Трамп підливає масла у нову гонитву озброєнь, але це на руку Росії

Трамп підливає масла у нову гонитву озброєнь, але це на руку Росії
Фото з відкритих джерел

Foreign Policy

Журнал

Оригінал на сторінці Foreign Policy

Різкі заяви президента Дональда Трампа про вихід США з договору про ліквідацію ракет середньої і меншої дальності (РСМД) викликали безліч суперечок і розбіжностей, проте дотепер не ясно, що буде далі. Ясно одне: анулювання цього договору зробить США і їхніх союзників (про яких Трамп, очевидно, зовсім не дбає) менш захищеними і підірве глобальні основи нерозповсюдження ядерної зброї.

Все може стати ще гірше. Можливий вихід Америки з договору про РСМД, який забороняє США і Росії мати і розгортати ядерні і неядерні ракети наземного базування дальністю від 500 до 5500 кілометрів, вказує на те, що новий договір щодо скорочення наступальних озброєнь (СНО), підписаний у 2010 році, може спіткати така ж доля.

Зрештою анулювання цих двох угод піділлє масла у вогонь нової гонитви озброєнь і негативно позначиться на стабільності і передбачуваності відносин між Вашингтоном і Москвою. Востаннє США і Росії доводилося діяти в умовах світу, де не існувало взаємних обмежень на ядерну зброю, ще до 1972 року: це був світ, в якому ми дивом вижили, і в який ніхто при здоровому глузді не захотів би повернутися.

Прихильники ідеї залякування і стримування за допомоги ядерної зброї люблять вказувати на те, що саме винахід ядерної зброї дозволив зберегти мир між великими державами після закінчення Другої світової війни. Однак саме розроблення зобов'язуючих угод і обов'язкових норм поведінки в галузі безпеки, торгівлі та міжнародних відносин, тобто неядерної зброї, допомогло США стати найуспішнішою і найбільш захищеною країною в історії. Ці правила і норми не тільки зробили США безпечнішими і багатшими, але і поклали початок безпрецедентній епосі глобального процвітання. Збереження цього світопорядку є ключовим національним інтересом, який тепер опинився під загрозою через дії адміністрації Трампа.

Новини за темою

Те, що Трамп намагається скасувати ті норми і правила, завдяки яким США досягли нинішнього рівня процвітання, — це вже досить сумно. Те, що він намагається зруйнувати систему, яка перешкоджає виникненню ядерної анархії,   просто непробаченно.

Хай якими недосконалими не є ці угоди з контролю над озброєннями, вони продемонстрували ефективність в протистоянні дестабілізуючим ядерним програм при відносно невисоких витратах. Розривати такі угоди необхідно тільки після ретельного аналізу ситуації і тільки в тому випадку, якщо вихід з них дозволить підвищити безпеку США, і якщо вже є плани відновлення тієї стабільності і безпеки, які будуть втрачені через їх розірвання. У своєму прагненні вийти з договору про РСМД Трамп не враховує жодну з цих умов, і з кожним днем стає ясніше, що вихід з цього договору майже ніяк не пов'язаний з діями Росії, але у першу чергу з діями Китаю, а також бажаннями супротивників цієї угоди в Білому домі. Хоча в ідеї про вихід з договору про РСМД є певний сенс, відповідальність за пошуки аргументів на користь цього кроку і за пояснення того, чому США хочуть з нього вийти, тепер на тих, хто активно виступає за розірвання цього договору.

Як ми потрапили в таку складну ситуацію?

У 2014 році адміністрація Обами виявила і оголосила, що Росія порушує договір про РСМД, розробляючи і розгортаючи невелику кількість заборонених ракет. Відтоді американський уряд вирішив, що немає ніякої необхідності розробляти власні подібні ракети. Замість цього кращою реакцією,   на якій я наполягав під час своєї роботи у Білому домі, була єдина відповідь союзників США, що мала змусити Росію повернутися до дотримання умов договору, який довгий час служив інтересам США, їхніх азійських партнерів і НАТО.

