Що буде з пенсіями та накопичувальною системою в Україні

Ані законодавча, ані виконавча влада не вирішують пенсійних проблем, вони їх лише відсувають на більш пізній період

Що буде з пенсіями та накопичувальною системою в Україні
Фото з відкритих джерел

Олександр Гончаров

Засновник «Київського фондового центру»

Ані законодавча, ані виконавча влада не вирішують пенсійних проблем, вони їх лише відсувають на більш пізній період

Міністр соціальної політики України Павло Розенко твердо обіцяв до кінця квітня внести на розгляд Верховної Ради законопроект про формування накопичувальної системи пенсійного забезпечення. Однак потім він особисто повідомив, що реформа пенсійної системи наштовхнулася на шалений опір бюрократів.

І це притому, що, як сказав той же Павло Розенко, «сьогодні розрив між доходами Пенсійного фонду та видатками Пенсійного фонду становить близько 81 млрд гривень; це можна назвати дефіцитом, можна дотацією, але сьогодні всі ці кошти передбачені в державному бюджеті України, і саме державний бюджет України покриває повністю цей дефіцит». Отже, звідки раптом взялася така величезна «діра» в ПФУ? А походить вона, насамперед, від провальної пенсійної реформи. Ще тоді, коли екс-віце-прем'єр-міністр Сергій Тігіпко невдало намагався перейти від розподільного механізму до накопичувальної системи пенсійного забезпечення.

Новини за темою

Що означає в наших умовах розподільчий рівень пенсійної системи? Це коли нашим пенсіонерам виплачують пенсії із внесків працюючих. А накопичувальний рівень – це коли пенсії виплачуються з того обсягу грошових коштів, який ви самі накопичили. У теорії та у запропонованій міністерством схемі все виглядає чудово. Але коли влада заявила, мовляв, була одна система, а тепер ми переходимо до іншої, ось тут ті, кому залишилося всього кілька років до пенсії, почали питати: «А де моя пенсія, адже ми вже десятки років відпрацювали, і у нас немає ніяких накопичень?».

Що, по суті, виходить? А виходить таке. Тепер належить одночасно виплачувати пенсії нинішнім пенсіонерам і збирати грошові кошти тим, хто працює зараз. Виникає ефект подвійного тягаря, тобто коли треба одночасно і виплачувати пенсії, і формувати пенсійні накопичення. За розрахунками експертів, цей ефект подвійного тягаря триватиме близько 50 років і досягне свого максимуму через 22 роки після початку введення накопичувального рівня пенсійної системи, а саме у 2038 році. Адже, як заявляв Павло Розенко, у 2016 році буде введено накопичувальну систему пенсійного забезпечення.

Новини за темою

А тепер ключове питання: чи варто через цей ефект подвійного тягаря проводити таку пенсійну реформу? До речі, у нас немає у світі країн (за винятком не дуже успішної практики в Чилі), коли б держава за українським варіантом переходила від розподільного до накопичувального механізму. Більш того, математично доведено багатьма експертами, що якщо у нас не нульові адміністративні витрати на обслуговування накопичувальної системи, а такого просто не може бути, то вона свідомо менш ефективна, ніж розподільна.

Як показує практика, ті грошові кошти, які накопичує молоде покоління, швидко знецінюються. І, ймовірніше за все, складеться в перспективі ситуація, як з нашим Пенсійним фондом України, коли нинішнім пенсіонерам ці пенсійні гроші не дали, але в майбутньому вони все одно не дістануться. А збільшення пенсійного віку в Україні означає, що буде менше потреб у виплаті пенсій.

Новини за темою

Щоправда, не можна не підтримати міністра соціальної політики України в одному, про що він чітко й однозначно заявив: «У кулуарах обговорення законопроекту мені кажуть прямим текстом: не чіпай систему спецпенсій, не скасовуй пенсійну систему для суддів, прокурорів, народних депутатів, міністрів, митників, податківців, чиновників різного рівня - і тоді реформу пенсійної системи буде проголосовано 300 голосами «за». І він також зазначив, що «90% висновку Головного науково-експертного управління Верховної Ради було присвячено обґрунтуванню того, чому не можна ліквідувати систему спецпенсій. Крім того, на засіданні Комітету соцполітики Верховної Ради було протягнуто пропозицію фактично заблокувати проведення пенсійної реформи і перевести все у процес «багаторічного обговорення».

Що в підсумку можна підкреслити? Ані законодавча, ані виконавча влада не вирішують пенсійних проблем, вони їх тільки відсувають на більш пізній період. Навіть не намагаються розібратися з тим, що за попередні роки робили не так у реформуванні пенсійної системи України, і навіть не намагаються виправляти помилки попередників. Але біда не пішла, її лише відсунули.

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів