Що з цінами на нафтопродукти в Україні? Все погано

Що з цінами на нафтопродукти в Україні? Все погано
Униан

Сергій Куюн

Експерт з енергетичних питань

Оригінал на сторінці Сергія Куюна у Facebook

Щодо ситуації з Саудівською Аравією. Після першого стрибка ціни охолоджуються, паніка вщухає. За останніми даними, нафта 66 доларів за барель (+6 доларів до п'ятниці або 10%), на піку було 72 доларів за барель. Думаю, це ще не остаточна ціна. Поки не відома ситуація щодо зростання цін на нафтопродукти, але навіть якщо такий стрибок зафіксується, для нас це буде означати 1,5-1,7 грн/л. Але для нас це має другорядне значення.

Першорядне значення нині належить ритмічності поставок нафтопродуктів. Ситуація розгортається за вкрай небезпечним сценарієм:

Поставки з Росії незначні. Ознак реанімації нафтопродуктопроводу поки немає. Залізничні поставки з Гомеля, як і раніше, кульгають, не вистачає вагонів.

Білорусь вантажить згідно з очікуваннями, але низка трейдерів отримали попередження про можливе зниження вересневих відвантажень. З 15 вересня на ремонт закрито Мозирський НПЗ – найбільший постачальник до України (раніше очікувалося, що це відбудеться 1 жовтня).

Море. Очікувалося, що цей напрям замістить обсяги з Росії. На сьогодні: Одеська перевалка припинила обробляти заявки на прийом сторонніх вантажів ("Приват" везе тільки під себе і трохи).

Новини за темою

Енергомитниця заблокувала роботу другого за величиною терміналу "Південний". Ситуація така: грецький НПЗ Hellenic Petroleum і міжнародні сюрвеєри говорять про відповідність партії в 27 тисяч тонн стандарту Євро-5, а легендарна митна лабораторія знайшла перевищення за сіркою. (Лабораторія ця відома тим, що на ринку є маса пропозицій забезпечити оперативні терміни і необхідний клієнту результат аналізів.)

Проблема в тому, що завис не тільки цей вантаж, а й заблокував роботу всього перевантажного комплексу – потужностей для приймання нових партій немає. А за графіком найближчий танкер у 30 тисяч тонн очікується вже 25 числа, за ним одразу ще один такий самий.

Якщо ситуація не вирішиться сьогодні-завтра, паливо до України не надійде. А тепер найсмішніше: за моїми даними, причина кризи в "Південному" – голова енергомитниці Ігор Піковський, який образився на постачальника.

Мовляв, ти просиш мене оформити вантаж, але робиш це без поваги. Тому отримаєте строго за законом у комплексі з умінням налаштувати на потрібний лад лаборантів митної лабораторії.

Ця "виховна робота" відбувається на тлі кризи поставок, спроб диверсифікувати ринок і зростання цін в опті на 3 грн/л за 10 днів.

Швидше за все, днями заявить про припинення роботи Херсонський нафтоперевальний комплекс. Причина – необхідність, що несподівано виникла після виборів, передачі потужностей від держкомпанії нікому невідомій крамниці.

З 1 жовтня набуває чинності новий етап реформи щодо посилення контролю за обігом нафтопродуктів. Обов'язкової комплектації рівнемірами та лічильниками вимагають нафтобази з ємністю понад 1000 кубометрів, тобто переважна більшість українських терміналів.

Попереднє вивчення ситуації показує, що низка великих нафтобаз будуть змушені зупинитися, щоб уникнути штрафів – не встигають встановити обладнання. Що це означає? Це означає, що навіть коли залізниця через 2-3 тижні довезе паливо до регіону, то злити його для подальшого наливу в бензовози і відправки на АЗС буде нікуди.

У підсумку прогнозний дефіцит балансу дизпалива на вересень вже становить близько 25%, або 150 тисяч тонн. І якщо до жовтня ще, можливо, дотягнемо з паливом завдяки яким-ніяким запасам і високим поставкам з Білорусі, то, чим закривати баланс у жовтні, ніхто не знає.

А тепер ще до всього маємо зростання цін на зовнішньому ринку. Якщо питання постачання не вирішиться, ті 1,5-1,7 грн/л здадуться за щастя, про яке багато говорили на форумі YES. АЗС економ-сегмента вже боязко переставляють ціни, але якщо буде проблема дефіциту, не втримають їх і великі мережі. Знову ж таки, йдеться поки лише про дизпаливо, бензин і зріджений газ поки йдуть за графіком.

Отже, що робити:

1. Терміново вирішувати питання з "Укрзалізницею".

2. Терміново вирішувати питання з Енергомитницею.

3. Переносити терміни впровадження 2-го етапу реформи хоча б до кінця року.

Коли готувалися до перетворень ринку в липні перед введенням мита на трубопровідні поставки ДТ, очікували проблем ззовні. Виявилося, що вони всередині.

Сергій Куюн

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>