banner banner banner banner

Старі правила в економіці не працюють, нових поки немає. А можна було би повчитися у Польщі

Старі правила в економіці не працюють, нових поки немає. А можна було би повчитися у Польщі
З відкритих джерел

Олександр Гончаров

Засновник «Київського фондового центру»

Для сталого зростання нашої економіки, перш за все, повинні запрацювати на повну потужність джерела довгих грошей – інститути спільного інвестування, недержавні пенсійні фонди і страхові компанії.

Поки ж мізерні обсяги пенсійних грошей лежать мертвим вантажем на банківських рахунках НПФів, довгострокове страхування у нас зовсім не розвинене, а про складне становище компаній з управління активами з пайовими та корпоративними інвестиційними фондами, які перебувають під сильним адміністративним тиском, навіть нема чого говорити.

При цьому реальний сектор української економіки в застої, стагнує. Правда, є сектор, який за підсумками минулого 2018 року продемонстрував рекордні результати, – це банківський сектор (отримав прибуток в сумі 21,7 млрд гривень, досягнувши історичного максимуму), а точніше - у державних банків феноменальне зростання прибутку, наприклад, націоналізований "ПриватБанк" показав 11,7 млрд гривень прибутку.

Так, менеджери кредитних установ вміло наживаються на проблемах малого і середнього бізнесу, а також рядових наших громадян. І в цій ситуації держборг України продовжує зростати: у січні-лютому поточного 2019 року вже притягнуто 34,8 млрд гривень, 886 млн доларів і 33,3 млн євро тільки за рахунок розміщення облігацій внутрішньої держпозики (ОВДП).

Відповідно, волатильність і непередбачуваність гривні, що знаходиться під потужним політичним тиском виборів-2019, найближчим часом буде тільки посилюватися. Чому? Судіть самі.

Новини за темою

З одного боку, Національний банк міг би провести одноразову інтервенцію, щоб застати зненацька валютних спекулянтів з короткими позиціями по гривні, але для цієї операції немає ані бажання, ані волі.

Відповідно, сьогодні американський долар знову почав рости. З іншого боку, ключова проблема для гривні – це збройний конфлікт на сході України. І поки цю військово-політичну кризу не буде врегульовано, витрачати валюту на підтримку національної валюти – марна трата золотовалютних резервів.

Плюс український ринок дуже нервово реагує на зростаючі боргові проблеми, а захмарна у 18% облікова ставка НБУ не дає зупинити падіння реального сектору економіки, особливо промисловості.

Але як ми знаємо, банківський бізнес настільки хороший, наскільки хороша економіка країни. Тому основним драйвером зміцнення гривні може бути тільки наш реальний сектор, зокрема, малий і середній бізнес. І, якщо бути чесним до кінця, то віддаючи гроші на банківський депозит, вкладники втрачають до 10% в рік.

З урахуванням двозначної цифри інфляції і зовсім через років так десять можна позбутися первісної купівельної вартості всієї суми. Зауважу: обсяг грошових коштів, що розміщені фізичними особами на рахунках в українських банках у гривні та іноземній валюті, виріс на 0,2% з 504,4 млрд гривень станом на 1 лютого до 505,5 млрд гривень на 1 березня цього 2019 року.

Але також не можна не відзначити, що і зросла кількість українців, які стали користуватися банківськими послугами у Польщі. За даними Нацбанку Польщі, протягом трьох кварталів минулого 2018 року в Україну було перераховано з Польщі 9,9 млрд злотих (2,3 млрд євро), тобто на 13% більше порівняно з аналогічним періодом 2017 року.

Що робити? Як врятувати гроші від інфляції, і щоб вони працювали на економіку України? Звичайно, при виборі способу збереження капіталу орієнтуйтеся не на отримання доходу на банківські вкладення, а на те, як швидко може рости бізнес у зв'язку з поточним рівнем інфляції. Наскільки він пов'язаний з інфляцією?

