Мітинг під Радою. 06.09.2017
Движение "Чесно"

Оригінал на сторінці Олега Устенка в Facebook

Чи можна собі уявити ситуацію, що в якийсь момент 1000 покупців, які знаходяться одночасно в одному з київських супермаркетів, поклали до себе в кошик по пляшці шампанського? Цілком можливо. А чи можна собі уявити, що при цьому всі вони раптом вирішують, що ціна на шампанське має бути на 20% або 30%, або 50% нижчою, ніж та, що встановлена на нього супермаркетом. Можу запевнити, що ні в одній цивілізованій країні це буде неможливо. Швидше за все, таке навіть нікому в голову не прийде. Але рух "узаконимо ліві автомобілі" показаву, що це цілком можливо в Україні. Особливо, якщо цей супермаркет знаходиться десь дуже близько до урядового кварталу і "настирливі покупці" можуть сильно нашкодити всім тим, хто знаходиться в цьому кварталі. Тоді їм усім можуть дати бажану знижку. Але чи пройде це безслідно для тих, кому не пощастило в той момент знаходитися в супермаркеті і не закинути собі в кошик цю злощасну пляшку шампанського? Відповідь однозначна: ні.

Новини за темою: Власники авто на єврономерах вимагають доступного розмитнення, Южаніна відповідає: Питання не соціальне, вони просто не хочуть платити

Які можливі економічні наслідки досягнутого компромісу з власниками автомобілів на "євробляхах":

1. Нічого неможливого в Україні немає, і якщо дуже хочеться зробити щось абсолютно протизаконне, то це можна зробити, головне підібрати потрібний момент і місце. Звідси питання: "Чи будуть інші представники бізнесу чітко дотримуватися встановлених правил гри". Швидше за все - ні. В чому сенс, якщо досвід показує, що робити це абсолютно необов'язково. Якщо ти інвестор, чи можеш ти розраховувати, що, наприклад, взявши в концесію дорогу і відкривши новий і зручний хай-вей (а ця тема зараз на слуху у бізнесу), зможеш продовжувати вести цей проект. Чи можеш ти (як інвестор) бути впевнений в тому, що не збереться кілька тисяч протестувальників, які будуть вимагати негайного скасування оплати за проїзд по твоєму новенькому хай-вею? І що при цьому станеться в цьому випадку з твоїм проектом і з вкладеними грошима?

2. Чи буде бізнес активно розвиватися, якщо немає гарантій, що правила гри не можуть бути змінені по ходу цієї самої гри під дією зовнішніх сил?

3. Акцизи – один з найважливіших джерел надходжень в державний бюджет країни. Навіть якщо держбюджет недоотримає 1 гривню – як компроміс від узаконення авто на "євробляхах", - хтось цю гривню втратить. Відповідь – тільки одна. Цей хтось- українські платники податків. Значить, або десь вони повинні будуть заплатити більше, або їм щось недофінансовують. У нас з'являється класичний приклад "халявщини". Більш слабкі і миролюбні платять за тих, хто більш крикливі й нахабні.

Новини за темою: "Хто там сьогодні під Радою мітингує?": Соцмережі відповіли на акцію водіїв авто на єврономерах

4. У тому випадку, якщо ці "спірні" авто будуть узаконені з будь-якою "знижкою", то на ринку з'явиться більше автомобілів за нижчою ціною. Весь ринок авто повинен зазнати цінового коригування вниз. Тепер кожен повинен стати трохи біднішим. Його власний автомобіль, який він міг, в принципі, продати за одну ціну, вже цю ціну не коштує. Звичайне співвідношення попиту і пропозиції. Крива пропозиції змістилася вниз. Нова рівноважна ціна знаходиться нижче її попереднього значення. Таким чином, програли всі власники "офіційних" авто. Вони стали біднішими.

5. Економіка не може нормально розвиватися, якщо в суспільстві відсутня довіра. Даний випадок підриває довіру, а значить і "краде" перспективи економічного розвитку для всіх.

Новини за темою: Авто на єврономерах: Хто, як і чому штрафує українців

Олег Устенко

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.