Рідлі Скотту 80 років: Згадуємо 10 кращих фільмів великого режисера

Британець подарував світу того самого "Чужого" і епічно-героїчного "Гладіатора"

Рідлі Скотту 80 років: Згадуємо 10 кращих фільмів великого режисера
Режисер Рідлі Скотт під час зйомок Фото з відкритих джерел

Блог про Кіно

Редакційний блог

Британець подарував світу того самого "Чужого" і епічно-героїчного "Гладіатора"

Ім'я Рідлі Скотта відоме навіть тим, хто не дуже-то прагне знати, що відбувається по той бік кіношного екрану, і в цілому ігнорує інформацію про діячів Голлівуду і його позамежжя. Однак, з-під руки іменитого автора вийшли настільки значимі роботи, що обійти його стороною практично неможливо або як мінімум дуже важко.

Серед його геніальних творінь, звичайно, і згаданий "Чужий" (включаючи деякі наступні фільми з цієї серії), і "Той, хто біжить по лезу" (той легендарний перший фільм, про який недавно всі знову заговорили у світі вийшовшого продовження), і гучний "Марсіянин" (в якому Метт Деймон вирощував на Марсі картоплю), та багато інших картин, які стали культовими.

Народився Рідлі Скотт у 1937 році в Саут-Шилдсі (велика Британія) в родині військового. В дитинстві він з батьками багато переїжджав, але після закінчення Другої світової війни вони остаточно осіли в Англії. Навчався майбутній режисер спочатку в Коледжі мистецтв Вест Харпула, а потім в Королівському коледжі мистецтв у Лондоні. В цей же час він зняв свою першу короткометражку, головні ролі в якій виконали його брат і батько.

Після навчання Скотт влаштувався в Корпорацію Бі-бі-сі, де до 1968 року працював дизайнером і художником-постановником, а після режисером телесеріалів. В кінці 60-х він заснував компанію з виробництва реклами, яка зняла близько 2000 роликів. Набивши таким чином руку на короткому метрі, в 1977 році Скотт знімає свій перший повнометражний ігровий фільм "Дуелянти", який тут же був удостоєний призу за кращий дебют на Каннському фестивалі. Далі все як у казці – багато робіт автора отримують престижні премії та нагороди (або як мінімум номінації), а деякі з них міцно закріплюються в списках кращих фільмів світового кінематографа.

Чужий (1979)

Всього через два роки після повнометражного дебюту Скотта світ побачив "Чужого" – історію про кровожерливих інопланетних чудовиськ з кислотою замість крові. Незважаючи на те, що сам режисер не дуже вірив в успіх космічного ужастика, картину чекав справжній тріумф. Фільм не лише став одним із найприбутковіших у 70-х роках, але й приніс всесвітню популярність акторам і своєму творцеві, а також премію "Оскар" за кращі візуальні ефекти.

Той, хто біжить по лезу (1982)

Третьою за рахунком повнометражною роботою талановитого режисера стала екранізація повісті Філіпа К. Діка "Чи мріють андроїди про електричних овець". Стрічка оповідає про похмурий світ майбутнього, в якому людиноподібні андроїди-репліканти намагаються протистояти звичайним людям. Як не іронічно, в прокаті фільм провалився, однак отримав дві номінації на "Оскар" і тричі завоював премію Британської кіноакадемії. Пізніше "Той, хто біжить по лезу" був визнаний справжнім шедевром і поклав початок нового напряму в кінематографі – кіберпанку.

Тельма і Луїза (1991)

Через майже десять років і трійку фільмів, Скотт звертається до зовсім незвичного для себе жанру роуд-муві. Історія подруг, які втекли від обтяжливого життя і нелюбимих чоловіків, стала справжнім гімном феміністок початку дев'яностих і викликала шквал обговорень, пов'язаних з правами і долею жінок. Картина отримала безліч номінацій і пару престижних нагород, в тому числі "Оскар" в категорії "Кращий сценарій".

