Про що мовчить Мінфін, або Аналіз змін до держбюджету-2020

Про що мовчить Мінфін, або Аналіз змін до держбюджету-2020
З відкритих джерел

Данило Монін

Економіст

Оригінал на сторінці Данила Моніна у Facebook

Я думаю, ви вже, можливо, прочитали про загальні цифри бюджету-2020. Я ж спробую дати основні тези і питання, які в мене виникли, враховуючи мій детальний аналіз змін головного кошторису країни до другого читання.

Отже, основні тези.

1. Мінфін здійснив корекцію податкових надходжень до другого читання. При цьому я вперше бачу, що до другого читання корекцію в частині дохідних статей проведено в негативний бік. Загальні доходи держбюджету за податковими надходженнями збільшено тільки на 1 млрд гривень.

У зв'язку з корекцією середнього курсу з 28 до 27 гривень зменшено доходи за імпортним ПДВ на 7+ млрд гривень, імпортним акцизом і митом. З іншого боку, Мінфін поліпшив доходи з податку на прибуток і ПДФО (разом 8 млрд). Це логічні правки, оскільки доходи за цими статтями буде перевиконано цьогоріч.

2. У другій версії бюджету з'явилися 2 нові статті доходів - це доходи з ренти (бурштин) - 540 млн гривень та ліцензії на азартні ігри (у неподаткових надходженнях), від легалізації яких Мінфін готовий отримати 3 млрд гривень.

Новини за темою

Для мене цифра в 3 млрд гривень є дуже завищеною, якщо, звичайно, Кабмін не домовився заздалегідь з великими гравцями азартного бізнесу, бо, читаючи законопроект і його жорсткі умови старту роботи, навряд чи дозволять залучити хоча б 1 млрд.

3. За неподатковими доходами доходи підвищено на 13,4 млрд гривень. Основна зміна - у дивідендах держпідприємств. Їх підвищено на 8,5 млрд, і це для мене є прогнозованою корекцією, хоча я очікував меншу суму, бо цьогоріч план 44 млрд буде не виконано на 10 млрд.

4. Фінансування дефіциту бюджету змінено. Зменшено (скореговано) план запозичень на 18 млрд гривень, план оплат тіла кредитів же зменшено на 10 млрд. Мінфіну за зовнішніми боргами треба погасити 4,5 млрд доларів тіла кредитів. На їхнє погашення Мінфін хоче взяти близько 5 млрд доларів нових боргів.

Доходи від приватизації розширено з 5 до 12 млрд гривень. Також Мінфін ще скоротив обслуговування боргів, зменшивши свої витрати на 4 млрд - зі 145 млрд до 141 млрд гривень. Вважаю, що тут є ще резерв декілька міліардів.

Бо, за моїми розрахунками, цьогоріч обслуговування коштуватиме до 124 млрд гривень (замість плану Мінфіну 145 млрд!!!). І при середньому курсі в 27 можна очікувати загальні витрати на обслуговування боргів на рівні 136-138 млрд у 2020 році.

5. Як я і припускав, незважаючи на заяви прем'єра, що у другій версії представлять абсолютно новий бюджет, цього не сталося. З причини того, що найпотужнішу корекцію бюджету було зроблено вже до першого читання, коли були об'єднані декілька міністерств, порізані частини сумнівних програм і взагалі було взято курс на жорстку оптимізацію видаткової частини бюджету.

У другій версії бюджету Кабмін продовжив переміщення відомств. Так, Держстат перейшов у підпорядкування секретаріату Кабміну з Мінекономіки.

Телерадіо з громадським ТБ UA-1 перейшли в підпорядкування Міністерству культури, молоді та спорту, Агентство лісових ресурсів і водного господарства переміщено з Міністерства економіки до Міністерства енергетики та захисту навколишнього середовища, а агентство з питань праці переїхало до Мінекономіки. А загальну видаткову частину збільшено всього на 10 млрд.

6. Порошенко з патріотичною братією перед кінцем каденції вибили 2 нові агентства з питань стандартів державної мови на 50 млн гривень. У другій версії це врахували.

7. Та зрада, яку розгорнули в інтернеті щодо бюджету РНБО в розмірі 28 млрд, випарувалася. Цей бюджет перерозподілили. МВС дісталося 9 млрд, армії - 14 млрд. Додали також розвідці, СБУ та іншим. Ба більше, збільшено технічне озброєння армії з 16 до 22 млрд. Тож тут усе гаразд.

8. Прем'єр почав стримувати слово щодо будівництва аеропортів. У 2-й версії з'явилася стаття 1 млрд грн на будівництво аеропорту. Правда, чомусь із назвою Дніпропетровськ.

9. Незважаючи на заяви влади скоротити 18 тис. чиновників у районних адміністраціях, у бюджеті це поки не відображено. Бюджет залишився на тому самому рівні.

Новини за темою

Тепер з того, що в мене викликає питання:

1. А чи буде земельна реформа? Справа в тому, що Кабмін повернув старі програми АПК у другому читанні та ліквідував статтю з пільгового кредитування купівлі землі фермерами на 4,4 млрд!!! Це вже відмова від земельної реформи? Або ж відмова від пріоритетного викупу фермерами землі?

2. Перепис? Перепис населення, який прем'єр-міністр обіцяв на грудень цього року. Справа в тому, що в бюджеті різко знижено витрати на перепис з 3,4 млрд до 1,4 млрд. І з чуток його перенесено на листопад-грудень наступного року. Ось у мене тепер сумніви, а чи буде вона взагалі або ні?

3. Нульова декларація? Зеленський обіцяв у передвиборчій програмі нульову декларацію бізнесу. Законопроект № 1232 розроблено із запуском декларування на початку 2020 року, але в бюджеті не з'явилося додаткових доходів. Чи означає це відмову від передвиборчих обіцянок або ще ні?

4. Зростання економіки? Це, мабуть, найголовніше питання. Бюджет представлено зі зростанням економіки в 3,7% ВВП. При цьому Мінфін посилається, мовляв, так складено макропрогноз. Але всі, хто його вивчав, скажуть вам, що документ має 2 макропрогнози, де в другому сценарії поставлено зростання в 4,8% ВВП. Тому складається враження, що весь Кабмін просто боїться брати відповідальність і готовий працювати за простим сценарієм, який є досяжним навіть без зусиль. Чому?

Тому загальний висновок:

За старанність збільшити ефективність використання бюджетних коштів ставлю позначку відмінно!

За страх і зневіру у свої сили та боязкість брати відповідальність за досягнення результатів своєї програми уряду (40% зростання ВВП протягом 5 років) на старті - відмітка незадовільно!

Данило Монін

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>