Рестарт Національного агентства з питань запобігання корупції: Що важливо врахувати

Рестарт Національного агентства з питань запобігання корупції: Що важливо врахувати
З відкритих джерел

Михайло Пластун

Кандидат юридичних наук, заступник начальника Департаменту захисту економіки Нацполиции України (2015-2016)

Відразу після другого туру президентських виборів в команді Зеленського заявили про наміри перезавантажити Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК). І вже днями в Адміністрації президента (АП), схоже, перейшли від слів до справ.

За заявою заступника глави АП Руслана Рябошапки (в 2016 році він був членом НАЗК), керівництво Агентства не може дати необхідний результат, "воно не залишає шансів для відновлення роботи цього органу". Крім того, на думку представника АП, у керівництва немає професійної компетенції.

Відповідно, за словами чиновника, в Адміністрації президента, на наступному тижні вже закінчать роботу над законопроектом, який буде передбачати переформатування НАЗК.

Як у президента хочуть "перезавантажити" НАЗК - поки точно не відомо. Але певну конкретику по деяких позиціях Рябошапка все ж озвучив. Отже, новим законопроектом планується:

1. Змінити структуру керівництва. Зараз це колегіальний орган, що складається з п'яти членів. Передбачається, що буде один керівник НАЗК.

2. Прибрати проблеми, пов'язані з доступом НАЗК в державні реєстри.

3. Ліквідувати можливість блокування роботи НАЗК іншими державними органами. Наприклад, як у випадку з Міністерством юстиції, яке намагалося якомога більше обмежити НАЗК в проведенні перевірки декларацій.

Новини за темою

Чому важливо, що знову активізували питання ефективності НАЗК. Справа в тому, що саме це Агентство має розробляти антикорупційну стратегію та державну програму щодо її виконання, а після їх ухвалення парламентом та урядом - фільтрувати, координувати та оцінювати ефективність.

НАЗК також має здійснювати фінансовий контроль за майновим становищем публічних службовців та моніторинг їх способу життя, контролювати державне фінансування політичних партій тощо. Завдання в боротьбі з корупцією у Агентства досить масштабні.

Проте, незважаючи на це, за 2,5 роки роботи діяльність НАЗК звелася до кабінетного і ручного дослідження інформації, введеної в деклараціях чиновників про майно, хоча ця процедура взагалі повинна бути максимально автоматизована.

Ще в 2016 році з незрозумілих причин в НАЗК відмовилися від автоматичної перевірки. Два наступних роки всі перевірки проходили в ручному режимі - з 2017 по 2018 роки прийнято 615 рішень, або 0,03% з усіх поданих декларацій.

Врешті-решт під серйозним публічним тиском автоматизовану систему запустили, але відразу ж нівелювали її скандалами.

Тому слід все ж розібратися, на які базові проблеми слід звернути увагу законодавця, щоб в черговий раз "не наламати дров" перезавантаженням роботи НАЗК.

Штат і чисельність працівників

У структурі НАЗК функціонують 12 структурних підрозділів зі штатною чисельністю в 311 одиниць, з яких лише 5 підрозділів забезпечують виконання Національним агентством повноважень, передбачених законом України "Про запобігання корупції" та "Про політичні партії в Україні", а 7 виконують допоміжні чи організаційні функції.

В кінці 2018 року НАЗК просить Кабмін збільшити його штат на 97 осіб, для чого потрібно було додатково в наступному році 64,16 млн гривень. НАЗК пояснив розширення штату великим навантаженням на працівників.

Наприклад, для отримання коштів в рамках четвертої програми макрофінансової допомоги Європейського Союзу НАЗК потрібно було до лютого 2019 року перевірити 1000 декларацій чиновників. Зараз цією перевіркою займається підрозділ з 20 чоловік, кожен з них встигає перевірити за місяць 1-2 декларації.

Кількість спецперевірок чиновників в 1,5 рази перевищує можливу завантаженість працівників. Але тоді Мінфін зазначив, що розширення штату НАЗК суперечить урядовій Стратегії скорочення кількості держслужбовців до 2020 року. Через таку позицію Мінфіну в Кабміні ідею про збільшення граничної кількості співробітників Агентства назвали передчасною.

При цьому зрозуміло, що процес моніторингу способу життя чиновників, виявлення конфлікту інтересів, факту отримання та вартості подарунка - значно ширше, ніж аналіз декларацій, оскільки вимагає додаткових заходів з виявлення наявності та вартості майна декларанта і його близьких осіб, способу їх отримання, встановлення фактів лобіювання інтересів у сферах зацікавленості і прийняття рішень.

НАЗК повинен співпрацювати з тими, хто повідомляє про корупцію. Їх ще називають викривачами. Там повинні обробляти їх інформацію, дбати про захист і про притягнення до відповідальності тих, хто права викривачів порушує.

Для цього потрібні адекватна кількість співробітників НАЗК та регіональні відділення Агентства, яких зараз просто не існує. Тому, очевидно, слід внести зміни в штатну структуру НАЗК, створивши окремий Департамент, у функції якого віднести отримання інформації про правопорушення, пов'язані з корупцією, використовуючи оперативні можливості, із залученням досвідчених працівників.

А для мобільності виконання поставлених перед НАЗК завдань слід в обласних центрах створити його територіальні органи, що дозволить оперативно отримувати та перевіряти отриману в результаті здійснення моніторингу та аналізу інформацію, виявляти місцезнаходження особи, яким планується вручення протоколу, та безпосередньо вручати протоколи.

Керівництво

Навколо нинішнього керівництва НАЗК надто багато скандалів і конфліктів. В експертному середовищі вже давно говорять про те, що Агентству потрібно нове керівництво, а для його обрання повинен бути змінено склад комісії. Як і у випадку з відбором суддів Антикорупційного суду важливо включити в комісію міжнародних експертів, голоси яких будуть обов'язковою умовою прийняття рішення на користь кандидата.

Зрозуміло, що апарат НАЗК теж зажадає перезавантаження вже після обрання нового керівництва шляхом оцінки результатів діяльності працівників з подальшим звільненням тих, хто оцінку не пройшов.

Розширення повноважень

Слід розробити та впровадити в діяльність НАЗК методики виявлення та збору інформації про факти корупції на різних рівнях державного управління.

Зокрема:

- спостереження за переміщенням посадової особи (чи близької людини);

- спостереження за будинком або майном, що перебуває поза домом;

- спостереження за речами, які носить посадова особа (або близька особа);

- фото- і відеофіксації результатів проведених спостережень.

Для цього потрібно внести зміни до законодавчих актів щодо розширення повноважень по проведенню оперативних заходів щодо виявлення та припинення правопорушень, пов'язаних з корупцією, та отримання доказової бази.

Довгоочікувана автоматизація роботи НАЗК

Слід створити єдиний інтегрований банк даних автоматизованого інформаційного пошуку та перевірки наявності правопорушень при аналізі декларацій та розробити алгоритм пошуку даних за запитом користувача.

Зазначена система на підставі запиту буде здійснювати пошук інформації в офіційних реєстрах і банках даних і порівнювати їх з даними, зазначеними в декларації, виявляючи таким чином факти правопорушень і посилаючи відповідне повідомлення користувачеві.

Звичайно, щоб цей інтегрований банк запрацював, слід на законодавчому рівні зобов'язати власників інформаційних банків даних надавати НАЗК безпосередній автоматизований доступ до інформаційних і довідкових систем, реєстрів, у тому числі тих, що містять інформацію з обмеженим доступом, власником (адміністратором) яких є державні органи або органи місцевого самоврядування.

У цьому ж контексті автоматизації роботи НАЗК необхідно створити автоматизовану систему визначення корупційних ризиків, яка повинна самостійно здійснювати моніторинг відкритих інформаційних ресурсів, у тому числі мережі Інтернет і соцмереж, на предмет наявності будь-якої інформації, яка може свідчити про недостовірність зазначених у декларації даних і факти корупційних дій.

Новини за темою

Зазначена система повинна визначати тенденції недобросовісного придбання майна, привілеїв, поліпшення стану життя, уподобання і прийняття рішень на користь осіб в умовах конфлікту інтересів, вивчаючи зв'язки. Дані можуть збиратися у форматі статей, повідомлень або заяв, інформації, отриманої з обговорень на форумах, соціальних мереж, реєстрів, фотографій і відео.

"Примус" до співпраці

На практиці, дійсно, співпраця з НАЗК часто ігнорується з боку центральних органів виконавчої влади, місцевого самоврядування і навіть комерційних банківських структур. Тому варто на законодавчому рівні зобов'язати банки України надавати запитувану інформацію на підставі рішень НАЗК, необхідну для встановлення факту адміністративного правопорушення, пов'язаного з корупцією.

Це треба для виявлення невідповідності зазначених даних у декларації, фактів незаконного збагачення, взаємозв'язку поліпшення способу життя чиновника і прийнятих ним рішень тощо.

Що стосується місцевих і центральних органів влади, законодавчо їх слід зобов'язати на постійній основі надавати і оновлювати дані щодо чиновників - суб'єктів декларування. З цією метою необхідно створити реєстр суб'єктів, на яких поширюється дія закону України "Про запобігання корупції".

Резюмуючи: як фахівцеві, мені дуже хочеться сподіватися, що всі ці перераховані вище сфери є в зоні уваги законодавців. Тому що косметичні коригування не врятують НАЗК, а ще більше посилять кризу повноважень та компетенцій Агентства. Все це врешті-решт призведе до його ліквідації.

Михайло Пластун

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>