banner banner banner banner

Секс у Верховній раді та інші скандальні історії – 5 нових книг, які не можна пропустити

Секс у Верховній раді та інші скандальні історії – 5 нових книг, які не можна пропустити
З відкритих джерел

Ігор Бондар-Терещенко

поет, драматург, арт-критик

Книжки осені у цій добірці по-літньому "гарячі", адже історії у них – про "живе" життя у різноманітних місцях – від Верховної Ради до компанії підлітків у під’їзді. Утім, скандальність кожної з них – у соціальних контрастах та історичних катаклізмах, які не зникають з колективної пам’яті ані в будні, ані у свята.

Олег Зарубинский. Верховная Рада и ее обитатели: записки инсайдера. – К.: Саммит-книга, 2020

112.ua

Скандальність цієї книжки навіть не в тому, що у ній, зокрема, розповідається, як в одному з владних кабінетів його хазяїн навчав істини свого молодшого і манірного колегу в колінно-ліктьовій позиції. Гірше те, як протягом усіх скликань "українського" парламенту автор кулуарної історії про мешканців Верховної Ради не находить жодного героя, вартого наслідування – лише відверто гоголівських персонажів. Хоч "героїка" у словах і вчинках, безперечно, присутня: "Игорь внимательно рассматривал награды гордо взирающего на окружающих депутата Миши и тут отчетливо увидел медаль "За взятие Берлина". Диалог после этого последовал достаточно нервный и закончился словами: "Что хочу, то и ношу". Загалом градація "українських" депутатів у книжці проста: ті, що прийшли у 90-х, і ті, які служать народові зараз. Перших "нередко называют инициативными, предприимчивыми людьми, которым заскорузлая советская экономика не давала развернуться", і хоч деякі з них потім навіть Героями України стали, вердикт в автора один: "По сути, они настоящие воры". Щодо нинішнього часу, то "на рубеже уже нулевых — десятых годов двадцать первого века на авансцену кнопкодавства поднимутся полные, нет, абсолютные ноунеймы".

Ерік-Еммануель Шмітт. Тектоніка почуттів. – Л.: Видавництво Анетти Антоненко, 2020

112.ua

У цій п’єсі сучаного франко-бельгійського письменника, драматурга і філософа, виданій за підтримки Українського культурного Фонду, так само мова про владу. І то не лише кохання. За сюжетом успішна жінка, депутат Національної асамблеї, кохає вродливого жуїра. Їхні стосунки доволі сучасні, вони не поспішають зі шлюбом. Однак їй постійно здається, що його почуття згасають, що вони вже не такі, як колись. Діану зсередини руйнує люта підозра, тож вона вирішує випробувати Рішара. Тож на самому початку п’єси двоє закоханих все-таки звіряються в тому, що більше не кохають один одного, святкуючи, як зажди, початок великої дружби. І все б нічого, якби вона не була при владі, а він – хворим на рак, якому великодушна кохана вирішила зробити подарунок перед смертю, про яку він не здогадується. Отже, як щодо двох повій, одна з яких грає незаймане дівча, захоплене поезією, а друга видає себе за її турботливу мати? Депутатка дає їм усе, що треба – від квартири до навчання, аби лише ті влаштували справжню виставу з коханням і звабленням. Але навіть якщо закохатися, виявляється, легко, то чи таке це кохання, як до справжньої, жорсткої і рішучої жінки при владі?

Оксенія Бурлака. Поцілунок був не останній. – К.: Академія, 2020

112.ua

За сюжетом героїня цієї книжки на ім’я Льоля росла в благополучному світі, де були розкішна квартира, яскраві сімейні подорожі, брендовий одяг, дружний клас, ульотні тусовки. Але одного дня з усім цим довелося розпрощатися й потрапити в зовсім іншу реальність. Її батька заарештували, і тепер вона й мама живуть з бабусею й дідусем у їхній пошарпаній квартирі. Обірвалися контакти з ліцейними друзями, і навіть найкраща подруга віддаляється. Дуже складно в новій школі. Учителі наче не знають і не здогадуються, як тут нестерпно. Льоля, яка не здатна терпіти знущання жорстоких розбишак, починає "воювати" з ними, нариваючись на гіркі неприємності. Єдина відрада — втеча на дах десятиповерхівки. Цю схованку під небом показав їй Стас — однокласник, який тусується в тій хамовитій компанії. Льоля дізнається, що до проблем у її сім’ї причетний його батько, і розуміє: треба забути про Стаса. А як це зробити, коли з ним так добре і солодко… І здавалося, драматичні обставини остаточно роз’єднають Льолю і Стаса, але в кохання своя логіка: їхній поцілунок був не останній.

