чинного законодавства України, куди увійдуть Універсальна біржа і Українська корпорація розвитку (УКР). Ми повинні і здатні збільшити обсяги торгів на організованому ринку України не менше ніж у 100 разів, у тому числі за рахунок залучення інституціональних і кваліфікованих інвесторів у процес приватизації 2018-2020. Також на фондових біржах країни давно треба було запустити сектори приватизації та IPO.

Нарешті, іноземні інвестори будуть заходити на наші ринки через Українську корпорацію розвитку, саме тут вони стануть паркувати свої довгі гроші. УКР – це система взаємодії державних і приватних інститутів інвестиційного, фінансового, інноваційного, наукового та маркетингового напрямків для зміни економічної моделі України від пасивно-еволюційної на активно-експансіоністську, використовуючи сучасні технології китайських, американських і європейських практик. Зараз у світі більше 100 корпорацій розвитку, у нас досі немає жодної.

Питання тепер у швидкості і якості реалізації цієї нової Інвестиційної стратегії. І цілком можливо, що через кілька років ми зможемо українські компанії та підприємства продавати західним та азійським інвесторам, близьким до тих мультиплікаторів, які є в країнах з якісними економіками, коли наші заводи і фабрики будуть оцінюватися у 8-10, а то і більше виторгів (доходів від реалізації продукції та послуг). Правда, потрібно визнати, що такі мультиплікатори з'являться у нас тільки тоді, коли активно запрацює національний ринок капіталу, де можна буде залучати великий обсяг інвестицій від широкого кола внутрішніх і зовнішніх інвесторів.

Саме тут, як підказують нам експерти та інвестори з КНР, США та країн ЄС, у нас є величезний потенціал зростання і широкі можливості для формування високоприбуткового бізнесу, ефективно проводячи також процес масштабної приватизації.

Олександр ГОНЧАРОВ,

Директор Інституту розвитку економіки України

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів