США взялися за космос: Огляд політики у сфері протиракетної оборони

В Огляді політики у сфері протиракетної оборони США передбачено військові проекти для забезпечення переваги Сполучених Штатів над Росією і Китаєм. Розроблення та розгортання протиракетної оборони для протидії двом іншим великим державам буде нелегким завданням, а прогрес у створенні ПРО змусить РФ і КНР хвилюватися, що призведе до глобальної гонки озброєнь.

США взялися за космос: Огляд політики у сфері протиракетної оборони
З відкритих джерел

Stratfor

розвідувально-аналітична компанія

В Огляді політики у сфері протиракетної оборони США передбачено військові проекти для забезпечення переваги Сполучених Штатів над Росією і Китаєм. Розроблення та розгортання протиракетної оборони для протидії двом іншим великим державам буде нелегким завданням, а прогрес у створенні ПРО змусить РФ і КНР хвилюватися, що призведе до глобальної гонки озброєнь.

Оригінал на сайті Stratfor 

Після численних затримань Сполучені Штати, нарешті, опублікували 17 січня свій Огляд політики у сфері протиракетної оборони (Missile Defense Review).

Цей документ разом з Оглядом ядерної політики (Nuclear Posture Review) і Національною оборонною стратегією (National Defense Strategy), опублікованими рік тому, формулює геостратегічний напрям Сполучених Штатів, а також стан національної оборони на тлі суперництва, що поступово зростає, з іншими великими державами – Росією і Китаєм.

Згідно з двома попередніми документами, Огляд у сфері протиракетної оборони передбачає надання більшої кількості ресурсів на реалізацію проектів, що підсилюють позиції Вашингтона в його суперництві з Москвою і Пекіном.

Новини за темою

Так, наприклад, покращена система протиракетної оборони може надати Сполученим Штатам більш широкий набір варіантів, якщо вони зможуть подолати технологічні та бюджетні обмеження, проте черговий перехід на новий рівень стратегічного суперництва, найімовірніше, тільки посилить гонку озброєнь і викличе недовіру один до одного у великих держав.

Прощання з договорами про обмеження озброєнь

Коли в 1970-ті роки Сполучені Штати і Радянський Союз сіли за стіл переговорів і почали вивчати питання, пов'язані з обмеженням озброєнь, протиракетна оборона була в списку пріоритетів.

Побоюючись того, що більш досконалі системи протиракетної оборони можуть змусити обидві країни розробити і розгорнути для боротьби з ними ще більшу кількість балістичних ракет, сторони домовилися запровадити суворі обмеження щодо такого роду озброєнь і в 1972 році підписали Договір про обмеження систем протиракетної оборони (Договір щодо ПРО).

Однак через 29 років, після багатьох років після розвалу Радянського Союзу і не дуже багатьох років після терактів 11 вересня 2001 року, адміністрація Джорджа Буша-молодшого вирішила вийти з цієї угоди для того, щоб мати можливість зміцнити захист країни від потенційного ракетного нападу з боку "держав-ізгоїв".

Хоча Сполучені Штати продовжували наполягати на тому, що вони обмежать інвестиції в протиракетну оборону, сам вихід з Договору щодо ПРО завдав першого удару по спадщині у сфері договорів з контролю над озброєннями епохи холодної війни. Ба більше, вихід Сполучених Штатів з договору щодо ПРО змусив наступника Радянського Союзу зміцнити власні стратегічні озброєння.

Протягом майже двох десятиліть, тобто з моменту виходу Сполучених Штатів з Договору щодо ПРО до опублікування останнього видання Огляду політики у сфері протиракетної оборони, технології, які використовували в ціій галузі, було значно вдосконалено.

У цей період Китай створив величезний арсенал балістичних ракет і, крім того, швидко розширює інші свої можливості у військовій сфері. Розквіт Китаю і відродження Росії привели до того, що Сполучені Штати поступово почали зміщати фокус уваги і переводити його з глобальної війни з тероризмом на суперництво з цими двома великими державами.

При розгляді цього зсуву в Огляді політики у сфері протиракетної оборони особливо акцентується на розробленні таких систем, які будуть здатні протидіяти російським і китайським арсеналам, хоча зміни, що відбуваються, все ще формулюються за допомогою мови, в якій ядерну зброю представлено як основний елемент, що стримує Москву і Пекін.

Новини за темою

Проте, незважаючи на досягнутий прогрес з моменту виходу Сполучених Штатів з договору щодо ПРО, розроблення і розгортання мережі протиракетної оборони, здатної стримувати інші великі держави, досі є доволі складним завданням.

Ключові проекти, зазначені в Огляді політики у сфері протиракетної оборони, – розміщення сучасної системи датчиків у космосі, малопомітні винищувачі F-35 зі зброєю на борту, здатною знищувати міжконтинентальні балістичні ракети, а також можливе розміщення перехоплювачів на орбіті Землі, – будуть головною проблемою.

При цьому слід мати на увазі, що всі вони в найближчі роки будуть конкурувати між собою, а також боротися за отримання фінансової підтримки з іншими важливими проектами у військовій галузі.

