banner banner banner

Централізація децентралізації

Централізація децентралізації
З відкритих джерел

Тетяна Плачкова

Народний депутат України IX скликання від "Опозиційної платформи - За життя"

З середини лютого всі громади, які не встигли добровільно об'єднатися, будуть формуватися за затвердженим урядом і спущеним на місця планом. Під гучним гаслом "затвердження вже досягнутих успіхів і формування спроможних громад" нас ведуть до основної мети – зміни територіального устрою. І зовсім не для того, щоб розмежувати повноваження і функції контролю різних рівнів управління. І точно не для того, щоб розвивати форми місцевої демократії. Владі потрібні вигідні результати місцевих виборів і зрештою - абсолютна концентрація всіх важелів впливу в зручних для неї руках. 

Конституція під централізацію

Законодавча основа для цієї "важливої державної мети" вже готова – президентський законопроект про зміни до Конституції України з красивою назвою – про децентралізацію влади. Початковий варіант історичних змін було зареєстровано 13 грудня 2019 року, а 27 грудня гарант запропонував нову, доопрацьовану редакцію. З юридичної точки зору вона багато в чому професійніша за першу, але як лакмусовий папір все одно виявляє прагнення до максимальної централізації влади.

Новини за темою

Перший інструмент для цього – інститут префекта. Конституція по-новому визначає його як одного з основних суб'єктів влади в регіоні з колосальними повноваженнями. Він призначається президентом за поданням Кабміну, здійснює виконавчу владу, адміністративний нагляд над нею та органами місцевого самоврядування. Сам п'ю, сам гуляю. Адже за чинним нині законом виконавча влада на місцях – це структура місцевих державних адміністрацій. Саме місцевих і саме структура, а не одна людина зі своїм офісом. І ця структура включає підрозділи з економіки, освіти, культури, охорони здоров'я та низки інших сфер. У запропонованому законопроекті їх майбутній статус взагалі відсутній. Можливо, вони стануть територіальними органами міністерств і відомств на місцях і будуть підкорятися і міністерствам, і префектам. Але в чому ж тоді децентралізація?

Місцеве самоврядування під наглядом

Питання, за якими префект підконтрольний президенту, в законопроекті не позначено. Немає в ньому і вимог до нього як до посадової особи. До речі, за наявності таких вимог до голови громади та депутатів. А от можливість впливу префекта на органи місцевого самоврядування, яка завуальована одним словом "нагляд", фактично дає йому широкі повноваження щодо втручанню в їхні дії й ухвалені ними рішення.

Якщо на думку префекта місцева рада або керівник видав неконституційний акт, він вносить подання, на підставі якого президент призначає тимчасового державного уповноваженого, не чекаючи відповідного рішення Конституційного суду. Адже саме цей орган може визначити конституційність чи неконституційність будь-якого рішення в Україні. Керівником органу місцевого самоврядування стає людина, яка не обрана людьми, а призначена і повністю підконтрольна очільнику держави. Де вже тут говорити про децентралізацію влади!

Новини за темою

Раніше враховували, тепер просто запитають

Є в нашій країні давно усталена тенденція. Будь-яке скорочення чиновницького апарату незмінно закінчується його збільшенням. Змінюючи адміністративно-територіальний устрій України, автори змін до Конституції закладають основу для формування нових владних органів. На зміну районам прийдуть округи в межах області. Сказано, що їх буде близько 100. Судіть самі: 25 областей – 25 префектів, 100 округів… Хто в них буде працювати? За наявного зараз кадрового голоду в управлінні громадами звідки візьмуться нові кваліфіковані фахівці? У сфері шоу-бізнесу, звичайно, багато видатних людей. Але жартувати вже не доводиться.

Ну і фінальний свисток для самої ідеї децентралізації. Доопрацьований президентом проект змін до Конституції передбачає, що зміни меж, найменування і перейменування громад проводяться не з урахуванням (як пропонувалося в першому варіанті законопроекту), а зі з'ясуванням думки жителів. Але з'ясувати – це одне, а ось врахувати – зовсім інше. Й абсолютно зрозуміло, що замість врахування думки людей під парламентське рішення про зміни, що стосуються територій, де вони живуть, може підкладатися формальна інформація, що коли хтось з цього приводу лише поцікавився їхньою позицією.

Заради справедливості зазначу, що за подібної реформи системи управління у центральної влади вже не залишиться можливостей ухилитися від відповідальності за ситуацію в регіонах. Адже, власне, влада в них, як і нагляд за її виконанням, буде здійснюватися під чуйним і безпосереднім керівництвом президента та уряду.

Вперед у минуле, друзі!

Тетяна Плачкова

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>