Кремлівський план захоплення Facebook провалено

Кремлівський план захоплення Facebook провалено
Открытый источник

Оригінал на сайті Bloomberg

Російські пропагандистські операції під час президентської гонки в 2016 році були більш масштабними, ніж вважалося раніше, про що свідчать дві нещодавно опубліковані доповіді. Але там немає доказів того, що кампанія впливу була настільки ефективною, наскільки на це сподівався Кремль. У цих доповідях, що базуються на наданих соцмережами даних, поєднуються недовіра до інформації компаній та наївна віра в ті цифри, які вони подають.

Фейсбук, Інстаграм, Твіттер і Гугл подали до сенатського комітету з розвідки дані про діяльність російської фабрики тролів "Агентство інтернет-досліджень", проти якої висунув звинувачення спеціальний прокурор Роберт Мюллер. Ці дані ретельно проаналізували дві групи: одна з Проекту комп'ютерної пропаганди Оксфордського університету і фірми аналізу соцмереж "Графіка" (Graphika), а друга з компанії з боротьби з дезінформацією "Нью Нолідж" (New Knowledge). Обидві команди стверджують, що коли вперше стало відомо щодо російської кампанії впливу, соцмережі подали свою інформацію доволі вибірково.

Новини за темою

Перший скандал виник через оголошення, які російське агентство за гроші розміщувало у Фейсбуці, витративши на такі цілі близько 100 тисяч доларів. Однак представлені дані вказують на те, що на "звичайні" матеріали, які призводять до розколу в суспільстві (матеріали, що догоджають аудиторії правого спрямування, і пости, які мають на меті впливати на меншини, щоб вони не голосували за Гілларі Клінтон), в роботі російського агентства йшло набагато більше часу і місця, ніж на ці оголошення.

Як вказує "Комп'ютерна пропаганда", такі звичайні матеріали також мали набагато більше охоплення. Їх подивилися 126 мільйонів користувачів у Фейсбуці та 20 мільйонів в Інстаграмі. У "Нью Нолідж" підозрюють, що останню цифру було занижено.

Несподіванкою стало те, що значна частка активності була в Інстаграмі, який входить до імперії "Фейсбук". Під час суперечок і скандалу на це майже ніхто не звернув уваги. Акаунти "Агентства інтернет-досліджень" в Інстаграмі отримали 183 мільйони лайків і 4 мільйони коментарів. У Фейсбуці 31 мільйон користувачів поділився контентом і майже 39 мільйонів поставили свої лайки.

Ці цифри свідчать про те, що компанія "Фейсбук" обмежила масштаби дебатів, звівши їх до розмов про платні оголошення на своєму головному сайті, щоб знизити збиток до мінімуму. У відповідь на викриття діяльності російського агентства "Фейсбук" спочатку просто зробив більш прозорою процедуру продажу і розміщення політичної реклами. Закривати "несправжні акаунти" стали пізніше, і, як зазначає "Нью Нолідж", деякі пов'язані з агентством акаунти, як і раніше, діють.

Виміряти силу впливу пропаганди в пресі, на радіо і телебаченні завжди було непросто. А оскільки Дональд Трамп витратив на Фейсбук більше грошей, ніж Клінтон, хоча передвиборча кампанія в цілому обійшлася йому вдвічі дешевшою, виникає спокуса зробити висновок про те, що цифрові оголошення є набагато ефективнішими за традиційні. Безумовно, показники за кількістю та активністю користувачів, опубліковані в доповідях, є доволі переконливими.

Але не можна сказати, що російська кампанія була надзвичайно ефективною. Як повідомляє "Комп'ютерна пропаганда", ті методи, які застосовували в операції російського впливу, було взято не з традиційних політичних кампаній, а з цифрової реклами. А це дає оптимальні цифри, за якими можна судити про її успіх.

Новини за темою

У квітні Бретт Гордон (Brett Gordon) і Флоріан Зеттельмеєр (Florian Zettelmeyer) Північно-Східного університету разом зі співробітниками "Фейсбуку" Нехою Бгарґава (Neha Bhargava) і Деном Чапскі (Dan Chapsky) опублікували матеріал на тему ефективності 15 рекламних кампаній "Фейсбуку". Висновком, який найбільше вразив, стало те, що при використанні традиційних методів спостереження (це оцінка того, скільки людей ознайомилися з рекламою і скільки купили продукт) справжній ефект від реклами занадто переоцінюють.

У чому причина? Багато людей, які ознайомилися з рекламою або з матеріалами про продукт, купили б його в будь-якому разі. Те саме можна сказати і про кандидатів.

У дослідженні Гордона використовується винайдений у Фейсбуці критерій оцінки успіху рекламної кампанії — "ліфт". У межах такої методики не тільки оцінюється те, як здійснює купівлю досліджувана група, а й створюється контрольна група, а також оцінюється те, яка частина аудиторії в будь-якому разі здійснила б купівлю. Таким способом можна краще встановити причинно-наслідковий зв'язок між оголошеннями та покупками, ніж при використанні традиційних методів спостереження.

Але до виборів це не підходить, оскільки неможливо простежити, як люди насправді голосують. У 15 вивчених Гордоном рекламних кампаніях "ліфт", або показник додаткового бізнесу, дуже сильно відрізнявся — від мінус 3,5 до 153,2%. І за п'ятивідсоткового рівня довіри тільки вісім кампаній дали показник "ліфта", який статистично є відмінним від нуля.

Це свідчить про те, що всупереч новим даним з останніх доповідей, як і раніше, незрозуміло, чи дала російська кампанія впливу той результат, на який розраховував Кремль. Безумовно, це було дорого. Щомісячний бюджет "Агентства інтернет-досліджень" на США становив 1,25 млн доларів, і це можна порівняти з витратами штабу Клінтон на Фейсбук. Але поки кандидати на майбутніх виборах не відмовляться від традиційних методів реклами і повністю не перейдуть у соціальні мережі, ми не зможемо оцінити, наскільки результативно працює онлайнова пропаганда. А грубі цифри за кількістю аудиторії та за активністю користувачів майже нічого не означають, і довіряти їм треба ще менше.

Леонід Бершидський

Переклад ИноСМИ  

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів

d="M296.296,512H200.36V256h-64v-88.225l64-0.029l-0.104-51.976C200.256,43.794,219.773,0,304.556,0h70.588v88.242h-44.115 c-33.016,0-34.604,12.328-34.604,35.342l-0.131,44.162h79.346l-9.354,88.225L296.36,256L296.296,512z"/>