Залця Ландман. Моя Галичина. Край за Карпатами. – Чернівці: Видавництво 21, 2020

112.ua

Більшість подій у цій книжці розгортається у Східній Галичині й зокрема Жовкві, рідному місті авторки, а її головний колективний персонаж – найближче оточення: батько й мати, дідусі й бабусі, дядьки й тітки, кузени й кузини, друзі й знайомі. Саме вони є оповідачами або дійовими особами плетива нескінченних історій, які утворюють наративний простір цих спогадів. А поза тим тут діють також десятки інших персонажів – епізодичних і випадкових: польські поміщики, українські селяни, хасидські вундеррабі, австрійські гусари, російські козаки, єврейські комерсанти, орендарі, шинкарі, шадхени (шлюбні посередники), жебраки, міські божевільні, священики, черниці, няні й служниці тощо. Під пером швейцарської письменниці ще раз колоритно постає автентична панорама Східної Галичини початку 20 ст. – з усім своїм розмаїттям, буднями й святами, соціальними контрастами й історичними катаклізмами. "Змінилися, однак, коментуючі надписи біля зброї в "Міському музеї Лемберга, - згадує авторка львівські новини недалекої давнини. - Спочатку алебарди й бердиші були означені як зброя середньовічної міської сторожі Лемберга. А про шаблі з їхніми розкішними, тонкими грифами можна було вже з надписів, які були вигравійовані на лезах, довідатися, що ці розкішні мистецькі витвори аристократи дарували своїм синам на повноліття чи до дня чоловічої зрілості. За потенційних ворогів тут, у цій найсхіднішій частині країни, вважали, через сто років після перемоги над турецькими військами та їхнього вигнання з простору слов'янських поселень, безумовно, росіян. Але що ж стояло на коментуючих табличках тепер? Це була - так гласили віднині надписи - зброя бунтівливих селян-кріпаків, якою вони билися з польськими магнатами".

Степан Процюк. Відкинуті і воскреслі. – Брустурів: Дискурсус, 2020

112.ua

Парадокс цієї збірки в тому, що у ній зібрані як образки українських письмаків, що були знищені радянською владою, так і портрети їх наступників, які цю саму владу в літературі активно насаджували. Інших несподіваних ракурсів шукати годі, і тому поруч співіснують "фанатик нового мистецтва Михайль Семенко, сталева і ніжна Леся Українка, геній із замерзлим серцем Павло Тичина". Критерії талановитості в автора так само стандартні. Це гроші й слава – єдине, чим, на його думку, має вирізнятися "успішний" письменник. Це типова "народна" думка, коли все має йти до казана творчості – і тексти, і регалії, натомість "аристократична" – вона про більш естетичний, а не матеріальний бік справи. Власне, це й є основним протирічям між "грунтівцями" і "модерністами". Наприклад, щодо Франка. "Ви уявляєте цю моторошну байдужість нашого загалу (крім небагатьох відданих прижиттєвих прихильників), коли його найкращий Письменник живе на межі бідності?" - жахається автор, екстраполюючи свій жах либонь на всю літературно-народницьку школу Прикарпаття. "…Невисокий, рудовусий і часто надміру емоційний, він не мав лоску знаменитості, бо генії завжди є трохи кострубатими", - уточнює він щодо всіх "естетичних" закидів "модерністської" школи. А як же, спитаймося, явні "естети", що так само потрапили до цієї книжки? Скажімо, Тичина. Богемне у нього викристалізувалося у те саме, пролетарське "не доп’єш, не доїси – і вірші гарно пишуться". Футурист Семенко? Бив жінку, носив партійні книжки за пазухою, дбав за ленінізм у мистецтві, бідкаючись, "чи дасть мені ще кохана влада радянська долярів". Рахувати можна без кінця, ідучи змістом збірки до вікопомної Голготи "пропащих сил" української літератури.

Ігор Бондар-Терещенко

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected].

Джерело: 112.ua

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>