Наскільки він буде більшим за обсягом через п'ять-десять років? Нарешті, як бізнес, до якого ви можете приєднатися за допомогою інститутів спільного інвестування, недержавних пенсійних фондів та страхових компаній, зможе усунути ті проблеми, які будуть пов'язані з падінням вартості грошей на українському ринку? Питання непрості, тому треба давно вчитися правильно рахувати.

При цьому треба вчитися правильно рахувати на всіх рівнях і в першу чергу топ-чиновникам. Їхні помилки і прорахунки тепер дуже дорого коштують. Судіть самі: через рішення Кабміну Володимира Гройсмана про припинення з 1 січня 2019 року введення другого накопичувального рівня пенсійної системи різко загальмувався процес розвитку українських ринків капіталу.

Згідно з розрахунками провідних аналітиків, якби уряд зумів запустити цей накопичувальний рівень, то вже в перший рік в економіку України було б доступно влити інвестицій у розмірі 4,2 млрд гривень, а за шість наступних років, протягом яких розмір пенсійного внеску збільшився б з 2% до 7%, ця сума становила б близько 82 млрд гривень!

Всі ці кошти можна було б вкладати в широкий спектр інвестиційних інструментів. Значну частину цих активів можна і потрібно інвестувати в державні облігації. І є у кого вчитися.

Наприклад, орган регулювання фінансових послуг Польщі у свій час відзначав, що через 11 років після початку функціонування накопичувального рівня пенсійної системи, 67% активів недержавних пенсійних фондів - суб'єктів другого рівня в Польщі були вкладені в держоблігації, а 33,6% - акції, які перебувають в лістингу Варшавської фондової біржі.

Також особливістю інвестування пенсійних коштів НПФів, як у них, так і у нас є те, що ці кошти можуть використовуватися для рефінансування підприємств-вкладників того чи іншого пенсійного фонду шляхом придбання акцій і облігацій цих підприємств.

У цьому сенсі закон України "Про недержавне пенсійне забезпечення" відкриває для наших підприємств унікальні можливості самим вирішувати питання про інвестування у власне виробництво значних фінансових коштів, до того ж виключно в грошовому вираженні.

Новини за темою

Кошти недержавних пенсійних фондів можуть бути своєрідним "грошовим мішком", який регулярно поповнюється коштами за рахунок:

а) пенсійних внесків підприємств-платників;

б) самостійних пенсійних вкладів фізичних осіб (додатково до внесків роботодавців або взагалі самостійно);

в) інвестиційного прибутку, отриманого НПФом в результаті його діяльності.

І, безумовно, сенсом створення НПФів та головною особливістю їх функціонування є те, що підприємства-платники пенсійних внесків не тільки не виводять гроші з обороту, а ще й залучають додаткові, так як після наповнення пенсійного "мішка" гроші розміщують з урахуванням вимог законодавства у свої інвестиційні проекти підприємств.

Але поки все це, на відміну від сусідньої Польщі, в Україні не працює.

Як не працюють на реальний сектор української економіки страхові активи і кошти внутрішнього ринку спільного інвестування. А адже довгі гроші - не тільки особливі інститути, але і особлива технологія на ринку спільного інвестування.

Справді, в нинішніх кризових умовах вирішення проблем довгих грошей вимагає комплексного підходу. Це не якийсь одиничне питання або воля окремих політиків при владі і топ-чиновників.

Це має бути цілісна економічна політика держави, спрямована на створення не просто довгих грошей, а саме національних довгих грошей.

Поки ж усе свідчить про відсталість нашої національної системи залучення внутрішніх інвестицій, неможливості її підтримання хоча б на рівні Польщі, якщо ми хочемо в Євросоюз і хочемо розвиватися, як конкурентоспроможна країна.

Ці тривожні факти сигналізують і про те, що всю національну систему недержавного пенсійного забезпечення, страхування та спільного інвестування треба спішно розвивати, вносячи кардинальні зміни у сферу регулювання і стимулювання інвестиційної діяльності в Україні.

Ось тільки хто це буде робити, компетенції Кабміну і законодавців вистачить?

Олександр Гончаров

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

 
Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>