banner banner banner

Україна – Китай: Потенціал є, але де інвестиції?

Піднебесна зацікавлена в реалізації програм розвитку та модернізації транспортної інфраструктури України, яка може стати частиною транспортного коридору, що споруджується Китаєм від своїх західних кордонів до Європи територією країн Центральної Азії, Каспійського регіону, Кавказу, акваторії Чорного моря та причорноморських держав

Україна – Китай: Потенціал є, але де інвестиції?
Фото з відкритих джерел

В'ячеслав Лисенко

президент компанії "Укр-Китай Коммунікейшин"

Піднебесна зацікавлена в реалізації програм розвитку та модернізації транспортної інфраструктури України, яка може стати частиною транспортного коридору, що споруджується Китаєм від своїх західних кордонів до Європи територією країн Центральної Азії, Каспійського регіону, Кавказу, акваторії Чорного моря та причорноморських держав

Сьогодні, як ніколи раніше, Україна потребує інвестиційної підтримки всіх галузей вітчизняної економіки. Керівництво країни і керівники компаній знаходяться в постійному пошуку надійних партнерів, які допоможуть забезпечити фінансування великих інфраструктурних проектів. Все частіше в повідомленнях ЗМІ, на брифінгах і різноманітних конференціях йдеться про потенціал і стратегічну важливість співпраці з КНР. Вкрай важлива активізація двостороннього торговельно-економічного співробітництва, різке збільшення припливу китайських інвестицій і використання технологічних і фінансових можливостей Китаю для модернізації української економіки.

Під заголовком "Чому Китай настільки зацікавлений в Україні" в онлайн-журналі The Diplomat автор Олена Микал прогнозує, що незабаром Київ стане одним з головних стратегічних партнерів Пекіна. На жаль, головний аргумент, до якого апелює автор – не економічні реформи і відкритий бізнес, а географічне розташування країни. "Подивившись на карту, зрозуміло, що Україна знаходиться на стратегічно важливому сухопутному шляху з Китаю до ЄС. Це робить Україну привабливим великим транзитним вузлом", — пише автор. Після такого оптимізму зазвичай слідує як мінімум одне "але": "Незважаючи на те що українська інфраструктура не настільки розвинена, як польська чи турецька, це легко виправити в короткостроковій перспективі".

Новини за темою

Піднебесна зацікавлена в реалізації програм розвитку та модернізації транспортної інфраструктури України, яка може стати частиною транспортного коридору, що споруджується Китаєм від своїх західних кордонів до Європи територією країн Центральної Азії, Каспійського регіону, Кавказу, акваторії Чорного моря та причорноморських держав. Китайські банки можуть інвестувати кошти в Україну в рамках проекту "Нового шовкового шляху". Про це заявив посол КНР в Україні Чжан Сіюнь під час переговорів з міністром інфраструктури України в червні 2015 року.

Питання залучення китайських інвестицій в інфраструктурні проекти є актуальним і для української столиці. Ще в серпні минулого року київський голова Віталій Кличко в Пекіні провів зустріч з мером китайської столиці Ванг Аншунгом, на якій обговорювалися питання інвестицій і технологій. Мова йшла про залучення в Київ і Україну китайських інвестицій і високих технологій. При цьому Віталій Кличко відзначив зацікавленість Києва в інвестиціях у розвиток інфраструктури, зокрема, таких як добудову Подільського мостового переходу, будівництво метро та транспортних розв'язок. У свою чергу Ванг Аншунг запевнив, що Пекін також зацікавлений у співпраці в різних сферах і налаштований його розвивати.

Вже в січні цього року столичний градоначальник разом з профільними заступниками обговорив участь китайської державної компанії Haisum Engineering у розвитку та будівництві інфраструктурних об'єктів столиці. Керівник міжнародного департаменту китайської компанії Haisum Engineering Джуіні Гонг зазначив, що його компанія зацікавлена співпрацювати з українською столицею і брати участь у будівництві соціальних об'єктів міста.