Аргументувати необхідність зберігати контроль над озброєннями було нелегко. В нашій роботі ми постійно стикалися з розвідданими, що доводили факти порушень з боку Росії, і багато моїх колег із цілком зрозумілих причин були поглинені проблемою незаконного вторгнення і анексії Криму Росією в 2014 році. Крім того, нам у адміністрації Обами було вкрай важко заручитися підтримкою більшості європейських країн, щоб натиснути на Росію щодо її порушень умов договору про РСМД. Між тим мені і членам команди президента Барака Обами з питань національної безпеки було ясно, що якщо у США з'явиться потреба в розробленні і створенні власних ракетних систем з метою протистояти діям Росії, у нас є законне право зробити це, одночасно дотримуючись умови договору про РСМД. В кінцевому рахунку Конгрес схвалив таку програму, в рамках якої вже ведуться дослідження і розробки, хоча США продовжують виконувати умови договору, який забороняє випробування таких систем.

Після здобуття посади Трамп здебільшого ігнорував тему договору про РСМД і ядерної стабільності і на самому початку запропонував президенту Росії Володимиру Путіну продовжити термін дії нового договору по СНО, згідно з яким у Росії і США має бути не більше 1550 ядерних боєзарядів, і термін дії якого закінчиться 5 лютого 2021 року, якщо його не продовжать ще на п'ять років. Відтоді не було ніяких ознак того, що Трамп або якісь високопоставлені чиновники його адміністрації намагалися серйозно обговорювати з Росією питання про необхідність дотримуватися умов договору про РСМД. Хоча в Огляді складу і кількості ядерної зброї, опублікованому Міністерством оборони 2018 році, ця угода коротко згадується, немає жодної стратегії, що дозволяє змусити Росію дотримуватися цієї угоди. Навпаки, в цьому огляді порушення Росії використовуються для того, щоб обґрунтувати розробку нового покоління крилатих ракет морського базування з ядерною боєголовкою.

Незважаючи на можливість, яку вони, ймовірно, самі створили, чиновники адміністрації Трампа не вжили жодних серйозних спроб використовувати загрозу виходу з договору, щоб змусити Росію дотримувати його умови. А коли у квітні до адміністрації приєднався радник з питань національної безпеки Джон Болтон, який рішуче виступає проти будь-якого контролю над озброєннями, ситуація стала ще гіршою. Він не продемонстрував жодної зацікавленості в тому, щоб зберегти договір або переконати союзників Вашингтона підтримати його позицію. Відтоді не було проведено жодного засідання Ради національної безпеки, де питання договору про РСМД обговорювалося б із президентом.

Новини за темою

Якщо США виконають свою погрозу і швидко вийдуть з договору про РСМД, Росія продовжить створювати і розгортати ракети середньої дальності, тільки в цьому випадку вона буде звільнена від обмеження цього договору. Анулювання цього договору зробить марними всі спроби засудити Росію або ввести проти неї які-небудь санкції. Поки неясно навіть, чи збережуть США законне право запроваджувати санкції згідно з порушеннями цього договору після того, як він буде анульований. І замість того, щоб привертати увагу міжнародної спільноти до порушень Росією умови договору, підписаного в епоху холодної війни, США самі перетворяться на загрозу для ядерної стабільності.

Зрозуміло, відповідальність за нинішню небезпечну ситуацію в ядерному питанні лежить на обох країнах, але саме Росія виграє в тому випадку, якщо США віддаляться від своїх європейських союзників, а також у разі краху заснованого на нормах світопорядку, який Вашингтон захищав понад 70 років. Путін зможе витягти з одностороннього виходу США з договору величезну користь.

Чи є вагомі причини для розірвання договору?

Порушення Росією умов договору про РСМД і інших угод з контролю над озброєннями — це цілком вагома причина. Вашингтон абсолютно виправдано відчуває тривогу, коли Москва порушує умови угоди, і коли вона загрожує США або їхнім союзникам. Однак давайте не будемо обманювати себе, переконуючи в тому, що це і є головна причина прагнення Трампа вийти з договору про РСМД. Трамп рідко робив якісь кроки щодо протистояння загрозі з боку Росії на адресу США і їхніх союзників, яких він вважає швидше нахлібниками, аніж друзями. Вихід з договору про РСМД в першу чергу обумовлений поєднанням позицій супротивників щодо угод про контроль над озброєннями і зацікавленістю військових у розробці нових ракет, які можна буде протиставити китайським ракетам.