Солдат Джейн (1997)

Показавши, що вміє робити жіночі фільми, в 1997 році Скотт спробував повторити свій успіх і взявся режисерувати картину про лейтенанта Джордан О'ніл – першу жінку, яка отримала направлення для проходження підготовки та подальшої служби в підрозділі спеціального призначення "морські котики". Цей драматичний бойовик, звичайно, не здобув такої слави, як "Тельма і Луїза", і навіть удостоївся "Золотої малини" в категорії "Найгірша актриса". Тим не менш, образ наголо поголеної і мускулистої Демі Мур міцно засів у головах і серцях публіки і став своєрідним синонімом сильної жінки.

Гладіатор (2000)

Ще одна картина в послужному списку режисера, що претендує на звання кращої. І, якщо складати рейтинг за кількістю завойованих премій, то переможцем стане саме вона. Фільм, що оповідає про нелегку долю гладіатора Максимуса, що волає до справедливості в часи кривавих римських імператорів, став ще одним тріумфом Скотта. Він не тільки отримав п'ять "Оскарів" з дванадцяти можливих, але і відродив інтерес до епічних історичних фільмів.

Ганнібал (2001)

Фільм є прямим продовженням гучного "Мовчання ягнят", знятого Джонатаном Деммі в 1991 році. Як і попередня історія, що розповідає про блискучього судового психіатра і кровожерливого серійного вбивцю Ганнібала Лектера, ця картина заснована на однойменному романі Томаса Харріса. Глядачі добре оціни екранізацію Скотта, а ось думки критиків розійшлися. Тим не менш, фільм виявився комерційно успішним і навіть отримав кілька номінацій на різні премії.

Чорний яструб (2001)

Ще одна екранізація (на цей раз реальної історії) і ще одна номінація на режисерський "Оскар", який, на жаль, Скотт так і не отримав ні за один свій фільм. Картина переносить нас у події 3-4 жовтня 1993 року в Сомалі. Американський спецназ проводить військову операцію, метою якої є піймання місцевих бойовиків. Захід, який повинен був здійснитися з мінімальними втратами, в підсумку вилився в криваву м'ясорубку. Потужна військова драма була позитивно оцінена критиками і удостоєна двох "Оскарів" – за кращий звук і монтаж.

Гангстер (2007)

Мабуть, це сама кримінальна історія з усього розказаного Скоттом. Заснована на реальних подіях, картина являє собою хроніку становлення наркоторговця Френка Лукаса та його протистояння з детективом Річі Робертсом. Вдалий сценарій і кастинг, дуже точна стилізація під 70-ті роки і майстерна рука режисера зробили цю роботу головною гангстерською стрічкою нульових і забезпечили їй безліч номінацій на кінопремії. Цікаво, що фільм сподобався всім, крім прототипів головних героїв, які стверджували, що в ньому дуже мало правди.

Прометей (2012)

Спочатку цей фільм, в якому група вчених досліджує далеку планету в спробі відкрити таємницю походження всього людства, замислювався як прямий пріквел знятого Скоттом у 1979 році "Чужого". Однак через нестачу бюджету картина трансформувалася в незалежний проект, що відноситься до свого попередника скоріше опосередковано – його події розгорталися в тому ж зоряному всесвіті. Стрічка вийшла не ідеальною (в першу чергу це стосується логіки персонажів і деяких сюжетних нестикувань), але викликала позитивні відгуки критиків, стала успішною в прокаті і була номінована на "Оскар" за кращі візуальні ефекти.

Марсіянин (2015)

Чергова екранізація на рахунку Скотта і його найбільш комерційно успішний проект. Історія астронавта, який застряг в поодинці на Марсі і вимушений робити все заради виживання (в тому числі і садити горезвісну картоплю), заробила в прокаті більше 600 млн доларів (при бюджеті в 108). Картина також була високо оцінена критиками і, хоч і не змогла забрати жодного з семи можливих "Оскарів", удостоїлася декількох інших престижних кінонагород.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>