Скандальна стаття NYT про гадане постачання до КНДР українських ракетних двигунів. Повний текст

Експерти, котрі вивчали світлини, на яких північнокорейський лідер Кім Чен Ин оглядає нові ракетні двигуни, дійшли висновку, що їх спроектовано за зразком тих, які колись урухомлювали ракетний флот Радянського Союзу. Двигуни були такими потужними, що одна ракета могла запустити 10 термоядерних боєголовок з одного континенту на інший

Скандальна стаття NYT про гадане постачання до КНДР українських ракетних двигунів. Повний текст
Випробування Hwasong-14. Фото, випущене державним інформаційним агентством Північної Кореї Reuters

The New York Times

американська газета

Експерти, котрі вивчали світлини, на яких північнокорейський лідер Кім Чен Ин оглядає нові ракетні двигуни, дійшли висновку, що їх спроектовано за зразком тих, які колись урухомлювали ракетний флот Радянського Союзу. Двигуни були такими потужними, що одна ракета могла запустити 10 термоядерних боєголовок з одного континенту на інший

Оригінал на сайті The New York Times

Відповідно до опублікованого в понеділок експертного аналізу і секретної оцінки американських спецслужб, своїми успіхами щодо випробування міжконтинентальної балістичної ракети — вочевидь, здатної досягти Сполучених Штатів — Північна Корея завдячує потужним ракетним двигунам, придбаним на чорному ринку, ймовірно, з українського заводу, історично пов'язаного з російської ракетною програмою.

Ці дослідження можуть кинути світло на загадковий прорив Північної Кореї після цілої низки невдалих запусків, деякі з яких, можливо, були обумовлені зривом ланцюгів постачання і кібератаками, які організовували Сполучені Штати. Як повідомляється в новому дослідженні спеціаліста з ракетних питань у Міжнародному інституті стратегічних досліджень Майкла Еллемана (Michael Elleman), після цих невдач Північна Корея за останні два роки внесла зміни до конструкторських проектів і змінила постачальників.

Новини за темою

Така міра допомоги, що надається Північній Кореї ззовні, була би помітною, бо президент Трамп назвав головним джерелом економічної і технологічної підтримки Північної Кореї самий лише Китай. Він ніколи не висував звинувачень на адресу України або Росії, хоча після нещодавнього запуску північнокорейської МБР минулого місяця його держсекретар Рекс Тіллерсон опосередковано послався на Китай і Росію як на "основних економічних партнерів" країни.

Експерти, котрі вивчали світлини, на яких північнокорейський лідер Кім Чен Ин оглядає нові ракетні двигуни, дійшли висновку, що їх спроектовано за зразком тих, які колись урухомлювали ракетний флот Радянського Союзу. Двигуни були такими потужними, що одна ракета могла запустити 10 термоядерних боєголовок з одного континенту на інший.

Ці двигуни виробляли лише на кількох колишніх радянських об'єктах. Державні слідчі та експерти зосередили свою увагу на ракетному заводі в Дніпропетровську (Україна), на околиці тих територій, де Росія веде повільну війну, щоб відокремити частину України. За холодної війни завод виготовляв найбільш смертоносні ракети радянського арсеналу, в тому числі гігантську Р-36. Він залишився одним з провідних виробників російських ракет навіть після здобуття Україною незалежності.

Новини за темою

Однак відтоді, як у 2014 році проросійський президент України Віктор Янукович позбувся влади, державна фабрика, відома як "Південмаш", переживає важкі часи. Росіяни скасували модернізацію свого ядерного арсеналу. Завод працює не на повну потужність, страждає від численних неоплачених рахунків і морального занепаду. Експерти вважають, що це найбільш ймовірний виробник двигунів, завдяки яким у липні відбулися два випробування МБР. Саме вони стали першим свідченням того, що північнокорейські ракети мають хай і не точність або технології, але діапазон, достатній для того, щоб становити загрозу американським містам.

"Швидше за все, це двигуни українського виробництва — імовірно, незаконного, — сказав Еллеман в інтерв'ю. — Велике питання в тому, скільки їх і чи допомагають їм (КНДР, - ред.) зараз українці. Я дуже стурбований".

Він додав, що його здогадки підтвердили слідчі Організації Об'єднаних Націй, які виявили, що шість років тому Північна Корея намагалася вкрасти ракетні секрети з українського комплексу. Тоді спіймали двох північнокорейців, а у доповіді ООН йшлося, що вони намагалися вкрасти інформацію про передові "ракетні системи, рідинні двигуни, космічні об'єкти та паливні ракетні системи".

Тепер слідчі впевнені, що за хаосу пореволюційної України Пхеньян поновив свої спроби.

Докладний аналіз Еллемана є загальнодоступним підтвердженням того, про що чиновники розвідки вже давно говорять віч-на-віч: в основу нових ракет покладено таку складну технологію, що північнокорейці просто не змогли б так швидко на неї переключитися. Схоже, вони вперше запустили новий двигун у вересні, а це означає, що на те, щоб перейти з цього базового етапу до запуску МБР, їм треба було лише десять місяців, — короткій проміжок часу, якщо, звісно, їм не вдалося придбати креслення, обладнання та експертів на чорному ринку.

Білий дім ніяк не прокоментував ці оцінки розвідки.

Новини за темою

Минулого місяця "Південмаш" спростував повідомлення про те, що заводський комплекс бореться за виживання і продає свої технології за кордон, зокрема до Китаю. На веб-сайті компанії сказано, що вона ніколи не брала і не збирається брати участь у "передачі потенційно небезпечних технологій за межі України".

Американські слідчі в це не вірять, хоча й говорять про відсутність будь-яких доказів того, що уряд президента Петра Порошенка нещодавно відвідав Білий дім, про що було повідомлено, або контролював те, що відбувалося всередині комплексу. Як спроектовані російськими інженерами двигуни RD-250 потрапили до Північної Кореї, все ще залишається загадкою.

Еллеман не зміг виключити можливості того, що велике російське ракетне підприємство "Енергомаш", що підтримує міцні зв'язки з українським комплексом, відіграло свою роль у передачі технології двигунів RD-250 до Північної Кореї. Він сказав, що двигуни RD-250, що залишилися, також можуть зберігатися на російських складах.

Але те, що потужні двигуни справді потрапили до Північної Кореї, незважаючи на численні санкції ООН, свідчить про погану роботу розвідслужб цілої низки країн, які ретельно стежать за Пхеньяном.

Оскільки в 2014 році президент Барак Обама розпорядився активізувати підривну діяльність щодо північнокорейських ракетних систем, американські офіційні особи уважно стежили за їхнім успіхом. Восени минулого року здавалося, що вони здобули найбільшу свою перемогу, коли Кім наказав згорнути льотні випробування "Мусудана" - ракети середньої дальності, що перебувала в центрі уваги американського саботажу.

Але щойно Кім розпорядився припинити випробування цієї системи, Північна Корея представила до уваги публіки двигуни нової конструкції. І ці тести були значно успішнішими.

Американські офіційні особи не скажуть, коли саме усвідомили цю зміну напряму. Але багато що свідчить про те, що вони запізнилися.

У неділю Леон Панетта, колишній директор ЦРУ, сказав у передачі каналу CBS Face to Nation, що у своєму прагненні створити працездатні МБР, що можна застосовувати з ядерною зброєю, Північна Корея випередила розвідувальне співтовариство, що не очікувало таких темпів.

"Швидкість, з якою їм вдалося досягти таких результатів — це, відверто кажучи, здивувало як Сполучені Штати, так і весь світ", — сказав він.

Неясно, хто несе відповідальність за продаж ракет і конструкторських відомостей, а розвідслужби мають різні теорії щодо подробиць цих подій. Однак Еллеман пропонує серйозну версію, засновану на непрямих доказах, в центрі якої заводський комплекс, що занепадає, і почасти безробітні інженери.

"Я співчуваю цим людям, — сказав Еллеман, який приїздив на завод десять років тому, коли працював над федеральними проектами щодо скорочення озброєнь. — Вони нікому не бажають зла".

Дніпропетровськ називають містом, що найбільш швидко вимирає. Величезна фабрика на південному сході від Києва, колись генератор холодної війни, зазнає труднощів з пошуком клієнтів.

Співробітники американської розвідки відзначають, що Північна Корея десятиліттями вдається до послуг чорного ринку ракетних технологій і за його допомоги створює власну інфраструктуру університетів, конструкторські бюро та заводи.

Вона також набирає собі на допомогу фахівців: у 1992 році співробітники московського аеропорту затримали команду експертів по ракетах, що прямували до Пхеньяну.

Для Північної Кореї це була лише невелика заминка. Вона дістала креслення для компактної ракети R-27, яку виготовляли для радянських підводних човнів. Їх створювали в конструкторському бюро ім. Макеєва, в оборонно-промисловому комплексі на Уралі, де працювали ті самі фахівці-відщепенці, затримані в московському аеропорту.

Однак пристрій R-27 виявилося занадто складним, і північнокорейцям не вдалося відтворити і успішно запустити його.

Зрештою вони звернулися до альтернативного джерела секретів двигунів — українського заводу "Південмаш", а також його конструкторського бюро "Південне". Двигуни цієї команди було потенційно легше скопіювати, бо їх розробляли не для тісних підводних човнів, а для більших ракет наземного базування. Це значно спростило завдання.

Новини за темою

В економічному плані заводське та конструкторське бюро мали справу з новими труднощами після того, як Росія на початку 2014 року вторглася на Україну і приєднала Крим. Розпочався період прохолодних відносин між двома країнами, і Москва відмовилася від намірів доручити "Південмашу" випуск нових версій ракети SS-18.

У липні 2014 року в доповіді Фонду Карнегі за міжнародний мир пролунало попередження про те, що подібний економічний занепад може призвести до того, що українські ракетні й ядерні експерти "втратять роботу, а їхні безцінні навички зможуть опинитися на службі у непередбачуваних режимів і поширювачів".

Перші ознаки того, що український двигун потрапив до рук Північної Кореї, з'явилися у вересні, коли Кім керував наземним випробуванням нового ракетного двигуна, який аналітики назвали найбільшим і найпотужнішим на сьогодні.

Норберт Брюгге (Norbert Brügge), експерт з Німеччини, повідомив, що фотографії запуску двигуна вказують на велику подібність між ним і моделлю "Південмаш" RD-250.

Ще більше стривожилися після другого наземного запуску нового північнокорейського двигуна в березні, а також здійсненого з його допомогою запуску нової ракети середньої дальності, Hwasong-12, у травні. Вона побила північнокорейський рекорд за дальністю польоту. Траєкторія висоти, якщо її вирівняти, склала приблизно 2800 миль — досить далеко, щоб долетіти й перелетіти американську військову базу в Гуамі.

Першого червня Еллеман залишив тривожне повідомлення. Він стверджував, що потужний двигун було явно виготовлено "іншим виробником на відміну від всіх інших двигунів, які ми бачили раніше".

За словами Еллемана, диверсифікація за рахунок нової лінійки ракетних двигунів була важливою для Північної Кореї тому, що цим вона спростувала припущення Заходу про ракетну могутність країни: "На нас могли очікувати сюрпризи".

Так і сталося. Перше з двох випробувань нової північнокорейської ракети Hwasong-14 в липні підтвердило дальність її польоту - достатню, щоб загрожувати Алясці, і це стало для розвідспільноти повною несподіванкою. Друга ракета пролетіла відстань, достатню для того, щоб досягти західного узбережжя і, можливо, Денвера або Чикаго.

Минулого тижня у "Віснику атомників" було представлено докладний аналіз нового двигуна, а також висновки про те, що його зроблено за зразком RD-250. Ця знахідка, на думку аналітиків, "порушує нові та потенційно зловісні питання".

Підказки, що з'являються, припускають не тільки нові загрози з боку Північної Кореї, а й нові небезпеки глобального поширення ракетної зброї, оскільки український завод фінансово перебуває в жалюгідному стані. Сьогодні на ньому виробляють тролейбуси і трактори, а керівництво шукає нові контракти щодо ракет, які допоможуть підприємству частково повернути собі колишню славу.

Девід Сангер (David Sanger), Вільям Броад (William J. Broad)

Переклад ИноСМИ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>