Росія привласнює Арктику, поки США розмірковують над кліматичними змінами

Росія привласнює Арктику, поки США розмірковують над кліматичними змінами
З відкритих джерел

Оригінал на сайті Bloomberg

Минулого тижня Росія спустила на воду останній атомний криголам з нової серії, маючи намір у такий спосіб зміцнити свої панівні позиції на судноплавних маршрутах Арктики. Якщо інший світ вважає кліматичні зміни надзвичайною ситуацією, то Росія з усіх сил прагне скористатися ними. І схоже, що Сполучені Штати суттєво відстають від неї.

Криголам "Урал", спущений на воду на Балтійському заводі в Санкт-Петербурзі, став третім і поки останнім судном проекту 22220. Ще два, "Арктику" і "Сибір", спустили на воду в 2016 і 2017 роках. Експлуатація "Арктики" має розпочатися цього року.

Новини за темою

Ці потужні судна, які здатні пробивати лід завтовшки три метри і прокладати морські шляхи, стали першими атомними криголамами, спроектованими в Росії після розпаду Радянського Союзу і повністю побудовані в пострадянський час. Чинний атомний криголамний флот застарів, оскільки більшість суден було побудовано в 1970-х і 1980-х роках, і багато з них сьогодні вже виведено з експлуатації.

Російський уряд має намір замінити їх на нові гігантські кораблі, щоб зробити Північний морський шлях судноплавним цілорічно, а не на кілька місяців у році.

Північний морський шлях проходить уздовж російського берега Північного Льодовитого океану від Баренцова моря на заході до Берингової протоки на сході. Час доставки вантажів з Азії в Європу цим шляхом на 10-15 днів коротший, ніж через Суецький канал. Російська держава претендує на право регулювати весь маршрут, хоча він проходить не тільки територіальними водами Росії, до яких належить зона на відстані не більше 200 морських миль від берега.

Наполегливі заяви Росії про те, що на всі арктичні морські перевезення треба запитувати дозвіл у Москви, давно вже викликають роздратування в США. Росія тим часом відкриває нові і відроджує старі військові бази, розташовані вздовж її арктичного узбережжя.

Вона відкрила 10 військових аеродромів, які вже давно не використовувалися, а тепер будує 13 нових злітно-посадкових смуг. Зараз ці бази покривають майже всю берегову лінію російської Арктики, і за необхідності вони готові захистити або порушити судноплавство Північним морським шляхом. Це класичний випадок суперництва великих держав - у кого більше техніки і зброї? Але в США в наявності "криголамне відставання" від Росії.

Причина такого відставання в тому, що у двох країн різне ставлення до змін клімату. США коливаються між визнанням цієї надзвичайної ситуації і скептичним до неї ставленням, яке зміцнилося останнім часом під час президентства Трампа. Російський президент Володимир Путін зі свого боку висловлює сумніви в тому, що причина кліматичних змін у діяльності людини, але не заперечує, що такі зміни відбуваються.

Путін вважає, що люди не в змозі зупинити зміни клімату, і перетворює адаптацію до таких змін на довгу гру. Він визнає, що часті посухи і повені, що супроводжують кліматичні зміни, можуть завдати шкоди сільському господарству Росії. Але він також бачить сприятливі можливості, які виникають з потеплінням. Серед них зростальна придатність Північного Льодовитого океану для судноплавства.

За оцінками ВМС США, попри поступове танення льодової шапки Арктика "більшу частину року буде залишатися непрохідною для основної частини комерційних суден" мінімум до 2030 року. Причина цього в непередбаченому русі морського льоду.

Кремль вирішив, що чекати так довго не варто, і вирішив одночасно закріпити за собою Північний морський шлях за рахунок будівництва нового криголамного флоту (судна проекту 22220 будує державна компанія), а також прокласти залізниці в Арктику і побудувати торгові порти на березі океану.

Новини за темою

У квітні представники російського уряду заявили на конференції, що за планом обсяг вантажних перевезень Північним морським шляхом повинен збільшитися з 20,2 мільйона тонн у 2018 році до 92,6 мільйона тонн у 2024-му. Для порівняння: в 2017 році обсяг перевезених вантажів там був наполовину менший, ніж роком пізніше.

Поки зростання забезпечує в основному великий термінал СПГ, побудований компанією "НОВАТЕК" на півострові Ямал. Ця компанія експортує Північним морським шляхом зріджений природний газ до країн Азії, в основному до Китаю. Але уряд Росії сподівається, що з часом морськими шляхами Арктики в значних обсягах попрямують й інші сировинні товари, як-от нафта та вугілля.

У всіх цих амбітних планах ставку зроблено на те, що, коли завдяки змінам клімату Північний морський шлях стане судноплавним цілорічно, Росія буде повністю контролювати транзитні вантажні перевезення на цьому маршруті. А може, ще й активно використовуватиме його для експорту своїх сировинних товарів до Азії, істотно скорочуючи час шляху.

Це стратегічна ставка, і протистояти їй непросто будь-якій країні, навіть Америці, яка володіє величезною військово-морською міццю. Без прямої воєнної конфронтації це майже неможливо, тому що Росія набагато всіх випередила. Вона не в змозі конкурувати з великими суперниками у всіх галузях.

Наприклад, прагнучи випередити інші арктичні держави, Росія втратила переваги в космічних пусках. Але, на думку Путіна, Північний морський шлях — це більш важливий пріоритет. А ще це те небагато, що Росія може запропонувати Китаю в рамках антиамериканського альянсу, який Путін намагається створити з Сі Цзіньпіном.

Поки Кремль встигає затвердити владу Росії в Арктиці до того, як унаслідок кліматичних змін суперництво там перетвориться на "купу малу". Західні країни, які мають доступ до Арктики, як європейські, так і північноамериканські, діють надто повільно, і мабуть, не так цинічно. Вони бояться робити такі великі ставки, як Путін.

Леонід Бершидський

Переклад ИноСМИ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

 

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>