banner banner banner banner

Префекти як узаконення "смотрящих": Що не так з децентралізацією від Зеленського

Префекти як узаконення "смотрящих": Що не так з децентралізацією від Зеленського
Фото з відкритих джерел

Віталій Журавський

Український правознавець і політичний діяч

На сайті президента з’явився обіцяний законопроект про децентралізацію. Що тут нового?

У чинній Конституції закріплений цілком зрозумілий адміністративно-територіальний устрій нашої держави. Він складається із сіл, селищ, міст, районів та областей.

У проекті Зеленського замість села, селища, міста і району вводяться два нових поняття – "громада" та "округ", але їхні визначення не надаються. В одному випадку у тексті законопроекту громада вважається первинною одиницею адміністративно-територіального устрою, в іншому – вона визначається первинною одиницею місцевого самоврядування, яка має статус юридичної особи. Виникає запитання: громада – це територія (село, селище, місто) чи об’єднання громадян, які живуть на певній території?

Новини за темою

Цей юридичний абсурд завершується пунктом 29 статті 85 проекту, яким Верховна Рада наділяється повноваженнями утворювати та ліквідовувати громади. Як можна ліквідувати громаду, якщо нею є село, селище чи місто?

З Конституції при цьому прибирається конкретний перелік областей. Це надасть право Верховній Раді перейменовувати області, "перекроювати" їхні кордони, не змінюючи при цьому Основного закону.

Окрім цього, запроваджується нова посада – префект. Префект є невластивою фігурою для державотворення України. Повноваження, надані у законопроекті українському префекту, французькому префекту і не снилися!

Префекти представлятимуть центральну владу в округах, областях і місті Києві. Їх призначатиме (строком на 3 роки) і звільнятиме президент.

Основна функція префекта – "око" президента, "смотрящий" або, як кажуть у народі, "рішало".

Згідно із законопроектом Зеленського, префект наділений функціями адміністративного наглядача за дотриманням Конституції на певній території. Він вносить подання президенту щодо припинення дії будь-якого ухваленого нормативного акта, що не відповідає Конституції України або загрожує національній безпеці. Тобто фактично префект перебирає на себе повноваження Конституційного суду.

До якої ж гілки влади можна віднести префекта?

Після звернення префекта із поданням до президента останній припиняє не тільки дію відповідного акта, а й повноваження голови місцевої ради. Таким чином блокується вся робота виборного органу. Але замість нього призначається "тимчасовий державний уповноважений".

Водночас президент звертається до Конституційного суду, який має упродовж 7-ми календарних днів розглянути його звернення. У жодній країні не визначено строків розгляду справ подібним судом. Це просто нонсенс. І якщо Конституційний суд вирішить, що акт є неконституційним, місцева рада розпускається і проводяться перевибори, що є черговим юридичним безглуздям.

Тобто фактично президент може через своїх представників блокувати роботу будь-яких виборних органів влади і тимчасово замінювати їх своїми представниками на підставі самого лише звернення префекта, а через суд – і розпускати їх. Це є прямою централізацією влади, а не тим, що декларується у назві цього законопроекту. Місцеві органи влади таким чином виявляються залежними від префекта і президента.

Новини за темою

До того ж строк дії повноважень депутатів місцевих рад зменшується і становить 4 роки. Їх чергові вибори відбуваються в останню неділю жовтня четвертого року їхніх повноважень.

Голів окружних і обласних рад обирають на 1 рік із правом ротації.

Щодо Донбасу, то про особливий його статус у проекті – ані слова!

Логіка авторів цього "законопроектного спаму" полягає в тому, щоб вилучити з розділу "Територіальний устрій України" Основного закону перелік областей. Назви областей України у подальшому визначатимуться звичайним законом. І для цього не потрібно буде змінювати Конституцію.

Цей законопроект передбачає прийняття окремого закону про територіальний устрій, у якому й пропишуть усі правові аспекти особливого порядку місцевого самоврядування в ОРДЛО. Тобто про обіцянку нашої влади лідерам Франції, Німеччини і Росії внести закон про особливий статус Донбасу в Конституцію на постійній основі можна забути. Не думаю, що таку гру не "розкусять" у Парижі, Берліні та Москві.

Мій прогноз. За цим законопроектом провести вибори до місцевих рад навряд чи можливо. Для внесення змін до Конституції знадобиться щонайменше рік, за умови схвального висновку Конституційного суду та їх підтримки конституційною більшістю Верховної Ради України.

Окрім того, запропоновані зміни до Основного закону потягнуть за собою необхідність прийняття цілої низки інших законів, зокрема про адміністративно-територіальний устрій і місцеве самоврядування та ін. І тільки після цього упродовж 90 днів буде призначено нові вибори до органів місцевого самоврядування.

Отже, цим законопроектом влада фактично заклала новий конфлікт із місцевим самоврядуванням.

Проект закону про децентралізацію є гіршою копією аналогічного законопроекту Петра Порошенка. Складається враження, що його автори не "дружать" із конституційним правом, юридичною технікою.

Проект не має нічого спільного із задекларованою децентралізацією, а навпаки – посилює централізацію.

При цьому він остаточно закріплює жорстку президентську форму правління і "ставить великий хрест" на місцевому самоврядуванні.

Віталій Журавський, доктор юридичних наук,

академік Національної академії правових наук

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на [email protected]

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Loading...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>