Російські та китайські ракети класу "повітря-повітря" - серйозна загроза для літаків США

Російські та китайські ракети класу "повітря-повітря" - серйозна загроза для літаків США
The National Interest

Дейв Маджумдар

Журналіст

Оригінал сторінки The National Interest

Росія і Китай своїми ракетами нового покоління класу "повітря-повітря", що мають велику дальність, можуть створити серйозну загрозу найважливішим літакам, що забезпечують дії ВПС США в повітрі. До них належать літаки ДРЛВК АВАКС, розвідки і спостереження, дозаправки в повітрі та машини радіоелектронного придушення.

Фахівці при вивченні російських і китайських засобів заборони доступу/блокування зони (таких, як зброя повітряного перехоплення великої дальності, яку доставляють до мети відповідні винищувачі) часто не приділяють їм належної уваги, віддаючи перевагу сучасним протикорабельним ракетним комплексам і ракетам класу "поверхня-повітря". Але ці засоби можуть позбавити США можливостей вести тривалі операції із застосуванням авіації як на азіатсько-тихоокеанському, так і на європейському театрі. Суть в тому, що російські та/або китайські ВПС можуть оснастити ракетами класу "повітря-повітря" великої дальності свої машини типу МіГ-31, Т-50 ПАК ФА (Су-57) та J-20, щоб завдавати ударів по американських літаках АВАКС, тактичній системі повітряної розвідки та спостереження, а також літаках-заправниках КС-135 і перспективних КС-46 "Пегас". На величезних просторах Тихого океану, де мало аеродромів, а відстані між ними великі, громіздкі літаки-заправники можуть стати тією слабкою ланкою, яка спробує розірвати Пекін. В цьому плані слід уважно придивитися до трьох авіаційних ракет великої дальності: це російські РВВ БД на базі Р-37М (розробник — НВО "Вимпел") і КС-172 (розробляється НВО "Новатор"), а також китайська PL-15.

Що розробляє Росія

Нова російська ракета великої дальності класу "повітря-повітря" Р-37М РВВ БД вже почала надходити у війська, і її встановлюють на літаках Міг-31БМ. У майбутньому нею планується оснастити Су-35С і винищувач-невидимку Т-50 ПАК ФА. Кажуть, що РВВ-БД успішно перехоплює цілі на відстанях, що перевищують 300 кілометрів.

"Вдосконалена ракета Р-37М (РВР-БД, виріб 610М) у серійному виробництві з 2014 року, і судячи з усього, вона вже почала надходити на озброєння в ескадрильї модернізованих перехоплювачів Міг-31БМ, - заявив аналітик Михайло Барабанов, який працює головним редактором журналу Moscow Defense Brief, що його видає московський Центр аналізу стратегій і технологій (ЦАСТ). - Ракети РВВ-БД також планують застосовувати з літаків Т-50".

Ракета великої дальності класу "повітря-повітря" Р-37М РВВ БД Википедия

Початкова модель Р-37 була розроблена в Радянському Союзі для завдання ударів по важливих бойових засобах натівської авіації, таких, як літаки Е-3 "Сентри" АВАКС, Е-8 (об'єднана радіолокаційна система розвідки і забезпечення ураження цілей) і RC-135V/W "Рівет Джойнт". Ідея полягала в тому, щоб використовувати високошвидкісні винищувачі типу МіГ-31, здатні розвивати швидкість М=2.35 і які мають радіус дії понад 700 кілометрів, для доставки до цілі потужного бойового навантаження, що складається з нових ракет класу "повітря-повітря", які здатні вражати ці авіаційні засоби НАТО. Такий літак, як МіГ-31 (або малопомітний ПАК-ФА, що летить на надзвуковій крейсерській швидкості), ідеально підходить для виконання завдань цього типу, бо через величезну швидкість і велику висоту польоту його важко перехопити.

Новини за темою

"Р-37 - це спеціальна ракета, призначена для ураження авіаційних засобів розвідки і спостереження. Вона була розроблена і випробувана в 1990-ті роки, - сказав дослідник Майк Кофман, який працює в Центрі військово-морського аналізу і спеціалізується на російських військових справах. - Її створювали не тільки для МіГ-31. Є також ракета наступної моделі, що є одним з проектів НВО "Новатор" — це КС-172, яку сьогодні часто називають К-100".

Після розпаду Радянського Союзу в 1991 році російська оборонна промисловість продовжила роботу за проектом Р-37, але вона просувалася дуже повільно. 1990-ті роки виявилися надзвичайно важким періодом для російського ВПК, оскільки його фінансування значно скоротилася. Треба сказати, що розробку первісної радянської моделі Р-37 зупинили, але потім відновили — вже як варіант РВВ-БД. "Створення зразка Р-37 (виріб 610) було припинене у 1997 році", — сказав Барабанов.

Новини за темою

В ракеті Р-37М може використовуватися поєднання інерціального наведення з коригуванням курсу літака-носія і активне радіолокаційне наведення на кінцевій ділянці польоту. Під час бойових дій МіГ-31 стрімко летить до цілі і виробляє залповий пуск Р-37М. Можливо, літак супроводжує ціль за допомогою своєї могутньої авіаційної РЛС з фазованою антенною решіткою і передає дані на ракету до тих пір, поки не включиться її власний радар. У неї також може бути система самонаведення на джерело перешкод, на кшталт тієї, якою оснащена американська ракети AIM-120D AMRAAM, щоб чинити протидію літаків радіоелектронної боротьби типу EA-18G "Гроулер".

