Ілон Маск
Фото з відкритих джерел

Оригінал на сторінці Bloomberg

У жодній країні запуск надважкої ракети-носія Falcon Heavy, який здійснила у вівторок компанія SpaceX, не викликала такого резонансу, як у Росії. Приватна американська компанія продовжує здійснювати технічні подвиги, від яких російська космічна промисловість відмовилася: спочатку SpaceX стала багаторазово використовувати ракети, а тепер успішно запустила оснащену 27 двигунами ракету.

Новини за темою: SpaceX запустила надважку ракету Falcon Heavy

СРСР намагався зробити щось подібне в 1960-х — початку 1970-х років. Сергій Корольов, конструктор ракетно-космічної техніки, який запустив перший супутник і першу людину до космосу, розпочав розробку того, що пізніше стало популярним і відомим як Н-1, надважка ракета-носій з 30-двигунами, яка була здатна доправити 75-тонну космічну станцію на орбіту, а можливо, і на Місяць, Марс і Венеру. Проект було завершено після смерті Корольова в 1966 році, і випробувальні пуски Н-1 здійснювали чотири рази. Усі пуски були невдалими, багато в чому через труднощі, пов'язані з одночасною роботою такої кількості двигунів.

А сьогодні компанія SpaceX успішно впоралася з аналогічним завданням, і, хоча поки не зрозуміло, хто буде укладати контракт на обслуговування Falcon Heavy, засновник SpaceX Ілон Маск тепер має найпотужнішу у світі ракету-носій: вона може доправити на орбіту до 64 т вантажу. Плани Росії щодо створення такої ракети, здатної здійснити політ на Місяць чи на Марс, поки ще не завершено, і, звичайно, їх не фінансують у повному обсязі, хоча голова російського космічного агентства "Роскосмос" Ігор Комаров пообіцяв здійснити перший запуск у 2028 році. Ймовірно, навіть у Китаю буде надважка ракета-носій раніше, ніж у Росії. Але саме успіх "вискочки" Маска викликає почуття пекучої образи. Адже за "Роскосмосом" стоїть держава з усією її владою та можливостями. Але треба ж — цей шоумен, схожий на хлопчиська, запускає свою Tesla Roadster до космосу. З динаміків автомобіля на всю лунає голос Девіда Боуї. А на екрані приладової панелі світиться цитата з "Путівника для тих, хто подорожує галактикою автостопом" Дугласа Адамса: "Не панікуй!"

Не допомогли і плоскі жарти — подія від цього не стає менш гіркою і образливою. Коли боляче, росіяни сміються. І після запуску з'явилося безліч російських мемів, автори яких, кепкуючи (хоробро), визнали поразку, пропонуючи варіанти того, що могла б Росія запустити до космосу замість автомобіля Tesla Roadster.

Новини за темою: З "Ланосом" і Павлом Зібровим: Фотожаби на запуск ракети Falcon Heavy

Але підтекст у всього цього серйозний. Віталій Єгоров, представник приватної космічної компанії "Даурія Аероспейс", яка виробляє російські супутники і співпрацює з "Роскосмосом", з гіркотою написав у Facebook:

"Насправді Маск не зробив нічого фантастичного. Таке робив Корольов, робив Глушко. Таке робили радянські люди і можуть зробити росіяни. Але тепер ми дивимося на це з боку, як на щось фантастичне. У мене неодноразово запитували різні люди: "Чи ми можемо повторити успіх SpaceX?" Технічно можемо. Врешті посадка ступені або надважка ракета — це математична задача. Математики в нас не перевелися! У нас перевелися мрійники. Щоб знати, як летіти і куди летіти, потрібно знати, навіщо летіти".

Новини за темою: "А ти досі ялинку винести не можеш": Як відреагували українці на запуск SpaceX надважкої ракети Falcon Heavy

У Маска, з його природним умінням показати товар якнайвигідніше або проштовхнути ідею з набридлими культурними орієнтирами, є мрія, про яку він розповів у своїй доповіді, опублікованій торік: колонізувати Марс. У доповіді Маск зізнається, що навіть розбагатів заради цієї мрії.

У Росії дійсно немає мрійника, який міг би з ним зрівнятися. У Росії є Дмитро Рогозін, віце-прем'єр і націоналіст, який відповідає за оборонну та аерокосмічну промисловість, який влаштував публічну сварку з керівництвом "Роскосмосу" після останнього невдалого запуску ракети в листопаді. Чиновники "Роскосмосу" орендували бізнес-джет Gulfstream і полетіли на Далекий Схід на запуск космічного апарату з нового космодрому "Східний", але ракета "Союз" з 18 супутниками на борту згоріла в атмосфері. Пізніше Рогозін звинуватив "Роскосмос" у тому, що налаштування розгінного блоку "Фрегат" було виставлено в розрахунку на пуск з іншого космодрому. "Один кравець шиє кишеню, інший — лацкан, а костюмчик не вийшов", — обурювався Рогозін. "Роскосмос" спростував слова про помилку, якої припустилися. Але після серії кримінальних розслідувань у російській аерокосмічної галузі (під час яких було виявлено випадки використання дешевих компонентів, що неприпустимо при будівництві ракет) не виключено навіть найбезглуздіші пояснення.

Новини за темою: Запуск Falcon Heavy очима оператора супутників NASA

Після розпаду Радянського Союзу російську космічну програму здійснювали на прагматичній основі для заробляння грошей. Використовуючи перевірені часом технології, Росія захопила лідерство на ринку комерційних запусків. Але наполегливість і винахідливість фахівців SpaceX, а також успіх компанії у зниженні витрат за рахунок повторного використання ракет зробили її торік вірогідним лідером ринку і, можливо, навіть прибутковим. Поза сумнівом, ракета Falcon 9 за кількістю вдалих запусків стала найкращою у світі.

"Роскосмос" визнав, що компанія SpaceX є загрозою, до якої він багато років ставився з презирством і яку ігнорував. Тепер російська корпорація працює над зниженням вартості запуску на 20% і повторним використанням компонентів ракет. Але наразі кращою у цій області є компанія Маска, і наздогнати її буде нелегко.

Багато росіян, які заздрять успіху Маска, підкреслюють, що він не досяг би всього цього без державної підтримки — технічної допомоги від НАСА, а також багатомільярдних урядових субсидій. Але інші компанії аерокосмічної галузі США теж отримують значну фінансову підтримку від держави, що можна сказати й про космічні програми європейських країн, Китаю, Японії та Індії. Напевно, Єгоров бачить цю різницю. Жодна державна підтримка не змогла б забезпечити компанії SpaceX успіху і лідируючих позицій тією мірою, якою це стало можливим завдяки особистій пристрасті та ентузіазму цього незграбного дивака-розумника, який усіх дратує, читає наукову-фантастику та їздить на електромобілі Tesla Roadster. У виробничо-технічній сфері мрія, можливо, не грає такої серйозної ролі, як державні міркування, якими керуються Рогозін і Комарів. Але піднімати деякі важкі об'єкти в космос вона, мрія, без сумніву, допомагає.

Леонід Бершидський

Переклад ИноСМИ

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.