Реформи освіти та медицини без грошей приречені на провал

Місцеві бюджети не мають коштів ані на забезпечення нинішніх потреб, ані на розвиток

Реформи освіти та медицини без грошей приречені на провал

Місцеві бюджети не мають коштів ані на забезпечення нинішніх потреб, ані на розвиток

2017 рік став для України роком ухвалення Верховною Радою інноваційних законів, які дали старт двом визначним реформам – освітній та медичній.

Ці дві реформи передбачають повне перезавантаження цих галузей, але треба пам’ятати, що майже 90% медичних та освітніх закладів містяться саме в невеликих містах, селах та районах, а не зосереджені у великих містах та столиці. Це важливо, і я зараз розповім чому.

Як провести реформи, де взяти на них кошти? Всім добре відомо, що за Конституцією України освіта та медицина в країні є безкоштовними. Це державна відповідальність - фінансування видатків медичної та освітньої сфер за рахунок державного бюджету.

Стаття 49: "…Держава створює умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування. У державних і комунальних закладах охорони здоров'я медична допомога надається безоплатно; нинішню мережу таких закладів не може бути скорочено…".

Стаття 53: "…Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах…".

Останні два роки представники вищих органів виконавчої влади в голос кричать про децентралізацію та передачу повноважень місцевим радам, але жоден зі спікерів бодай слова не сказав, які шалені видатки делегувала центральна влада місцевим бюджетам. Підкреслю, видатки з тих, які має фінансувати вища влада з держбюджету. Я неодноразово про це писала останні 2 роки. Це й проблема галузі професійно-технічної освіти, і перекладання на місця оплати комунальних рахунків медичних та освітніх установ. У лікарнях та школах працюють не тільки спеціалісти за фахом, а й технічний персонал, без праці якого життєдіяльність закладів просто неможлива. Та заробітна плата некваліфікованого персоналу (простою мовою – нелікарів та непедагогів) теж є вже проблемою місцевих бюджетів.

Але як бути владі на місцях, якщо в невеликому населеному пункті розташоване ПТУ, що є єдиним та унікальним? Наприклад, у місті Стрию Львівської області є ПТУ № 35, яке готує нафтовиків, а в смт Головине Житомирської області розташовано єдине в країні ПТУ з підготовки обробників природного каменю.

Чи спроможні місцеві бюджети справитися з цими видатками? 7 грудня 2017 року працівники медичної та освітньої сфер Воловецького району Закарпатської області блокували трасу Київ – Чоп, протестуючи проти заборгованості по зарплаті за останні 2-3 місяці. До якого відчаю ще потрібно довести пересічних людей у регіонах?

Перекриття траси на Закарпатті працівниками медичної та освітньої сфер mukachevo.net

Перекриття траси на Закарпатті працівниками медичної та освітньої сфер mukachevo.net

Годі вже тільки балакати за реформи! Навіть з тими делегованими повноваженнями, які є зараз, місцеві бюджети не можуть впоратися з видатками та утриманням мережі освіти та медицини, що є сьогодні. Поки що є.

Ряд міністрів та Міністерство фінансів щедрою рукою надало субвенцію на розвиток та компенсацію витрат щодо делегованих повноважень в освіті та медицині. Але з розрахунків, наведених у таблицях, які я надавала в попередніх матеріалах, ми бачимо, що в Київській області субвенцією з держбюджету потреба покривається лише наполовину. На другу половину потреб центральною владою передбачається витягування коштів з місцевих бюджетів.

То в нас децентралізація чи псевдодецентралізація?

Можна кожного дня переконувати громаду та весь світ, що Україною крокує децентралізація, але цифри на прикладі однієї області доводять, що це псевдодецентралізація, тому що ця система фінансування державного реформування галузей призводить до вимивання коштів з міських бюджетів.

У 2018 році з місцевих бюджетів заплановано забрати на реформи освіти та медицини понад 1 млрд грн. Загальна потреба коштів додаткової дотації для місцевих бюджетів Київської області складає 1 032 385,6 тис. грн. Дотація Київщині з державного бюджету на здійснення переданих видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я складає в сумі 613 707,6 тис. грн. Решту місцеві бюджети мають відшукати у себе, обділивши фінансування своїх власних потреб задля того, щоб забезпечити ті витрати, які має покривати державний бюджет.

Однією рукою центральна влада передає повноваження на місця та каже: "Управляйте!". Другою рукою законодавець, Верховна Рада України, ухвалює дві реформи, які потребують значного фінансового наповнення. Й я не знаю, чи то рукою, чи то ногою, чи то більш звичною для всіх частиною тіла влада забирає кошти, говорячи: ми вам не дамо коштів на делеговані повноваження, крутіться як схочете, урізайте в себе, що доведеться.

Новини за темою

І все це в умовах кардинального реформування галузей - медичної та освітньої сфер. Медична та освітня реформи передбачають величезні капіталовкладення. Чи відбудуться ці реформи без фінансового наповнення? Звісно, ні. Якщо місцеві бюджети не можуть утримувати вже зараз нинішню мережу закладів освіти та медицини, то про який розвиток можна мріяти та говорити?

Якщо говорити про медичну сферу, то розвиток тут - це придбання нового сучасного електронного обладнання та комп’ютерної техніки, приєднання до нових баз, які впроваджує МОЗ України. Та ми вже зараз бачимо, що на подібний розвиток місцеві бюджети коштів не матимуть.

В освітній сфері так само: якщо освітяни разом із владою на місцях не в змозі утримувати свої нинішні видатки, то про який розвиток, закупівлю нових книг, підручників, меблів, сучасного устаткування та оновлення навчальних програм можна взагалі говорити!

У моєму депутатському зверненні до Кабінету міністрів Україні та голови Верховної Ради, яке вже сьогодні, 1 березня, буде винесено на засідання чергової сесії Київської обласної ради, міститься вимога терміново переглянути та забезпечити додатково субвенції з державного бюджету на делеговані повноваження місцевим бюджетам з освіти та медицини. Наведені мною цифри з потреб щодо коштів і додаткових дотацій на місцеві бюджети для забезпечення належного функціонування закладів освітньої та медичної сфер шокують.

Народні депутати Верховної Ради, як головні законодавці країни, мають зрозуміти: без фінансового наповнення всі реформи, за які вони проголосували в сесійній залі Ради в 2017 році, а саме: освітня та медична реформи, зазнають фіаско, тому що реформа без фінансового наповнення – це просто пустий намір та профанація.

Ольга Бабій

Редакция может не соглашаться с мнением автора. Если вы хотите написать в рубрику "Мнение", ознакомьтесь с правилами публикаций и пишите на blog@112.ua.

відео по темі

Новини партнерів

Загрузка...