"Поліцію викликали?": Чи безпечно сьогодні в українських потягах

112.ua з'ясовував, чи є необхідність повернення поліцейських на українські залізниці і хто сьогодні забезпечує правопорядок у потягах

"Поліцію викликали?": Чи безпечно сьогодні в українських потягах
Фото з відкритих джерел

Юрій Годован

Журналіст, 112.ua

112.ua з'ясовував, чи є необхідність повернення поліцейських на українські залізниці і хто сьогодні забезпечує правопорядок у потягах

У квітні далекого нині 2013 року українські потяги позбавили присутності в них правоохоронців (тоді - міліції) для забезпечення громадського порядку. В "Укрзалізниці" таке рішення пояснили просто - тримати міліціонерів у потягах нераціонально. Адже показники їхньої роботи були вкрай низькими - іноді всього кілька складених за рік адмінпротоколів. І то - за паління, яке, як відомо, в потягах під забороною. Функції з охорони правопорядку фактично переклали на провідників та начальника потяга, а правоохоронців обіцяли підключати в разі виникнення позаштатної ситуації. На найближчій станції по маршруту. Через майже п'ять років 112.ua вирішив з'ясувати, як сьогодні забезпечується правопорядок і безпека пасажирів в українських потягах. Насамперед - нічних. Особливо питання актуальне і важливе, зважаючи на значну кількість зброї, яка знаходиться на руках в українців, нелегальний продаж алкоголю у потягах і на станціях, а також часті вояжі військовослужбовців та учасників бойових дій, які не завжди виявляють повагу до інших пасажирів. Про те, що вдалося з'ясувати - читайте в нашому матеріалі.

А чи потрібна охорона?

Фото з відкритих джерел

Сьогодні начальник потяга або провідники є за фактом єдиними людьми, до яких пасажир українського потяга може звернутися у разі виникнення проблем після відправлення і до найближчої станції. При цьому далеко не всі вокзальні комплекси в нашій країні розташовані у великих населених пунктах, а наявність поліції, медиків та інших служб у віддалених від міст селах або селищах вкрай малоймовірно. Їхати силовикам доведеться щонайменше з районного центру, а з урахуванням якості місцевих доріг, часу це може зайняти чимало.

Які ситуації, що вимагають "додаткової" допомоги, сьогодні найчастіше виникають у потягах? На правах анонімності ми опитали кількох провідників потягів на вокзалі "Київ-Пасажирський". Ті розповіли, що суперечки регулярно виникають через вживання алкоголю пасажирами та їх подальшу (як правило, нічну) "активність". Проблемою також називають масове паління в тамбурах - не всім пасажирам таке подобається, а боротися з цим явищем виходить не в кожного провідника. "Не буду ж я у людини силою цигарку з рота забирати", - заявила одна з провідниць плацкартного вагона. Є у пасажирів нарікання на санітарні умови у вагонах, про що вони часто скаржаться провідникам. Якщо проблему не вдається вирішити, виникає конфлікт, кажуть провідники. "Приходять зі скаргами на брудні туалети, холод, погане опалення. Вимагають умови покращити, а на місці це зробити неможливо. Ось і виходить скандал", - поділилися з нами провідники.

Новини за темою

Про те, чи потрібна поліція в нічних потягах, ми запитали й у пасажирів. Й очікувано - більшість опитаних відповіли ствердно. Із застереженням - якщо вона там буде не для "пташки", а для виконання реальної правоохоронної функції. Деякі опитані відзначили необхідність постійного контролю за поліцейськими, якщо тих повернуть на залізницю. Насамперед для того, щоб вони не стали частиною системи, що склалася в потягах. "Якщо будуть на все закривати очі або "забивати" - користі не буде, тільки марна трата грошей", - заявив у коментарі 112.ua один з пасажирів потягу "Київ-Дніпро".

"Укрзалізниця": Проблеми є, але безпеки дотримуються

Фото з відкритих джерел

Ситуація з безпекою пасажирських перевезень у потягах далекого сполучення в Україні - задовільна. Про це заявили в прес-службі вітчизняного залізничного монополіста - "Укрзалізниці" - в коментарі 112.ua. Винятки становлять окремі випадки порушення громадського порядку пасажирами. "При цьому існують також інші незалежні чинники, наприклад, зовнішнє втручання в роботу залізничного транспорту (повідомлення про "замінування" вагонів потягів, биття скла), які потребують втручання правоохоронних органів і місцевої влади.