У Радянському Союзі добре розуміли, що одна з основних переваг ВПС НАТО і США - в їх здатності проводити скоординовані дії в повітрі з використанням системи дальнього радіолокаційного виявлення АВАКС. В СРСР вивчали різні методи протидії таким літакам, і зокрема там проводили роботи зі створення зброї великої дальності класу "повітря-повітря" з пасивним самонаведенням. "Наскільки я розумію, тема ракет класу "повітря-повітря" з пасивним радіолокаційним самонаведенням була дуже популярна в Радянському Союзі в 1980-ті роки (див. також Р-27П), але зараз її визнали неперспективною", — сказав Барабанов.

Хоча РВВ-БД є грізною зброєю, Москва розробляє ще більш досконалу ракету КС-172, яку іноді називають К-100. Якщо у РВР-БД максимальна дальність становить 370 кілометрів, то ракета НВО "Новатор" зможе вражати цілі на відстані до 460 кілометрів. "Дальність понад 400 кілометрів — це занадто круто для Р-37М, — сказав Кофман. — Тільки "Новатор" робить ракети для ураження цілей на таких відстанях. І ракета КС-172 якраз призначена для того, щоб долати 400-кілометровий рубіж".

КС-172 Блог "Вісника ППО"

Однак незрозуміло, коли закінчиться розробка КС-172/К-100, і цей виріб надійде у виробництво. Є деякі ознаки того, що проект К-100 можуть покласти під сукно, і він не буде реалізований. "Що стосується К-100, то росіяни хотіли отримати гроші з Індії на завершення НДДКР по цій ракеті, — сказав Кофман.   "Новатор" створює прекрасну ракету, але я сумніваюся, що вона буде доведена до стану експлуатаційної готовності. Немає ніякої необхідності встановлювати цю довжелезну коцюбу на літаках п'ятого покоління".

Барабанів зазначає, що роботи зі створення К-100 могли бути припинені. "Що стосується ракети К-100, то у мене є сумніви, що ця програма діє, — говорить він. — Я думаю, що роботи над нею припинили вже давно".

Що розробляє Китай

А на іншому кінці світу Китай розробляє ракету PL-15 з прямоточним повітряно-реактивним двигуном, дальність якої може скласти 190 кілометрів. Ця ракета викликала заціпеніння серед командування ВПС США. Командувач авіаційним бойовим командуванням генерал Герберт Карлайл заявив, що через створення цієї китайської ракети Сполучені Штати повинні в терміновому порядку розробити заміну AIM-120 AMRAAM, якій вже кілька десятків років.

Новини за темою

"Що ми протиставимо цій зброї, і як ми відповідатимемо на цю загрозу?" — запитав Карлайл, виступаючи в минулому році з промовою в Центрі стратегічних і міжнародних досліджень. Даючи пізніше інтерв'ю інформаційному веб-сайту Flightglobal, Карлайл сказав, що створення противаги новій китайській ракеті є "найвищим пріоритетом" для ВПС США. "PL-15 має велику дальність, і ми зобов'язані перевершити її за цим показником", — заявив генерал.

Але проблема не тільки в тому, що PL-15 має більшу дальність, ніж AMRAAM, коли пуск ракет проводиться з літака J-20. Китайці зможуть атакувати літаки-заправники та розвідники, які будуть грати ключову роль під час авіаційної кампанії на Тихому океані. У 2008 році некомерційна організація РЕНД вважала, що для ведення повітряних операцій в небі над Тайванем за участі базованих на Гуамі літаків F-22 літаки-заправники ВПС США повинні будуть здійснювати 3-4 вильоти на годину, щоб доставити 9,8 мільйона літрів палива. Пекін, напевно, враховує цю обставину, розробляючи свої військові плани.

китайський винищувач J-20 Википедия

Конкретної інформації про літак J-20 мало, але, судячи з усього, він має велику швидкість і дальність, характеристики малопомітності та потужне внутрішнє бойове навантаження. А оскільки у J-20 знижена ефективна площа відбиття цілі, він володіє великою швидкістю на надзвуці й має ракети PL-15, розміщені всередині фюзеляжу; цілком можливо, що цей літак буде застосовуватися для знищення американських заправників і розвідників на тихоокеанському театрі. РЕНД у своїй доповіді від 2008 року зазначає, що під час імітаційного експерименту з використанням ракет класу "повітря-повітря" великої дальності китайські літаки, виготовлені на базі Су-27, знищили майже всі американські літаки-заправники, розвідники, морські патрульні машини, а також повітряні пункти управління.

У ВПС США будують плани розосередженого базування і розробляють схеми матеріально-технічного постачання цих аскетичних аеродромів у цілях протидії китайській системі заборони доступу/блокування зони на тихоокеанському театрі військових дій. Але, судячи з усього, у ВПС поки не розробили до кінця план захисту від повітряного нападу супротивника літаків-заправників, літаків розвідки і спостереження, а також повітряних командних пунктів. Єдине рішення проблеми, яке пропонує командування цього виду збройних сил, полягає в тому, щоб перекинути цю авіацію за межі досяжності китайських сил і засобів. Однак це призведе до зменшення радіусу дії тактичної винищувальної авіації Пентагону, через що ці літаки не зможуть завдавати ударів у глибині китайської території.

Таким чином, якщо виходити з наявної інформації, то цілком ймовірно, що з прийняттям на озброєння у російських і китайських ВПС ракет класу "повітря-повітря" великої дальності, які будуть доставлятися до мети літаками п'ятого покоління, у Пентагону можуть виникнути серйозні проблеми. І за ними необхідно пильно стежити в наступні роки.

Дейв Маджумдар

Переклад ИноСМИ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів