Судова реформа від Зе-команди виявилася лише піаром

Судова реформа від Зе-команди виявилася лише піаром
З відкритих джерел

Сергій Клєц

Адвокат, правозахисник

В Україні набув чинності закон "Про внесення змін до закону України “Про судоустрій і статус суддів” та деяких законів України щодо діяльності органів суддівського врядування".

Це закон, поданий безпосередньо президентом.16 жовтня було ухвалено у Верховній Раді. За проголосувало 236 депутатів.

Цього закону дуже чекали від Зеленського, бо фактично це та сама "судова реформа", яку обіцяє кожна влада. Розберімося, у чому відмінності закону та чи сталася безпосередньо "реформа".

Український судоустрій потребував реформи насамперед через суддів. Склад Верховного суду України завжди був наповнений корупціонерами, політично мотивованими та недоброчесними суддями. Перед тим як Петро Порошенко покинув посаду, до Верховного суду потрапило 75 суддів, 15 з яких (за даними фундації DEJURE) є недоброчесними.

Відповідальними за потрапляння суддів до Верховного суду є два органи: Вища кваліфікаційна комісія суддів (ВККС) та Вища рада правосуддя (ВРП). Перша складає список кандидатів до Верховного суду, а друга його затверджує.

Новини за темою

Щоб оновити Верховний суд, треба, відповідно, оновити ВККС та ВРП. Це оновлення мало стати чи не наріжним каменем майбутньої реформи, до чого закликали всі експерти.

Але у нинішньому законі не йдеться про оновлення ВРП, а лише про ВККС. Склад ВРП залишається колишнім і зберігає свої повноваження затверджувати кандидатів до Верховного суду, а оскільки склад Ради залишається попереднім, то недоброчесні судді знов мають шанс потрапити до ВС.

Володимир Зеленський та "Слуга народу", що до того погоджувалися з необхідністю оновлювати склад ВРП, пояснили відсутність цього пункту в законі тим, що для зміни складу ВРП треба вносити зміни до Конституції. Хоча в перший же день роботи Верховної Ради президент подав 8 змін до Конституції. Дивним чином в жодній із них не йшлося про оновлення ВРП.

Ба навіть оновлена ВККС, згідно із законом, підпорядковуватиметься старій ВРП, що фактично нівелює її оновлення.

Подати "плюсом" намагаються той факт, що ВРП перевірятиме на доброчесність спеціально створена комісія доброчесності та етики, але затверджує склад комісії сама ж ВРП, що, знову ж таки, не має сенсу без оновлення самої ради правосуддя.

Крім іншого, масштабною зміною в судовій системі стало скорочення кількості суддів Верховного суду з 200 до 100. Це спірний крок, бо для повноцінного функціонування демократичної держави 100 суддів може бути просто замало. Не кажучи вже про те, що з цих 200 втратити посаду можуть саме порядні судді, а недоброчесні — зберегти свої крісла.

Підсумовуючи, можна сказати, що все, що необхідно для повноцінної судової реформи, — це відповідна політична воля сьогоднішньої влади. Поки що ми бачимо продовження попередньої стагнації та/або відсутність реальних змін, або маскування їх під нібито "реформи".

Сергій Клєц

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>