Крім того, деякі з цих проектів зажадають здійснення значного технологічного стрибка. Так, наприклад, плани розроблення оснащених лазерами безпілотників, здатних літати в повітрі поблизу пускових установок і знищувати міжконтинентальні балістичні ракети, що запускають, ще на етапі їхнього розгону, пов'язані з величезними технологічними труднощами.

Не тільки безпілотники повинні мати великий польотний час і відповідний захист для подолання ворожої протиповітряної оборони, а і його бортовий лазер має бути доволі легким для того, щоб ці літальні апарати були здатні перебувати в повітрі протягом всієї операції, маючи на борту подібного роду зразки сучасних технологій.

Крім питань, пов'язаних із потужністю і надійністю, сучасні лазери вимагають значної кількості електричної енергії, у тому числі для охолодження, тому для їхньої роботи необхідна наявність додаткового важкого обладнання.

Позиції Москви і Пекіна

Таким чином, Сполучені Штати зазнають серйозних перешкод на шляху до розроблення більш всеосяжної глобальної мережі ПРО, і при цьому зусилля, яких вживає Вашингтон, уже викликають серйозну заклопотаність у Росії та Китаї.

Зрештою саме виживання арсеналів ядерного стримування цих двох великих держав поставлено під загрозу.

З урахуванням високих ставок Москва і Пекін не матимуть іншого вибору, вони будуть змушені опиратися на те, що Сполучені Штати зможуть домогтися значного прогресу в реалізації своїх планів, оскільки сьогодні немає гарантій того, що в найближчі роки не буде здійснено технологічного прориву у сфері ПРО.

Новини за темою

І Росія, і Китай занепокоєні тим фактом, що протиракетна оборона і не має бути особливо надійною або ефективною для того, щоб підірвати ядерне стримування цих держав. Москва і Пекін побоюються, що вдосконалені можливості Сполучених Штатів у сфері наступального удару дадуть можливість Вашингтону знищити значну частину їхніх ядерних арсеналів у результаті першого удару.

Якщо до цього додадуть ефективну протиракетну оборону, то Сполучені Штати теоретично отримають можливість не тільки знищити більшу частину китайського або російського ядерного арсеналу, а й потім використовувати свою систему протиракетної оборони для перехоплення будь-яких ракет, які були збережені чи запущені у відповідь.

Це не означає, що Сполучені Штати мають намір завдати першими ядерного удару по Росії або Китаю. Такого роду руйнівна атака, навіть якщо її цілі буде досягнуто, виявиться страшною катастрофою для Сполучених Штатів, не кажучи вже про людство в цілому.

Але коли йдеться про виживання, то країни схильні вивчати негативні сценарії та готуватися до них. А з урахуванням ворожості та недовіри, що зростають і супроводжують суперництво великих держав, є мало стимулів для цих трьох держав, аби уникнути максимального нарощування своїх ядерних потенціалів.

Оскільки спадщина договорів з контролю над озброєннями руйнується, Росія і Китай вже почали інвестувати значні кошти в стратегічні сили для того, щоб продовжувати випереджати Сполучені Штати у сфері наступальних озброєнь.

Тому спроби створення Сполученими Штатами більш потужної мережі для захисту від балістичних ракет тільки змусять Росію і Китай подвоїти зусилля в цій області.

Орбітальний конфлікт

Зусилля Вашингтона в цій сфері також серйозним чином вплинуть на суперництво в космосі, особливо з урахуванням того, що більш ефективна глобальна протиракетна мережа передбачає позиціонування на орбіті датчиків і, можливо, перехоплювачів.

Звичайно, цей аспект програми, судячи з усього, змусить Китай та Росію вжити відповідних кроків і розмістити зброю на орбіті з метою отримати можливість завдання удару по американських об'єктах у навколоземному просторі.

Новини за темою

А ще ці країни турбує те, що вони не будуть знати, чи є серед розміщених американцями на орбіті систем ракети, здатні вражати наземні цілі або їхні власні супутники. У такій ситуації кінцевим результатом стане подальша мілітаризація космосу.

Беручи до уваги відсутність ефективних способів контролю в космосі (є тільки Договір про космос (Outer Space Treaty), що забороняє трьом великим державам розміщувати в космосі зброю масового знищення), посилення суперництва між цими країнами внаслідок розміщення орбітальних систем ПРО тільки збільшить ймовірність знищення розміщених у космосі об'єктів у разі виникнення конфлікту.

При реалізації подібного сценарію неминуче виникнуть уламки, здатні пошкодити критично важливі супутникові мережі всіх країн.

Оскільки Сполучені Штати зміщують фокус уваги і переводять його з бойовиків на погрозу суперництва, що насувається, з Росією і Китаєм, у Вашингтоні обговорюють варіант узгоджених зусиль, спрямованих на вдосконалення своєї протиракетної мережі.

На цьому шляху буде чимало перешкод, особливо фінансового характеру. Тим не менш подібні кроки Вашингтона неминуче викличуть побоювання і в Москві, і в Пекіні, а також стануть приводом для більш інтенсивної гонки озброєнь.

Переклад ИноСМИ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>