Спадщина "холодної війни": На дні Норвезького моря лежить суперчовен з ядерною зброєю

"Комсомолець" занурився на дно на глибину 1600 метрів разом з ядерним реактором і двома торпедами "Шквал" в ядерному спорядженні

Спадщина "холодної війни": На дні Норвезького моря лежить суперчовен з ядерною зброєю
Фото з відкритих джерел

"Комсомолець" занурився на дно на глибину 1600 метрів разом з ядерним реактором і двома торпедами "Шквал" в ядерному спорядженні

Оригінал на сайті The National Interest

У середині 1980-х років Радянський Союз збудував суперлодку, подібної якій не було ніде. Ця підводний човен "Комсомолець", прийнятий в бойовий склад флоту в 1984 році, що мав велику швидкість і міг вести бій на величезних глибинах. У радянському ВМФ настала нова епоха.

Але минуло п'ять років, і "Комсомолець" зі своєю ядерною зброєю опинився на дні океану, а дві третини його екіпажу загинули через черговий прояв радянської некомпетентності.

Історія "Комсомольця" почалася ще в 1966 році. Колектив конструкторського бюро "Рубін" під керівництвом Н. А. Климова і головного конструктора Ю. Н. Корміліцина одержав завдання розпочати реалізацію проекту 685, або підводного човна глибокого занурення. Науково-дослідні та дослідно-конструкторські роботи тривали вісім років. Очевидно, це було пов'язано з відсутністю відповідного металу, який міг би витримати колосальний тиск на глибині. Але у 1974 році було завершено будівництво подвійного корпусу, причому внутрішню його частину зробили з титанового сплаву.

Новини за темою

Човен проекту 685 (він же К-278) повинен був стати дослідним зразком для проведення випробувань в рамках будівництва глибоководних радянських субмарин майбутнього. Будівництво розпочали на заводі "Севмаш" 22 квітня 1978 року, а офіційно закінчили 30 травня 1983 року. Надзвичайно тривалий період будівництва був пов'язаний з труднощами, що виникли при обробці титану.

Довжина човна К-278 110 метрів, а ширина 12,3 метра. Внутрішній корпус був шириною приблизно вісім метрів. Водотоннажність субмарини становило 6 500 тонн, а завдяки застосуванню титану замість сталі вона виявилася помітно легшою. Внутрішній корпус був розділений на сім відсіків, два з яких були посилені, ставши безпечною зоною для екіпажу. Там також перебувала вбудована в рубку спливаюча рятувальна камера, яка дозволяла екіпажу покинути корабель, що знаходиться на глибині до 1 500 метрів.

Човен було оснащено водо-водяним реактором ОК-650Б-3 тепловою потужністю 190 МВт, який приводив у дію два парогенератори потужністю 45 тисяч кінських сил на валу. Це дозволяло човну розвивати підводну швидкість 30 вузлів, а надводну 14 вузлів.

Субмарина була оснащена низькочастотним пасивно-активним гідроакустичним комплексом МГК-500 "Скат" — тим самим, який сьогодні використовується в ударних підводних човнах проекту "Ясень". Він передавав дані на бойову інформаційно-керуючу систему "Омнібус-685". Озброєння човна складалося з шести стандартних торпедних апаратів калібром 533 міліметри з боєзапасом з 22 торпед типу 53 і протичовнових ракето-торпед "Шквал", що рухаються в кавітаційній порожнині.

Новини за темою

Підводний човен "Комсомолець" увійшов до бойового складу Червонопрапорного Північного флоту в січні 1984 року і розпочав серію експериментів з глибоководного занурення. Під командуванням капітана 1-го рангу Юрія Зеленського він встановив абсолютний світовий рекорд глибини занурення — 1027 метрів. Це було видатне досягнення з урахуванням того, що американська субмарина класу "Лос-Анджелес" мала показник по максимальній глибині занурення 450 метрів. Розрахункова глибина занурення у цієї субмарини становила приблизно 1370 метрів. У човна була спеціальна система спливання Іридий з газогенераторами для продувки баластних систем.

У радянському ВМФ човен К-278 вважали невразливим на глибинах більше тисячі метрів. На таких глибинах надзвичайно важко виявити будь-яку торпеду противника, особливо американську Mark 48, максимальна глибина якої становить 800 метрів. Спочатку човен планувалося зробити випробувальним, але до 1988 року він став повною мірою боєготовим кораблем. Йому присвоїли назву "Комсомолець", як звали членів комуністичного союзу молоді.

7 квітня 1989 року, перебуваючи на глибині 380 метрів, "Комсомолець" зіткнувся з проблемами прямо посеред Норвезького моря. За словами Нормана Полмара і Кеннета Мура, на борту знаходився другий екіпаж, який тільки що пройшов навчання. Крім того, це був випробувальний човен, у зв'язку з чим на ньому не було аварійної команди, що забезпечує боротьбу за живучість.

У сьомому відсіку в кормовій частині почалася пожежа, і полум'я пошкодило клапан подачі повітря, через що у вогонь почало надходити стиснуте повітря. Заходи боротьби з вогнем результатів не дали. Реактор заглушили, і продули баластні цистерни, щоб човен сплив. Але пожежа продовжувала поширюватися, і екіпаж боровся з нею ще шість годин, перш ніж надійшла команда покинути човен. За словами Полмара і Мура, вогонь був настільки сильний, що через високу температуру від зовнішнього корпусу почали відшаровуватися плити гумового покриття, що підвищують скритність корабля.

Новини за темою

Командир корабля, капітан першого рангу Євген Ванін разом з чотирма членами екіпажу повернувся всередину човна на пошуки членів екіпажу, які могли не почути наказ про евакуацію. Далеко Ванін зі своєю рятувальною командою просунутися не зумів, бо човен дав диферент на корму 80 градусів, і він був змушений забратися в рятувальну камеру. Спочатку камера не могла відстикуватися від смертельно пораненого човна, але потім відірвалася від неї. Коли вона опинилася на поверхні, від різниці тисків зірвало люк і викинуло в море двох підводників. Камера, де перебував командир та члени рятувальної команди, пішла під воду.

На той момент лише чотири людини загинули, але після того, як човен затонув, багато моряків зазнали переохолодження у воді, температура якої становила всього два градуси Цельсія. Через годину підійшла плавбаза "Олексій Хлобистов" і риболовне судно "Ома", які врятували 30 осіб. Частина з них пізніше померла від переохолодження та від ран. З 69 членів екіпажу, які знаходилися на борту, загинули 42 людини, у тому числі командир човна капітан 1-го рангу Ванін.

"Комсомолець" занурився на дно на глибину 1600 метрів разом з ядерним реактором і двома торпедами "Шквал" в ядерному спорядженні. В період з 1989 по 1998 роки було проведено сім експедицій, щоб убезпечити реактор і ізолювати торпедні апарати. Російські джерела стверджують, що під час цих експедицій були виявлені сліди несанкціонованого проникнення на човен "іноземних агентів".

Кайл Мізокамі

Переклад ІноЗМІ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>