Створення Бюро фінрозслідувань: Що не так з новим законопроектом

Створення Бюро фінрозслідувань: Що не так з новим законопроектом
З відкритих джерел

В'ячеслав Черкашин

Старший аналітик з податкових питань Інституту соціально-економічної трансформації

Оригінал на сторінці В'ячеслава Черкашина у Facebook

Багаторічний процес ліквідації податкової міліції поповнився новим історичним штрихом: у парламенті чергова (четверта з 2016 року) версія правоохоронного органу по боротьбі з економічною злочинністю (законопроект № 1208, поданий представником партії "Слуга народу").

Незважаючи на обіцянку нинішнього секретаря РНБО щодо креативної назви нового державного органу, культурного шоку не вийшло, і новий орган набув майже затяганої НАБУ та ДБР назви Бюро фінансових розслідувань (скорочено БФР).

Справедливості заради слід сказати, що опозиція також виявляє гіперактивність у цьому питанні: нею з випередженням і навздогін подано одразу два проекти (1184 й альтернативний 1208-1). Хоча очевидним є те, що перевагу Зе-більшості під куполом ВР отримає споріднений з ними проект № 1208. Тож проаналізуємо його.

Проект не є абсолютно новим. Більшість норм експропрійовано із пущеного в непам’ять  попереднім гарантом Конституції законопроекту про Службу фінансових розслідувань версії 2016 року, розробленого в надрах Міністерства фінансів.

Саме звідти взято опції:

  1. Підпорядкованість БФР уряду і кураторство над ним міністра фінансів.
  2. Блок принципів діяльності та процедур роботи. Зокрема, з метою формування аналітичної складової передбачено доступ практично до всіх інформаційних і довідкових систем, реєстрів і банків даних, власником яких є державні органи або органи місцевого самоврядування, зокрема інформацію від банків про операції, рахунки і вклади фізичних та юридичних осіб.
  3. Структура, що складається з центрального апарату, територіальних управлінь (не більш ніж 7) і можливістю входження до системи бюро тренувальних центрів та центрів підвищення кваліфікації.
  4. Права нового органу, що являють собою класичний набір для правоохоронної системи: поліцейські функції та оперативно-розшукові заходи (від стеження за допомогою спеціальних технічних пристосувань та інституту "стукачів" до проникнення до житлових приміщень та використання вогнепальної зброї).

    Виключенням для створення іміджу демілітаризації є відсутність у БФР своєї силової підтримки – фізичний захист надаватиметься Національною поліцією.

Свого часу фантаст Рей Бредбері писав у своєму класичному для жанру творі "Вино з кульбаб", що "дрібні радості є набагато важливішими відвеликих". А тому перейдемо від великих позитивів до дрібних "радощів", яких чимало.

Новини за темою

По-перше, робиться боязка спроба відмови від прозорих процедур призначення керівника (його заступників) БФР. Замість відкритого конкурсу (за аналогією, наприклад, для керівників бюро розслідувань - ст. 11 закону 794 або Національного антикорупційного бюро - ст. 7 закону 1698), до закону вноситься імітація – так званий консультативний конкурс з незрозумілим змістом та процедурами проведення.

Мабуть, нова влада вважає надмірним нинішній рівень контролю суспільства за діяльністю правоохоронних органів і намагається його "поліпшити". Це не робить їм честі.

По-друге, не зовсім зрозумілим є відхід авторів проекту від принципів "некаральності" нового органу, його "нечисленність, яка компенсується професіоналізмом й аналітичною роботою". Норма законодавчого обмеження чисельності БФР зникла (хоча попередні проекти її утримували в межах не більш ніж 2500–3500 співробітників), а функцію віддано на відкуп уряду.

Все-таки з метою збільшення довіри бізнес-спільноти цю норму обов'язково потрібно відновити. Це стане запобіжником того, що бюро не продовжить "традиції" щодо масового відкриття кримінальних проваджень без судової перспективи з метою тиску на "білий" бізнес.

По-третє, підслідність бюро (в порівнянні з податковою міліцією) приростає одразу 14 статтями Кримінального кодексу, що, без сумніву, створює загрозу "паралізації" роботи нового правоохоронного органу, зміщення акцентів його діяльності.

Замість великих економічних злочинів і негідників детективи бюро змушені будуть займатися дрібними злочинами на кшталт розголошення комерційної (банківської) таємниці або підроблення фінансових документів (останнє теж є важливим, але пріоритети інші). Перелік однозначно потрібно переглядати і максимально звужувати.

По-четверте, законопроект, на відміну від сталої законодавчої практики останніх років (щодо ДБР і НАБУ пп. 4-7 ст. 20 закону 794 і пп. 4-8 ст. 23 закону 1698 відповідно), не встановлює розміру посадових окладів та додаткових виплат для працівників бюро.

Таке рішення означає одне: зарплати будуть, щонайменше, не зрівнянні із зарплатами колег з НАБУ і ДБР, а як максимум – не ринкові та низькі. Це робить ризики незалучення до служби нових високопрофесійних спеціалістів з приватного сектора дуже високими, а ця обставина, своєю чергою, говорить про те, що до нової структури прийдуть старі кадри.

І наостанок – головне. Проектом № 1208 так і не вирішено ключового завдання - концентрації функцій боротьби з економічною злочинністю в єдиному державному органі. Тоді би з полегшенням зітхнули українські бізнесмени та іноземні інвестори і вдалося би нарешті усунути дублювання функцій у галузі боротьби з економічними злочинами (дилема з двома підрозділами СБУ, які "жахають" бізнес, залишається актуальною).

Розуміючи, що не буває великих справ без великих перешкод, тішу себе надією, що всупереч великим швидкостям ухвалення законів, аргументи буде Зе-командою почуто, а відповідні правки буде внесено ще перед першим читанням. Адже Україна та українці гідні гарного, якісного, прозорого закону про Бюро фінансових розслідувань.

В'ячеслав Черкашин

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>