"Смертні машини": Нудні хроніки красивих міст

Продюсерський проект Пітера Джексона, стомільйонний стімпанк-блокбастер, демонструє захоплюючий візуальний ряд, але не найвидатніший зміст

"Смертні машини": Нудні хроніки красивих міст
Кадр з фільму "Смертні машини" B&H/Universal

Тетяна Ахапкіна

Журналіст

Продюсерський проект Пітера Джексона, стомільйонний стімпанк-блокбастер, демонструє захоплюючий візуальний ряд, але не найвидатніший зміст

Проект привернув до себе увагу ще на етапі розробки. Одне ім'я Пітера Джексона (батька екранних хоббітів та володарів кілець) у графі продюсерів та сценаристів вже говорило багато про що. Додало інтересу і покладене в основу літературне першоджерело – підлітковий фантастичний роман британця Філіпа Ріва, перша з чотирьох частин однойменної серії, зазначена книжковими преміями та номінаціями. Та й виділений під її кінопостановку бюджет у 100 мільйонів доларів (дуже значна цифра навіть за сьогоднішніми мірками) дозволив сподіватися на якісний результат.

Але найбільш привабливим елементом у всій цій історії здавалася стилістика творів – постапокаліптична антиутопія, поміщена в антураж стімпанка і його рідкісного піджанру дизельпанка, культивуючого технології періоду Першої і Другої світових війн.

Кадр з фільму "Смертні машини" B&H/Universal

Описуваний фільмом світ, відповідно, ці теми виразно відбиває. Його дія отримує розвиток в далекому майбутньому, в якому звична цивілізація вже давно перестала існувати. Причиною тому послужив катаклізм, що стався орієнтовно на початку XXII століття і отримав назву "Шістдесятихвилинна війна".

Результатом лиха стали глобальні геологічні руйнування, що змінили континенти на новий лад і змусили людство пристосовуватися до ері кочівництва, підлаштовуючись під принципи муніципального дарвінізму.

Так, міста втратили свою стабільність і перетворилися у величезні мобільні конструкції, котрі їздять по безплідних пустелях розореної Землі. Їх мета – знайти і заволодіти дрібними побратимами, щоб поповнити таким чином необхідні для виживання ресурси.

Подібна система забезпечила людям ще кілька сотень років, але й вона потроху почала збоїти. Дрібних міст майже не залишилося і великі хижаки втратили основний видобуток. Переглянути усталену систему, взявши під контроль весь світ з його нескінченними можливостями, спробує лідер Лондона Таддеус Валентин (Хьюго Вівінг), в руки якого потрапить дуже небезпечна зброя. А перешкодити градоначальнику реалізувати смертоносний план вирішиться юна Естер Шоу (Гера Хілмарсдоттир) і її соратник Том (Роберт Шиен), у яких, до того ж, виявляться до того особисті рахунки.

Старт амбітний блокбастер бере досить бадьорий. На вступних титрах закадровий голос вводить глядача в курс подій, а відкриваюча сцена демонструє описане максимально вражаючим чином. Першими кадрами творці вселяють надію, що за ними послідує дуже захоплююча двогодинна подорож.

І з візуальної точки зору "Смертні машини" (вони ж – "Хроніки хижих міст") повністю виправдовують очікування. Комп'ютерна графіка і спецефекти картини виконані на вищому рівні і подібні фантазії шанувальника стімпанка, яка раптово ожила. Постапокаліптичний світ майбутнього з його пустельними просторами виглядає об'ємно, а головні "герої" – рухомі міста – настільки ретельно опрацьовані, що здатні викликати співпереживання нарівні з персонажами-людьми. Якщо навіть не більше.

Стрічка рясніє хвилюючими уяву механізмами, які цілком заслужено потрапили до лонг-листа оскарівської категорії "Найкращі візуальні ефекти", – страхітливим гігантом Лондоном, приголомшуючим масштабом і бойовою міццю, його молодшими затишними побратимами, образи яких очевидно змальовані з європейських сіл, а також безліччю різноманітних подорожуючих конструкцій, включаючи ціле місто, розташоване в хмарах.

Така увага до зображення легко виправдовується попереднім досвідом постановника "Смертних машин" Крістіана Ріверса – новачка в режисурі, але досвідченого майстра спецефектів, а також друга і соратника Пітера Джексона, разом з яким він працював і над трилогією "Володар кілець", і над "Хоббітами". Крім того, в послужному списку новозеландця значиться робота над блокбастером "Кінг Конг", за який він навіть удостоївся "Оскара".

Кадр з фільму "Смертні машини" B&H/Universal

Втім, очевидно, що якісне кіно базується не лише на одному дизайні. І в цьому відношенні Ріверсу, на жаль, пощастило менше, ніж його іменитому колезі. По-перше, у нього немає такого значного постановочного досвіду, а, по-друге, автор книжкового оригіналу його стрічки Філіп Рів, загалом-то, теж не Джон Р. Р. Толкін.

І хоча сам Джексон, як вже згадувалося, значиться в проекті відразу на двох позиціях (що рекламники не забули використати по максимуму), насправді його у "Смертельних машинах" не так вже й багато. Так само як і зв'язної історії, при наявності якої фільм можна було б назвати чи не головним фентезі року.

Але, на жаль, якщо зіставити сюжетну частину з іншими компонентами картини, то вона помітно провисає. Їй не вистачає послідовності, а персонажам – глибини і (за рідкісними винятками) чіткої мотивації, котра дозволила б їм симпатизувати або співчувати. Аналогічно дивним чином вибудовується драматична лінія, в якій навіщось упускаються з виду важливі моменти, а напоказ виставляються переважно потенційно сльозоточиві. А висловлювання героями вголос своїх намірів і дуже незграбно оформлені відсилання до інших творів виглядають взагалі комічно.

Тому в цілому "Смертні машини" справляють суперечливе враження. Ймовірно, їх автори спробували за один раз охопити занадто багато, через що розгубили по дорозі злагодженість, а подекуди і сенс. Адже навіть якщо вони в першу чергу розраховували привернути увагу не самої вимогливої підліткової аудиторії (на користь чого говорить рейтинг 13+, а у нас – 12+ років), то на тлі вже наявних "Голодних ігор", "Дивергентів" і інших вони не так вже й багато зможуть запропонувати. Мабуть, лише відеоряд – безумовно захоплюючий і оригінальний, а тому все ж гідний перегляду.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>