banner banner banner banner

Карантин: Які наслідки для економіки?

Карантин: Які наслідки для економіки?
pixabay

Олександр Кошовий

Фахівець у сфері антикризових комунікацій і white-collar crime, адвокат

Поки уряд України відчайдушно бореться з коронавірусом, а уявна (навіть не піддаємо її сумніву) об'єктивність такої боротьби надійно затьмарює будь-які інші кризові кейси, пропоную зазирнути в недалеке майбутнє (наприклад, у кінець 2020 року) і спробувати зрозуміти, що буде з економікою України, якщо нині не буде ухвалено необхідні й дуже конкретні економічні рішення. Зрозуміло, традиційна нова порція заборон – не йде в рахунок.

Новини за темою

З погляду економіки, вже наявний сьогодні карантин сприяє зупинці мільйонів транзакцій і загалом гальмує обмін між економічними агентами: усіма, хто виробляє і споживає товари та послуги. Результат простий: кількість грошей, що працюють в економіці, скорочується. На зміну карантину неминуче прийде криза ліквідності. Куди ж зникнуть гроші? У кращому випадку вони підуть у готівкові долари "під подушкою" - наш "золотий стандарт". У гіршому - на тлі некерованої інфляції (резерви Нацбанку не є нескінченними), втративши свою купівельну спроможність, перестануть виконувати функцію "моторного масла" в економіці. Вона скоротиться. Приміром, вже нині ми бачимо, як влада США, не чекаючи на стиснення економіки, миттєво перейшла до використання перевірених, зокрема монетаристських, рецептів. Рецепти не надто складні: кількість грошової маси в економіці повинно бути достатнім для її функціонування. Результат – США вливають в економіку різними шляхами понад 6 трлн дол.: 2,2 трлн - на заходи з підтримки громадян і бізнесу та 4 трлн – цільовим способом на підтримку ліквідності.

Завдання грошової влади та уряду в Україні, ясна річ, іншого кількісного виміру. Але не менш важливі. Які ж вони? Тут важливою є передісторія. Недалекоглядна політика НБУ та уряду в період до запровадження карантину, яка фактично призвела до штучного знецінення долара на тлі недоречного зниження рівня інфляції, призвела до стискання української економіки, її штучного обезгрошовання, одним із явних і яскравих прикладів чого стало недонадходження до бюджету мільярдів гривень, запланованих у вигляді доходів від митниці.

Нині недалекоглядна і рефлекторна політика грошової влади не тільки недоречна, але й може призвести до катастрофи в економіці. Необхідними є стратегічно вивірені та плановані рішення.

Важливо розуміти, що економічні наслідки карантину, як тригера економічної кризи, не будуть лінійними, і надії на те, що економіка вибереться із кризи так само швидко, як і скочується нині в рецесію, не просто малі, а незначні: для цього немає фундаментальних економічних передумов. Отже, їх потрібно створювати уряду і розраховувати при цьому на адекватні дії Нацбанку. Але, на жаль, ми бачимо амбівалентну поведінку НБУ на тлі розгортання кризи: рекомендації ради НБУ з підтримки ліквідності фактично відкидаються правлінням і ніяких дієвих ані монетаристських, ані інших релевантних глибині розгортання кризи заходів НБУ не пропонує. Уряд же, зайнятий адмініструванням карантину, мабуть, вже не дуже стурбований його ж (карантину) макроекономічними наслідками з можливістю перерости в  повноцінну і всебічну економічну кризу. Заяви прем'єра не в рахунок – їх не підкріплено рішеннями.

Новини за темою

Тоді як економічна влада не зайнята антикризовим управлінням, криза, оскільки вона вже почалася, розвиватиметься за своїми правилами. Як це й заведено в кризовий період, буде непоправно порушено циклічність бізнес-процесів, виникне гостра нестача ліквідності, відбудеться переоцінка всіх активів і ресурсів: від цін на найбільш значущі активи до вартості робочої сили. Все це неминуче виллється в стрімке підвищення рівня безробіття. Коли і на якому рівні виникне нова рівноваговість, поки невідомо. Весь цей час економічні агенти будуть судорожно шукати її межі, іноді торкаючись дна. Не керувати цим процесом взагалі, що нині, схоже, і відбувається, – найгірше, що може вибрати уряд. Макроекономічний прогноз уряду, оголошений минулого тижня, це підтверджує і приголомшує своєю відірваністю від реалій. Тоді як чимало бізнесів - від авіакомпаній і турагенцій до вуличних продавців кави і торговельних центрів - несподівано для себе виявили уразливість та залежність від купівельного попиту і купівельних настроїв й або вже закриваються, або планують закривати свої бізнеси, уряд, схоже, серйозно вважає, що так само швидко, як згортається, все повернеться на круг свій, і навіть очікує на зростання економіки. Втім, можливо це є оптимістичний сценарій, але про це не заявлено? Але, на жаль, залежності в кризовому стані економіки є нелінійними: змінилися купівельні настрої і купівельний попит, змінюється структура фінансування, починаються банкрутства, неминучими є звільнення і міграція трудових ресурсів під час кризи, зростання неплатежів тощо, загалом перебиті циклічні зв'язки - все це не дозволить економіці відновитися так само швидко, як вона застигла під час екстреного гальмування, викликаного запровадженим карантином. У певний момент кількість проблем переросте в якість – як наслідок, ми можемо опинитися в глибокої рецесії до кінця цього року. Настала пора не тільки переглядати макроекономічний прогноз, але й брати і негайно імплементувати макроекономічні рішення. І вони повинні стосуватися і болючих точок: грошової пропозиції, інфляції, валютного курсу і контроверсійних заходів підтримки банків, цільових груп і підприємців, які створюють робочі місця. Але без цього ні про яку макроекономічну стабільність, незважаючи ні на які нагальні метання Нацбанку і кредити МВФ, до кінця року говорити, на жаль, не доведеться. Час діяти просто зараз.

Олександр Кошовий

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected].

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>