Нагадаємо, сьогодні за безпеку в українських потягах під час руху відповідають працівники залізничного транспорту, залучаючи при необхідності поліцейських і представників охоронних організацій. В "Укрзалізниці" констатують: інциденти в потягах, зокрема на тлі вживання алкоголю, відбуваються практично щодня, залежно від потяга і періоду перевезення - у святкові дні кількість таких випадків систематично зростає.

Розповіли в компанії, і з якими порушеннями найчастіше доводиться стикатися. Почасти слова опитаних нами провідників підтверджуються - йдеться про вживання деякими пасажирами алкогольних напоїв або наркотиків, паління в тамбурах, перевезення небезпечних речовин та товарів. "Конструкція пасажирського вагону не виключає можливості стороннього доступу до технологічних порожнин, адже працівники митниці та прикордонної служби неодноразово виявляли сторонні предмети в технологічних порожнинах вагонів міжнародного сполучення. Тому в питанні гарантування безпеки пасажирських перевезень у потягах далекого прямування недостатньо зусиль лише працівників залізничного транспорту", - вважають у компанії. Допускаємо, що ці самі "технологічні порожнини" в потягах внутрішнього сполучення перевіряють значно рідше, ніж у міжнародному сполученні.

Рішення конфліктних ситуацій між пасажирами у вагонах здійснюється силами бригади потяга у відповідності з посадовими обов'язками, кажуть в УЗ. "Відповідно до вимог Інструкції начальника потяга, начальник пасажирського потяга повинен забезпечувати громадський порядок у вагонах, вживати відповідних заходів до його порушників", - цитує компанія службові інструкції.

Для забезпечення громадського порядку в разі необхідності начальник потяга за допомогою радіозв'язку з машиністом має можливість виклику наряду поліції. Але, як виявилося, не завжди є зворотний зв'язок "Слід зазначити, що працівники правоохоронних органів не завжди прибувають за викликом, у зв'язку з відсутністю постійного місця дислокації їх на залізничних вокзалах (станціях)", - повідомили 112.ua в прес-службі "Укрзалізниці".

У компанії визнають наявність скарг від пасажирів на факти правопорушень у потягах - як в усній формі провідникам та начальнику потяга, так і на "гарячу лінію" УЗ. Говорячи про повернення поліції в потяги, залізничники зізнаються - проти цього точно виступати не будуть. "Це дозволить значно підвищити рівень безпеки пасажирів і бригад у вагонах потягів та забезпечить громадський порядок", - аргументи від УЗ.

Уряд питання "опрацьовує"

Теми охорони правопорядку в потягах днями торкнулися у Кабміні під час засідання 25 квітня. Щоправда, йшлося не про всі потяги,  лише про "Інтерсіті" та ті, що прямують у бік Донбасу. Під час доповіді міністра інфраструктури глава МінАТО Вадим Черниш порушив питання про введення додаткової охорони в потягах  через регулярні, за його словами, порушення громадського порядку. Черниш підкреслив - охорона потрібна не проста, а воєнізована, адже на схід країни часто їздять чиновники і представники міжнародних організацій. Реагуючи на це, прем'єр Володимир Гройсман доручив опрацювати питання поліпшення безпеки поїздок на українській залізниці.

У прес-службі Міністерства інфраструктури 112.ua уточнили, що тим самим "опрацюванням" питання займуться "Укрзалізниця" і, ймовірно, МВС.

Прем'єр на все тому ж засіданні 25 квітня "порекомендував" топ-менеджерам "Укрзалізниці" частіше їздити в нічних потягах країною. Допускаємо, що в тому випадку, якщо в УЗ Гройсмана послухають, ситуація на залізниці може дещо покращитися. Як з якістю наданих послуг, так і з безпекою.

У поліції кажуть, що забезпечують порядок. Але не в потягах, а на вокзалах

Фото з відкритих джерел

Правоохоронці тему забезпечення порядку пасажирських перевезень на залізниці коментують неактивно. У прес-службі Нацполіції 112.ua повідомили - як і належить за законом, підтримують порядок та публічну безпеку на вулицях, площах, стадіонах, вокзалах, у парках, скверах, портах, аеропортах та інших публічних місцях. Уточнюють - повідомлення про правопорушення у потягах приймають як на лінію "102", так і через своїх співробітників підрозділів на території вокзалів та станцій.

