banner banner banner

Су-35 проти F-35: Хто переможе?

Су-35 та інші сучасні "Фланкери" — це дуже боєздатні літаки. Американські винищувачі четвертого покоління вже не мають тих незаперечних технічних переваг, які були у них у минулому. Сполучені Штати повинні вкладати гроші у винищувачі наступного покоління, щоб якомога швидше замінити нинішній парк авіації

Су-35 проти F-35: Хто переможе?
Су-35 Фото з відкритих джерел

Дейв Маджумдар

Журналіст

Су-35 та інші сучасні "Фланкери" — це дуже боєздатні літаки. Американські винищувачі четвертого покоління вже не мають тих незаперечних технічних переваг, які були у них у минулому. Сполучені Штати повинні вкладати гроші у винищувачі наступного покоління, щоб якомога швидше замінити нинішній парк авіації

Оригінал на сайті The National Interest

Російський винищувач Су-35 явно справив фурор у військових засобах масової інформації Заходу, і не без причини.

Незважаючи на потужні санкції і на слабкість економіки, яка виразно бачила і кращі часи, Москва продовжує одну за одною створювати нові бойові системи, такі як танки, підводні човни, платформи для ядерної зброї тощо.

Звичайно, багато зразків цієї техніки було заплановано і сконструйовані ще до введення санкцій, але Росія докладає чималих зусиль в рамках модернізації своїх збройних сил, і особливо ВВС, відмовляючись від старих радянських систем. Наочним прикладом таких зусиль є Су-35.

Який же вигляд має Су-35 в порівнянні з кращими американськими літаками? Якими є його шанси у боротьбі з ВПС США, які, безумовно, є кращими в світі? Наприклад, як поведе себе Су-35 в бойовій обстановці, коли йому буде протистояти винищувач F-35 компанії Lockheed Martin? І як покаже себе новий російський літак, зіткнувшись з більш старими американськими машинами, такими як F-15 F-16?

Новини за темою

Такі сценарії є важливими, причому не тільки в контексті протистояння Росія — НАТО або ситуації на Близькому Сході. Зараз, коли Росія збирається поставляти Су-35 в Китай, ці порівняння набувають ще більшого значення. У світі є багато місць, де можуть перетнутися шляхи цих смертоносних машин, а тому порівняння такого роду є досить актуальними.

Нижче наведено добірку з трьох статей, написаних торік редактором The National Interest з військової тематики Дейвом Маджумдаром. У них ці питання розглядаються глибоко і детально, і ми об'єднали ці статті в одну, щоб доставити задоволення читачам. Отже, розпочнімо дебати.


***

Єдиний ударний винищувач F-35 компанії Lockheed Martin має стати основою парку тактичних винищувачів Пентагону. Однак далеко не кожна країна в світі може дозволити собі застосування дорогих винищувачів п'ятого покоління.

Навіть Росія і Китай навряд чи будуть намагатися створити цілий авіаційний парк з таких винищувачів. Замість цього в найближчому майбутньому основою їх тактичної авіації будуть різні варіанти винищувача Су-27, розробленого ОКБ Сухого і призначеного для завоювання переваги в повітрі. Найефективніший літак із сімейства "Фланкер" (Flanker — так в НАТО називають серію зразків літаків Су, — прим. пер.) Су-35 має серйозно удосконалену електроніку, двигуни і корпус. Упродовж найближчих років ця версія російського винищувача, швидше за все, отримає велике поширення в світі.
.

Фото з відкритих джерел

Для протидії різним варіантам "Фланкер" ВПС США, морській піхоті і (меншою мірою) ВМС США доведеться покладатися на різні модифікації F-35, хоча для досягнення переваги в повітрі він ніколи не призначався. F-35 був і залишається ударним літаком з розширеними можливостями для захисту від винищувачів противника, хоча Пентагон і рекламує його як багатоцільовий винищувач.

Як поведе себе четвірка F-35, зіткнувшись з четвіркою Су-35? Швидше за все, вона змінить курс і викличе F-22 ("Раптор") і F-15С, до завдання яких входить встановлення і підтримання переваги в повітрі, а сама радісно полетить далі до призначених цілей.

Однак, як показує історія, на війні не завжди виходить вибрати оптимальне рішення. Навіть якщо F-35 доведеться обходитися власними силами, у них будуть непогані шанси впоратися із Су-35. Просто для цього їм потрібно правильно розіграти свої карти. Льотчикам F-35 потрібно буде вміло використовувати сильні сторони своїх винищувачів, такі як малопомітність, бортові прилади виявлення і хитру тактику, і не дозволяти супротивнику скористатися їхніми недоліками. А це означає, що їм за допомогою малопомітності і приладів виявлення потрібно буде вести бій за межами видимості, уникаючи більш близького контакту, при якому вони стануть вразливими.

Новини за темою

На відміну від "Раптора", який від самого початку розробляли переважно для повітряного бою, F-35 для цього не призначений. У F-22 поєднується малопомітна конструкція, більша гранична висота польоту і надзвукова крейсерська швидкість (понад 1,8 Маха). Між тим F-35 ледь досягає 1,6 Маха на повному форсажі. Крім того, F-22 володіє відмінною маневреністю в бою в межах прямої видимості. Він перевершує суперників у кутовій швидкості розвороту, радіусу, куті атаки і прискоренні на всіх висотах.

Четвірка "Рапторів", що летить на надзвуковій швидкості в розрідженій атмосфері на висоті понад 15,2 км, по суті, сама може вибирати, де і коли їй битися; а четвірка порівняно повільних F-35, що летять нижче, може зіткнутися з необхідністю вступити в бій з літаками противника, які переважають її за характеристиками (якщо льотчики будуть недостатньо обережними).

Ба більше, щвидкість F-35 і висота, яку він набирає, не дозволяють йому надавати своїм ракет AIM-120 таку ж енергію, як при запуску з F-22. Відповідно, при пуску з F-35 дальність ракет буде меншою. Крім того, F-35 не може нести на борту таку ж кількість ракет "повітря-повітря", що створює проблеми, позаяк засоби радіоелектронного придушення з цифровим запам'ятовуванням високих частот цілком здатні порушити роботу системи наведення AIM-120.

У повітряному бою F-35 не має маневреності "Раптора", і навіть F-16 або F/ A-18. Якщо йому доведеться вступити в бій на малій дистанції, врятувати літак зможе тільки перевага пілота над противником в досвіді і навичках. Далі, F-35 з характеристиками малопомітності оснащується тільки внутрішнім озброєнням і не може нести ракети AIM-9X, які здатні вражати цілі зі зміщенням від лінії візування. Якщо ж збройові відсіки F-35 колись будуть пристосовані під AIM-9X, винищувачу доведеться пожертвувати ракетами AIM-120, які найкраще підходять для його основних завдань. Таким чином, пілот F-35 повинен за всяку ціну уникати близького бою.

Малоймовірно, що командувач повітряними силами об'єднаного угруповання військ поставить перед F-35 завдання щодо завоювання панування в повітрі, якщо у нього будуть інші варіанти. А позаяк "Рапторів" у США мало, а F-15C стає все менше, цілком можливо, що командування змушене йти на такі заходи, застосовуючи F-35 для завоювання переваги в повітрі. Втім, у будь-якому випадку в більшості регіонів світу головною загрозою для американської авіації залишаються сучасні комплекси ППО, а не літаки противника.

***

Винищувач F-15C Eagle компанії Boeing перебуває на озброєнні військово-повітряних сил США ось уже майже 40 років і, судячи з усього, буде використовуватися ще протягом кількох десятиліть. За ці роки потужний F-15 неодноразово модернізувався з урахуванням загроз, що зростали. Проте чи має поважний Eagle ті якості, які необхідні для завоювання панування в небі?

Новини за темою

Відповідь буде такою: так, безсумнівно. Напевно, F-15 вже немолодий, проте він, як і раніше, залишається одним із кращих винищувачів завоювання переваги в повітрі. Єдиним активним літаком, який переважає F-15 за більшістю показників, є вироблений компанією Lockheed Martin F—22 Raptor. Інші машини мають переваги в деяких аспектах, однак F-15C загалом зберігає свою конкурентоспроможність, що б там не говорили з цього приводу представники відділів із залучення клієнтури з різних компаній-конкурентів.

Reuters

Мабуть, найбільш серйозну загрозу для F-15 являє російський винищувач Су-35. Хоча сьогодні в стадії розробки перебувають й інші, більш сучасні літаки, але вони, швидше за все, будуть занадто дорогими для масового виробництва. Винищувач Су-35 не є найпоширенішою потенційною загрозою, проте дуже великі шанси на те, що їх кількість буде швидко зростати. За наявними даними, Індонезія вирішила закупити літаки Су-35, і, крім того, нам відомо, що питання його придбання обговорюють китайці.

Су-35 — це справді небезпечна бойова машина, і за багатьма параметрами російський літак не поступається останнім версіям F-15 або навіть перевершує їх. З точки зору суто кінематичних можливостей, Су-35 трохи програє в максимальній швидкості F-15, проте він перевершує його у прискоренню, що досягається завдяки його потужним спареним двигунам (виріб 117С компанії "Сатурн"), кожен з яких створює тягу в 14500 кг. Крім того, коли цей літак має відносно невелике навантаження, він здатний зберігати надзвукову швидкість, не вдаючись до використання форсажних камер.

Хоча чудові показники прискорення до надзвукової швидкості на великих висотах є величезною перевагою, винищувач F-15C теж далеко не телепень, і в результаті ця перевага російського літака не буде вирішальною. Однак на низьких швидкостях Су-35 має непереборну перевагу. Він має керований в трьох вимірах вектор тяги і неймовірну маневреність на малих швидкостях. Однак використання нашоломних систем відображення і прицілювання, а також ракет з великими кутами цілевказівки, таких як AIM-9X і російської Р-73, при близькому візуальному контакті найчастіше буде призводити до ситуації "взаємного знищення", що підтверджують багато пілотів. Поряд з тим чимало залежатиме від умінь льотчика і, якщо чесно, від удачі.

На великих дальностях F-15C і F-15E зберігають перевагу над Су-35, що пояснюється наявністю у них РЛС і антенних решіток з автоматичним електронним скануванням. Радари Raytheon APG-63 (v) 3 та APG-82 (v)1, що встановлюються на F-15C і F-15E, які все ще значно перевершують за своїми можливостями "тихомирівську" радіолокаційну радіолокацію з пасивною фазованою антенною решіткою "Ірбіс-Е", якими оснащують Су-35. Російський винищувач поки має незначну перевагу в області пасивних датчиків, оскільки володіє вбудованою інфрачервоною системою пошуку та супроводу, однак літаки F-15 отримають досить досконалу систему пошуку та супроводу вже в найближчому майбутньому, що зведе нанівець переваги російського "Фланкера".

У чому Су-35, судячи з усього, утримує перевагу, так це в засобах радіоелектронної боротьби. Су-35С може похвалитися потужною системою радіоелектронного придушення з технологією цифрового запам'ятовування, яка здатна збити з курсу американську ракету AIM—120 AMRAAM. Хоча ці американські ракети зрештою, швидше за все, зможуть подолати захист російського літака, для знищення цілі буде потрібно більше ракет, ніж розраховували конструктори. Крім того, Су-35 несе на борту величезний арсенал ракет "повітря-повітря", тоді як F-15 оснащено застарілою оборонною електронікою. Військово-повітряні сили США чудово усвідомлюють ці проблеми, і саме тому так багато уваги приділяється проекту модернізації системи пасивно-активного попередження і виживання (EPAWSS) для F-15, на яку передбачено витратити 7,6 млрд дол.
.

Reuters

Справжня проблема полягає в тому, що Су-35 і сучасні моделі F-15 Eagle є порівнянними за своїми характеристиками, і саме це викликає занепокоєння у командування військово-повітряних сил США. Американські льотчики звикли до ведення бойових дій в ситуації, коли вони мають величезну технічну перевагу, тоді як у випадку із Су-35 такої переваги немає, а в деякому плані російський літак навіть перевершує F-15. Загалом, за інших рівних умов навіть повністю модернізованому й оснащеному новітнім радаром з активними фазованими антенними решітками F-15C буде дуже важко в протиборстві із Су-35. Однак подібна ситуація можлива в тому випадку, якщо Сполучені Штати вестимуть війну проти Росії чи проти якої-небудь іншої великої держави — такої, як Китай. Але це малоймовірно.

Швидше, F-15 може зіткнутися із Су-35, що є на озброєнні у якого-небудь деспота з третього світу. Пілоти з такої країни навряд чи будуть мати підготовку, тактику і досвід, необхідні для того, щоб вести бій проти американських льотчиків, і тому реальних шансів на перемогу у них не буде. Крім того, російські винищувачі, як відомо, не відрізняються особливою надійністю, і якщо до цього додати погано підготовлений технічний персонал і відсутність запасних частин, то яка-небудь заштатна країна третього світу не зможе постійно підтримувати винищувач у працездатному стані. Важливо ще й те, що у потенційного противника (якщо не рахувати Росію і Китай), швидше за все, не буде АВАКС і повноцінних наземних комплексів перехоплення, що створить для них додаткові проблеми.

Висновок такий: якщо F-15 не доведеться брати участь у Третій світовій війні, військово-повітряні сили країни будуть використовувати його ще протягом двох десятиліть. Можливо, тієї односторонньої переваги, до якої звикли американські льотчики, вже не буде, але, менше з тим, втрата переваги в повітрі Сполученим Штатам поки не загрожує
.

*** 

Літак компанії Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon протягом багатьох років складає основу ВПС США і їхніх союзників. З роками з легкого винищувача повітряного бою він перетворився на потужну багатоцільову машину, що виконує широке коло завдань, починаючи з придушення ППО противника і закінчуючи боротьбою за перевагу в повітрі. "Гадюка", як F-16 називають американські льотчики, є на озброєнні з 1980 р., але цей літак продовжує удосконалюватися і залишиться на озброєнні у ВПС США й інших країн ще кілька десятиліть. Але хоча F-16 залишається грізним винищувачем, ймовірний супротивник починає його наздоганяти. Новітні зразки російських літаків типу Су-35 в багатьох аспектах не відстають від F-16 і навіть перевершують його.

Су-35 більшою мірою є аналогом F-15 Eagle компанії Boeing, проте Росія продає в усьому світі набагато більше "Фланкер", ніж літаків Міг-29. Треба сказати, що під час великих навчань типу Red Flag або Red Flag Alaska ВПС США як літаки супротивника використовують копії "Фланкера" (зазвичай це Су-30МКК), а не Міг-29. Вся справа в тому, що в американських льотчиків найбільше шансів зустрітися в повітрі з цим масивним двомоторним російським літаком, а не з якимось іншим.

Су-35 — це не найпоширеніший варіант "Фланкера", але найбільш боєздатний з числа створених на сьогодні. Потрапивши в хороші руки (підготовлені пілоти, підтримка з боку наземних операторів або літаків АВАКС), Су-35 може створити потужну загрозу будь-якому західному винищувачу за винятком F-22 Raptor. Напевно, F-35 теж покаже себе непогано — якщо льотчики будуть грамотно використовувати його характеристики малопомітності, датчики та мережеві можливості. Тут найважливіше тактика і рівень підготовки.

Су-35 Фото з відкритих джерел

А як щодо робочої конячки F-16? У "Гадюки", на відміну від останньої модернізованої версії F-15C, немає масивної РЛС з активними фазованими антенними решітками, і він зазвичай не може здійснювати пуск ракет AIM-120 на тих швидкостях і висотах, яких досягає Eagle. Але F-15C створювався спеціально як винищувач завоювання переваги в повітрі. У більшості F-16, що перебувають на озброєнні, взагалі немає АФАРів. Модернізовані F-16E/F Об'єднаних Арабських Еміратів мають АФАР APG-80, який має прекрасні можливості, але таких літаків дуже мало. В американських ВПС F-16 в даний час не оснащують АФАР, що ставить їх у надзвичайно невигідні умови в порівнянні із Су-35 і іншими варіантами "Фланкер".

У ВПС США чудово усвідомлюють цю проблему. Командування мало намір модернізувати приблизно 300 машин F-16, встановивши на них у рамках програми CAPES бортові РЛС з активними фазованими антенними решітками. Але цю програму скасували через секвестр, як називають автоматичне скорочення статей бюджету. Втім, у ВПС знають, що їм треба терміново оснащувати F-16 новими РЛС, і чим раніше, тим краще
.

Новини за темою

Цьогоріч авіація національної гвардії подала термінову заявку, вимагаючи встановити АФАР на своїх F-16, які виконують завдання щодо захисту країни. Ці РЛС потрібні для відстеження крилатих ракет і інших цілей, маленьких і які важко виявити. У ВПС також знають про цю проблему, і командування в березні місяці подало запит на отримання інформації щодо нової РЛС для F-16. Того ж місяця начальник штабу ВПС генерал Марк Велш (Mark Welsh) заявив на комітеті у справах збройних сил палати представників: "Нам потрібно розробити план модернізації АФАР для всього парку авіації".

ВПС США здебільшого не застосовують F-16 як винищувач завоювання переваги в повітрі, і повітряний бій для нього є допоміжною задачею. АФАР потрібен цьому поважному літаку для того, щоб він не втратив своєї актуальності. Маючи АФАР, F-16 напевно вистоїть у битві із Су-35 і на більшій дальності, хоча це все одно буде важко.

На меншій дальності все буде визначатися майстерністю пілота і характеристиками ракет з непрямою наводкою кожного з літаків. З появою таких ракет, як Р-73 і AIM-9X, повітряний бій на дальності прямої видимості буде незмінно проходити за сценарієм взаємно гарантованого знищення. Під час навчальних вильотів таке трапляється нерідко. Хоча керований вектор тяги Су-35 дає йому переваги на дуже низьких швидкостях (треба пам'ятати, що низька швидкість означає низький енергетичний стан), він не є непереборною перешкодою для досвідченого льотчика F-16, який знає, як повною мірою використовувати сильні сторони своєї машини.

З усього цього можна зробити такий висновок. Су-35 та інші сучасні "Фланкери" — це дуже боєздатні літаки. Американські винищувачі четвертого покоління вже не мають тих незаперечних технічних переваг, які були у них у минулому. Сполучені Штати повинні вкладати гроші у винищувачі наступного покоління, щоб якомога швидше замінити нинішній парк авіації.

Дейв Маджумдар

Переклад ИноСМИ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>