banner banner banner

Реалії антикорупційної реформи в Україні

Склалася парадоксальна ситуація: у МВС підрозділи для боротьби з корупцією ліквідовані, а СБУ для антикорупційної діяльності не має законодавчої бази

Реалії антикорупційної реформи в Україні
Фото з відкритих джерел

Олексій Зубов

Фінансист

Склалася парадоксальна ситуація: у МВС підрозділи для боротьби з корупцією ліквідовані, а СБУ для антикорупційної діяльності не має законодавчої бази

Після візиту до Києва глави зовнішньополітичного комітету Бундестагу Норберта Реттгена знову на порядку денному постало питання антикорупційної реформи. Економіка України показує значний спад. Як повітря, державі потрібні інвестиційні надходження з найбільших економік Європи, зокрема Німеччини. Катастрофічно високий рівень корупції роз'їдає державний апарат зсередини і блокує надходження зовнішніх інвестицій.

Задекларовані владою антикорупційні реформи сильно розтяглися у часі й існують тільки на папері. Якої-небудь виразної форми все ще набути не можуть. Відсутня воля приймати політичні рішення для боротьби з корупцією.

З моменту здобуття незалежності, боротьбу з корупцією декларували практично всі силові структури. Головними "гравцями" були ГПУ, ГУБКОП СБУ, ГУБОЗ МВС. У 2012 році після прийняття нового Кримінально-процесуального кодексу, остаточно не вирішене питання позбавлення повноважень СБУ боротьби з корупцією, і досі це питання залишається відкритим. У новому КПК ст. 368, 369 не є підслідністю СБУ.

У квітні 2015 р. на той момент глава СБУ Валентин Наливайченко відкрито заявляв: "Ми дуже сподіваємося, що далі парламент буде підтримувати зміни до закону, які, з одного боку, дозволять оптимізувати число співробітників СБУ і сконцентрувати на ключових напрямках... Це контррозвідка і боротьба з тероризмом. Інші функції, не властиві європейській спецслужбі, повинен законодавець від нас забирати і передавати в інші органи".

Новини за темою

Склалася парадоксальна ситуація: у МВС підрозділи для боротьби з корупцією ліквідовані, а СБУ для антикорупційної діяльності не має законодавчої бази. У новому Кримінально-процесуальному кодексі ст. 368, 369 не є підслідністю СБУ. Більш того, з 2012 року після прийняття нового КПК йшло планомірне скорочення штатів в Управлінні "К" і перерозподіл кадрів за іншими напрямами роботи відомства. Де-факто СБУ веде боротьбу з корупцією "нелегально".

Навесні 2015 року на 26-му році свого існування був ліквідований ГУБОЗ МВС, тобто орган, наділений серйозними оперативними напрацюваннями, технічними можливостями, здатними вести боротьбу з корупцією.

Для обивателя ГУБКОП СБУ та ГУБОЗ МВС – це приблизно одне і те ж, але це не так. СБУ, як і будь-яка спецслужба, веде тривалі розробки, в основному, аналізує і вивчає процеси в суспільстві. Операції підрозділів центрального апарату ГУБКОП СБУ, або як їх ще називають Управління "К", завжди були ефектними і гучними (наприклад, справа екс-глави Держфінпослуг Василя Волги або ще більш яскравий приклад, який потьмянів на тлі нинішніх гучних затримань, - справа судді Львівського апеляційного суду Ігоря Зварича, якого прозвали "колядником"). Основним напрямком їхньої роботи були викриття корумпованих чиновників у правоохоронних органах, судах, митниці, інших структурах державної влади. УБОЗ МВС за своїм призначенню дублював "старших братів".

З моменту заснування цих підрозділів між ними не припинялася конкуренція. Бували випадки, коли співробітники ставали фігурантами оперативних розробок один одного. Наприклад "Кашники" під час скоєння злочину затримували офіцера МВС, а через два тижні вже хтось із "сбушників" потрапляв у жорна УБОЗ. Антикорупційні органи збирали взаємний компромат для його реалізації у кризовий момент зіткнення інтересів.

Новини за темою

Логічно було б припустити, що причиною таких конфліктів стало "кришування" і "тіньові бізнес-схеми" (у покриванні наркобізнесу звинувачували СБУ та УБОЗ). Наглядаючи один за одним, утримувався статус-кво не тільки між силовими відомствами, але і баланс між різними політичними угрупованнями, які перебували при владі. Так, вони регулярно у кожний звітний період показували результат у вигляді гучних викриттів у високих (але не вищих) ешелонах влади, але подібні заходи без санкції перших осіб держави ніколи не проводилися.

Насправді, це не боротьба з корупцією, а вимушені жертвопринесення на вівтар "богів корупції". За роки незалежності проблема нікуди не поділася, навпаки, набула системного, всебічного характеру. Корупція в Україні пронизує всі сфери життя і супроводжує нас, починаючи з народження (народжувати безкоштовно можна, але небезпечно) і до смерті (спробуйте, отримати місце на кладовищі). Органи прокуратури можна лише номінально віднести до борців з корупцією, оскільки відповідно до Кримінально-процесуального кодексу самостійно добувати оперативну інформацію вони не можуть, немає у них спеціального апарату. Прокуратура - це орган, через який проходить реалізація вже готових розробок, проведення досудового слідства та власне підтримання обвинувачення в суді або закриття справи. У жовтні 2014 був прийнятий закон "Про Національне антикорупційне бюро України" (НАБУ), а з квітня 2015 року це Бюро вже фізично існує. Організаційно-штатна структура в загальних рисах відома: складається з семи міжобласних управлінь, чисельність особового складу 700 осіб. Основний напрямок роботи – боротьба з корупцією вищих посадових осіб. Повноцінно Бюро запрацює в 2016 році, як передбачається. Але вже відзначилися скандалом.

Новини за темою

У результаті, на сьогоднішній день в Україні немає чіткої зрозумілої і діючої антикорупційної системи, її ще належить створити та налаштувати.

Явище корупції в Україні потрібно розглядати з двох точок зору: з точки зору низів і з точки зору верхів. Корупція в низах – це спосіб вижити й оплатити мінімальні життєві потреби (наприклад, як інакше вижити "бюджетнику" з зарплатою 2400 грн). Корупція у верхах – це система перерозподілу державних благ у тіньовий приватний сектор в інтересах олігархічних груп та організованої злочинності.

Адже в наших реаліях всім зрозуміло, що високопоставлений чиновник просто так не займає посаду, він повинен бути членом "команди". Другий виклик - розірвати порочне коло "низів" і "верхів". Низам забезпечити гідну оплату праці та контроль, верхам - відділення держави від олігархічних груп. Третій виклик - перебудувати всю систему державного апарату в деяких галузях, можливо, навіть з нуля.

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]112.ua.

Джерело: 112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>