У поліції у приватній бесіді нам розповіли - нерідко у конфліктах, що виникають дорогою між пасажирами, винні самі провідники і начальник потяга. "Продають сигарети, алкоголь, дозволяють куріння в тамбурах за додаткову плату, а потім скаржаться, що пасажири бешкетують", - розповіло 112.ua джерело в правоохоронних органах.

Новини за темою

Авторові матеріалу не так давно вдалося на власні очі побачити "ефективність" роботи поліції при реагуванні на порушення правил поїздки. У відповідь на прохання провідників вивести з купейного вагона пасажира у стані явно вираженого алкогольного сп'яніння ще до відправлення патрульні, які прибули на місце події, намагалися буквально вмовити чоловіка "не порушувати громадський порядок після відправлення потяга". У підсумку - відправлення потяга було затримано на півгодини, а пасажир після довгих умовлянь виведений із застосуванням спецзасобів. Зрозуміло, зазначений випадок ні в якому разі не можна вважати закономірністю, однак на певні думки він все ж наштовхує.  

За що сьогодні можуть оштрафувати в потязі

Відповідно до ст. 224 Кодексу України про адміністративні правопорушення, начальники пасажирських потягів наділені правом від імені органів залізничного транспорту розглядати справи про деякі правопорушення. Зокрема йдеться про:

безбілетний проїзд - згідно з КУпАП карається штрафом у десятикратному розмірі від вартості проїзду;

- перевезення ручної поклажі, що перевищує встановлену норму - штраф від 0,5 до одного неоподатковуваного мінімуму доходів громадян;

- порушення правил користування засобами залізничного транспорту (пошкодження внутрішнього обладнання пасажирських вагонів, куріння в вагонах, зокрема в тамбурах) - від 5 до 30 неоподатковуваних податком мінімумів доходів громадян;

- порушення правил з охорони порядку і безпеки руху на залізничному транспорті (викидання сміття та інших предметів з вікон і дверей вагонів потягів) - залежно від виду порушення штраф становитиме від 7 до 30 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

- порушення правил перевезення небезпечних речовин і предметів - залежно від виду порушення штраф від 6 до 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

- порушення правил пожежної безпеки - штраф від 3 до 7 (для посадових осіб - від 5 до 10) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Оформлення адміністративних порушень у потягах здійснюється за протоколами встановленої форми.

Що стосується заборони на вживання алкогольних напоїв, то в УЗ кажуть, що працівники бригад потяга на шляху прямування попереджають про це. Водночас, визнають у ПАТ, факти паління і розпивання алкоголю в українських потягах не поодинокі.

"Згідно з Правилами перевезень, пасажир може бути висаджений з потяга, якщо перебуває у явно вираженому нетверезому стані та порушує при цьому правила проїзду і громадський порядок, заважає спокою інших пасажирів. Централізовано статистика випадків з висадки пасажирів із залученням працівників поліції не ведеться", - кажуть в "Укрзалізниці".

Про що свідчить статистика

За інформацією, наданою 112.ua Національною поліцією, поїздки в українських потягах виглядають не так безпечно, як про це можна думати. Наприклад, за даними відомства, в 2017 році було зафіксовано 8 632 адміністративні правопорушення, пов'язані з безпекою і правопорядком на залізничному транспорті (ст. 109 КУпАП). За вчинення зазначених правопорушень було затримано 7 911 осіб. За два місяці поточного року ці цифри становлять відповідно 2 995 і 2 845. До того ж за ст. 210 КУпАП (порушення правил користування засобами залізничного транспорту) в 2017 році зафіксовано 589 правопорушень (584 людини), за два місяці 2018 року - 195 порушень (192 людини). Які санкції було застосовано до порушників, поліція не повідомляє.

Є також інформація щодо порушень громадського порядку військовослужбовцями в потягах. У Військовій службі правопорядку 112.ua повідомили, що в 2017 році було попереджено 5099 фактів порушень з боку військових. З початку поточного року ця цифра становить понад 600 інцидентів. У ВСП констатують динаміку до зниження кількості бешкетників-військовиків у потягах: у 2017 році на 30% менше порівняно з 2016-м, а через два місяці 2018-го - на 50% менше порівняно з 2017-м роком. Водночас у Службі не змогли назвати конкретні приклади правопорушень з боку військовослужбовців у потягах. 