Договір про РСМД забороняє США і Росії — а не Китаю — розгортати ракети середньої і меншої дальності наземного базування. Вже деякий час ведуться серйозні дискусії про те, чи повинні США якимось чином вирішувати проблему потужного китайського арсеналу ракет середньої дальності в тому випадку, якщо договір про РСМД кане в Лету, і якщо потрібно, то як. В ідеї про те, що США слід наростити свій військовий потенціал у Азії, щоб протистояти Китаю, є певний сенс. Проте поки не зрозуміло, як системи, заборонені цим договором, — якщо США створять і розгорнуть їх у цьому регіоні, — підвищать військовий потенціал або потенціал стримування в Азії і інших регіонах. У розпорядженні США вже є ракети середньої дальності морського і повітряного базування, а також системи меншої дальності, здатні наносити удари по китайських об'єктах, не кажучи вже про стратегічні ядерні озброєння. Також неясно, чи погодяться союзники Америки розгорнути нові американські ракети середньої дальності — ядерні або неядерні — на своїх територіях. США можуть розгорнути такі ракети на острові Гуам, однак оскільки американські бомбардувальники вже мають можливість підніматися в повітря з цього острова, незрозуміло, як розгорнуті там ракети наземного базування можуть істотно змінити статус-кво.

Зрозуміло, дискусії тільки починаються. Але доводити обґрунтованість рішення про вихід мають саме ті, хто вважає, що користь від розгортання таких ракет в Азії переважає негативні наслідки зняття обмежень у Європі. І в цих дискусіях потрібно приділити пильну увагу тому, що розгортання ракет малої дальності в межах досяжності Китаю може змусити Пекін значно збільшити розміри або зробити упор на його власні ядерний і ракетний арсенали. Цілком можливо, що замість стримування Китаю такий крок порушить баланс стратегічної і кризової стабільності в Східної Азії і змусить Китай істотно збільшити свій арсенал. Іншими словами, те, що США можуть розгорнути ракети середньої дальності в Азії, зовсім не означає, що їм слід це робити, або що вони, зробивши це, підвищать ступінь захищеності.

Чи може новий договір про СНО пережити Трампа?

Навіть якщо в твердженнях про те, що договір про РСМД втратив ефективність, і є якась частка істини, ігнорувати питання нового договору про СНО просто неможливо. Новий договір про СНО є останнім інструментом, що дозволяє стримувати ріст кількості американських і російських стратегічних ядерних систем. Він вимагає проведення ретельних перевірок ядерних арсеналів обох країн. Та передбачуваність і прозорість, які забезпечує ця угода, є ключовими факторами для підтримання стабільності, або того, від неї залишилося, у стосунках між цими ядерними державами.

Більш того, новий договір про СНО став тим інструментом, який дозволив Пентагону заручитися широкою підтримкою для модернізації застарілих американських ядерних військ. Якщо його не буде продовжено, це стане останнім ударом для спроб запобігти повномасштабній гонитві ядерних озброєнь між Вашингтоном і Москвою, що позбавить США можливості слідкувати за змінами в ядерних військах Росії, обійдеться в мільярди доларів, які будуть витрачені на розвідку, і знищить основу для ядерного стримування в глобальному масштабі. Це також знищить видимість двопартійної підтримки систем контролю над ядерними озброєннями і може призвести до різкого скорочення програми з модернізації американських ядерних сил, на яку, за поточними оцінками, в найближчі 30 років буде витрачено близько 1,7 трильйона доларів.

Все вказує на те, що про новий договір про СНО забудуть завдяки зусиллям Трампа і Болтона, які можуть вийти з нього ще до закінчення його терміну дії. Перший удар: те, що цей договір підписав Обама, — з точки зору Трампа — вже страшний гріх. Другий удар: ця угода обмежує ядерний потенціал США — а Трамп ніколи не розумів доцільність цього, а Болтона це просто дратує, тому що він завжди виступав проти будь-яких угод, що обмежують свободу дій США. Третій удар: Трамп переконаний, що він блискучий дипломат і що, проявивши жорсткість, він може не тільки посадити Росію за стіл переговорів, але і укласти більш вигідну угоду, ніж Обама, Рональд Рейган і всі інші його попередники.

Незважаючи на це, все ще залишається деяка надія на збереження нового договору про СНО. На відміну від іранської ядерної угоди і від договору про РСМД, новий договір про СНО має загальну підтримку з боку військових і цивільних лідерів у Міністерстві оборони і розвідувальному співтоваристві. Напередодні підписання іранської угоди в Пентагоні залишалися ті, хто все ще хотів покарати Тегеран за його дії в регіоні і за розробку ракет. Однак мало хто висловлювався проти нового договору про СНО. Ті перевірки, які він зобов'язує проводити щодо Росії, і ті кошти, які він дозволяє економити на розвідці, недвозначно показали у 2010 році, що цей договір служить інтересам національної безпеки США. І сьогодні він не втратив своєї актуальності.

Два можливі варіанти розвитку подій

На жаль, загальної підтримки нового договору про СНО може виявитися недостатньо для того, щоб переконати Трампа. Тобто перед нами два можливі варіанти розвитку подій.

Перший варіант: Трамп розриває новий договір про СНО. Цей договір надає сторонам право вийти з нього, керуючись ключовими національними інтересами.

Вихід з договору створює нам небезпечне майбутнє, в якому ризики прорахунків будуть високими, і в якому США і Росія будуть розробляти такі системи, які, з їхньої точки зору, сприятимуть стабілізації, а насправді підвищать ризик застосування ядерної зброї однією зі сторін. Будь-який натяк на те, що Росія прискорює темпи нарощування свого ядерного потенціалу, змусить США зробити те саме. Це вам нічого не нагадує?

Другий варіант: Трамп потішить своє его, домовившись про підписання нового договору, в основу якого ляжуть ретельні перевірки і та передбачуваність, які формують ядро нового договору про СНО.

Хоча Трамп, ймовірно, не погодиться на продовження терміну нового договору про СНО в якості послуги Путіну, він може зробити це для того, щоб просунути свій наратив. Він вважає себе майстром переговорів, і його нова торгова угода з Канадою і Мексикою доводить, що він готовий погодитися на мінімальні зміни в існуючих угодах, щоб просто мати можливість заявити про свою перемогу.

Таким чином, кращий результат — якщо Трамп і Путін домовляться про нову короткострокову угоду, яка дещо зменшить їх арсенали, — скажімо, до 1250 ядерних боєзарядів, — і поєднають це з продовженням терміну дії нового договору про СНО, який забезпечить необхідні перевірки. Щоб зробити його ще привабливішим, Росії варто назвати його Treaty on the Reduction of Ultimate Military Programs (Договір про скорочення основних військових програм), скорочено TRUMP. Хто зможе встояти проти такого?

Такий варіант розвитку подій неідеальний. Але він набагато кращий за той варіант, при якому договір про РСМД і новий договір про СНО припинять своє існування, і обидві країни вступлять в гонку озброєнь. Хоча всім повинно бути зрозуміло, що передчасна відмова від життєздатних і цінних угод щодо контролю над озброєннями підриває безпеку США і глобальні системи стабільності, найімовірніше, ці аргументи не знайдуть відгуку в адміністрації Трампа, де рідко зважають на логіку і факти.

Незважаючи на безліч спроб анулювати їх, зобов'язуючі угоди з контролю над озброєннями зовсім не є пережитками епохи холодної війни, і вони дотепер не втратили своєї доцільності. Сьогодні США і їхні союзники потребують цих угодах більше, ніж коли-небудь, — з огляду на дії Росії і Китаю. Спираючись тільки на нічим не обмежену міць Америки і залишаючи ефективні і цінні інструменти впливу за кадром, Білий дім Трампа забуває уроки історії і веде Америку і весь світ до тих небезпек, про які ми сподівалися назавжди забути.

Джон Вольфсталь

Переклад ИноСМИ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>