Новини за темою

Але поки ми чуємо тільки про обговорення і домовленості, але реальних дій не спостерігаємо. Чи зможуть українсько-китайські відносини повторити китайське економічне співробітництво з Республікою Білорусь, де Китай підписав п'ять великих проектів - від нафтопереробних заводів до індустріального парку?

Економічні і політичні взаємини між Україною і Китаєм зараз знаходяться на досить низькому рівні, але у нас є всі шанси виправити ситуацію. Участь України у програмі китайсько-європейського співробітництва "16+1" та проекті "Новий Шовковий шлях" дозволить поліпшити економічні відносини з Китаєм і залучить китайських інвесторів. В рамках проекту "Новий шовковий шлях", який зараз активно реалізується КНР спільно з європейськими країнами, вже побудовано тисячі мостів, доріг, залізничних шляхів і портів у Середній Азії і на Близькому Сході та виділено 40 мільярдів доларів США інвестицій. Для Китаю це стратегічний план щодо переорієнтації геополітики всередину континенту, в бік Європи.

Абсолютно вірно, ніхто не може просто зайти до директора китайського банку або китайського інвестора і через чверть години вийти з його кабінету з мішком доларів і мішком юанів. Давайте подивимося на Україну очима інвестора. Звернемо увагу спочатку на загальні фактори – рейтинги, цифри, факти, індекси. Україна піднялася на чотири позиції у щорічному рейтингу легкості ведення бізнесу від Світового банку Doing Business, посівши 83-тє місце. Крім того, наша країна трохи піднялася у Світовому рейтингу сприйняття корупції CPI в 2015 році, зайнявши 130-те місце із 168 позицій. У 2014 році країна була на 142-му місці з 175 позицій. За рік Україна змогла заробити лише один додатковий бал і досягла результату у 27 балів зі 100 можливих. В такі країни, як Україна, інвестори апріорі не вкладають гроші.

Що ж може дати нам шанс? Це природні та трудові ресурси, географічне положення, інноваційний потенціал. Зокрема, ми знаходимося в центрі Європи, через нашу територію проходять труби і транспортні шляхи. За рейтингом залізничної структури ми 25-ті у світі. Хоча за якістю доріг ми 144-ті з 148 країн. У нас значні трудові ресурси: населення з вищою освітою – 10-ті у світі, заробітна плата в порівнянні з продуктивністю – 26-ті у світі, якість технічної освіти – 28-ме місце. Але ми займаємо 140-ве місце у світі зі здатності держави утримувати цінні кадри. У нас щорічно 5-6 тис. it-фахівців виїжджають з країни.

Резюмуючи вищесказане, можна сміливо стверджувати, що стан українсько-китайського співробітництва не відповідає потенціалу. Виникає питання: чому? З одного боку, китайці просто побоюються вкладати гроші в економіку досить непередбачуваної країни. В Україні будь-які зміни - у владі чи в переговорній команді - часто призводили до "забуття" раніше досягнутих домовленостей. Китайцям, у яких спадкоємність - головний життєвий принцип, така "національна особливість" просто незрозуміла.

Новини за темою

Один з потенційних інвесторів прямо сказав: "Україна мені подобається, але є дві інші пропозиції. Переконайте, що Україна краща". Інтерес до Україні є. Але при цьому залишається чимало сфер, де наша країна залишається terra incognita для світу. Навколо України існує безліч міфів, неточної або неправильної інформації, більше говорять про складні і негативні ситуації. В результаті привабливість блякне, а історії успіху майже не чути. Для того щоб в країну, яка переживає агресію іншої держави і знаходиться в складних фінансово-економічних умовах, прийшли інвестиції, її потрібно не просто активно просувати. Про Україну необхідно розповідати інвесторам, розвіюючи їхні тривоги і пояснюючи ключові переваги, які нам здаються очевидними. А ще важливо і навіть необхідно прийняти нормальні закони, що гарантують захист інвестицій та можливості їх отримувати назад.

В'ячеслав Лисенко, економічний експерт

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>