Фанати, фаєри і каміння. Поїздки "з наслідками"

Фото з відкритих джерел

Правопорядок у потягах і недалеко від них порушують не тільки прості цивільні та військовослужбовці, а ще, наприклад, футбольні фанати. В УЗ кажуть, що нерідко їх організований проїзд у потязі обходиться установі в круглу суму. 

Зокрема 25-26 листопада 2017 року УЗ зазнала істотних збитків після проїзду футбольних вболівальників у потязі № 26 "Одеса - Львів". "Вони вживали алкогольні напої, поводили себе неадекватно і на зауваження працівників бригади потяга не реагували, до того ж висловлювали погрози. В результаті пошкодили майно вагона, чим завдали чималих збитків "Укрзалізниці". З цього приводу неодноразово викликалися працівники поліції на різних станціях на шляху прямування потяга, проте ці пасажири не були висаджені з потяга, а правоохоронні органи проводили лише профілактичну бесіду з фанатами", - повідомили в УЗ.

Ще один випадок стався 20 вересня того ж року. Цього дня начальник потяга № 134 "Миколаїв - Івано-Франківськ" на станції "Стрий" (Львівська область) викликав наряд поліції "через численні суперечки між пасажирами трьох вагонів", які всю дорогу вживали алкоголь та поводили себе неадекватно. Більше сотні з тих, на кого надійшла скарга, - футбольні фанати, які не реагували на зауваження бригади потяга та погрожували фізичною розправою.

Новини за темою

Четверо поліцейських, що прибули на станцію, безуспішно намагалися заспокоїти бешкетників, після чого викликали підкріплення. Весь цей час потяг стояв на станції в очікуванні, яке виявилося марним - додаткові сили поліції так і не прибули. У результаті потяг відправили за маршрутом у супроводі чотирьох поліцейських (після звернення в центральний апарат МВС) і під погрозами фанатів підпалити фаєри та димові шашки. Загальна затримка потяга склала майже годину. Пізніше все-таки прибуло підкріплення, проте, м'яко кажучи - незначне.

"Від станції "Долина" до станції "Івано-Франківськ" потяг супроводжувало 6 співробітників поліції. З метою запобігання пересуванню зазначених пасажирів у групі вагонів № 9-12 було перекрито торцеві двері. Після прибуття потяга на станцію "Івано-Франківськ" пасажирів – порушників громадського порядку забрав загін працівників поліції", - розповідають в УЗ.

Підсумок такої поїздки - розбиті шибки на майданчиках між вагонами, пошкодження обшивки дверей і крадіжка частини інвентаря вагона. 

Ще один приклад. 17 березня поточного року на станції "Жмеринка" (Вінницька область) з потяга, що прямував із Запоріжжя до Львова, висадили п'яну групу з 6 осіб, які були передані співробітникам місцевого відділу поліції. Про збитки після перебування таких "пасажирів" у вагоні не повідомляється.

А ось у наступному випадку шкоди було завдано не тільки інфраструктурі потяга, але і здоров'ю працівника залізниці. 21 квітня неподалік станції "Ворзель" - це Київська область - хулігани закидали камінням регіональну електричку "Київ - Малин". У результаті було розбито лобове скло кабіни потяга, а машиніст зазнав травми голови. В УЗ підкреслюють - на зазначеній ділянці залізниці подібні інциденти - не рідкість, тільки з початку квітня їх було одразу кілька. Тричі під "кам'яний обстріл" потрапляв потяг "Київ - Перемишль". 

****

Як бачимо, незважаючи на безпеку поїздки на потязі з технічного боку (недарма залізницю вважають найбезпечнішою для подорожей), існують певні загрози для неї через потенційних попутників. У будь-якому випадку першими помічниками пасажира сьогодні, згідно з нормативними актами, є провідник і начальник потяга. При цьому на оперативну та ефективну допомогу з боку бригади потяга об'єктивно розраховувати не варто. Погодьтеся, навряд чи провідники (найчастіше - жінки) зможуть приборкати натовп нетверезих футбольних фанатів, військових або звичайних пасажирів, яким раптом "стало нудно" в поїздці. А поліція, як показує практика і конкретні приклади, може приїхати не завжди, а якщо і приїде - то не факт, що вирішить проблему. Тому, поки питання присутності повноцінної охоронної структури в потягах не врегульовано відповідними нормативними актами, вважати, що ваша поїздка буде повністю безпечною, краще не варто.

Юрій Годован

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів