Паломництво й організована злочинність: Як розвивається бізнес, пов'язаний зі святкуванням єврейського Нового року в Умані

Ізраїльські та українські бізнесмени в Умані, як і всі, "у злагоді з мафією". Багато хто із власників бізнесу платять мафії за "захист" замість сплати податків

Паломництво й організована злочинність: Як розвивається бізнес, пов'язаний зі святкуванням єврейського Нового року в Умані
Святкування Рош Ха-Шана в Умані РБК-Украина

Ізраїльські та українські бізнесмени в Умані, як і всі, "у злагоді з мафією". Багато хто із власників бізнесу платять мафії за "захист" замість сплати податків

Оригінал на сайті Forward

Продаючи каву єврейським туристам, 18-річний Юрій Бресков заробляє за тиждень більше, ніж його вчителі заробляють за рік у провінційній Умані. Так, під час святкування єврейського Нового року Рош Ха-Шана, коли близько 30 тис. ізраїльтян та інших євреїв відвідують могилу Рабі Нахмана, засновника бреславського хасидизму, його заробіток сягає 3000 дол.

Якщо раніше в щорічне паломництво вирушали лише деякі євреї, то протягом  останніх років рух прочан значно зріс і диверсифікувався, включивши також багатьох світських відвідувачів. Ця зміна створила нові вигідні можливості для десятків підприємців на кшталт Брескова. Однак місцеві жителі стверджують, що на хвилі цього успіху зріс також рівень організованої злочинності.

"Цим місцем керує мафія. Я можу продавати на вул. Пушкіна тільки тому, що у мене є зв'язки", - говорить Бресков.

Близько 500 євреїв проживають в Умані, невеликому місті в 200 км від Києва. Більшість із них живуть і працюють у районі вулиці Пушкіна, головної артерії, яка веде до могили Цадика Нахмана.

Новини за темою

З 2012 року це місце перетворилося з району зі старими будинками, кошерної млинцевої із завищеними цінами і магазином юдаїки на жвавий район з новим багатоповерховим будинком. Відкрилося близько 20 кошерних ресторанів (серед них - філії ізраїльських франшиз, таких як Maafeh Neeman), мережа кафе, а також 25 готелів, більшість з яких розташовані в багатоквартирних будинках.

Вивіски на івриті, в тому числі електронні, переважають на вулицях, рекламуючи все - від електриків до юристів, від лікарів до операторів джакузі та агентів з нерухомості. Щосуботи, в Шаббат, один із знаків говорить: "Шабат Шалом".

Ця трансформація відбиває активізацію прощі євреїв в Умані. Якщо раніше прочанами були переважно хасиди-чоловіки, то зараз, за словами Шимона Бускіли, колишнього лідера єврейської громади, рух включає "всіх, кого ви тільки можете собі уявити, - від дівчат-підлітків до репатріантів". Багато прочан відвідують Умань не тільки під час Рош Ха-Шана.

"Це була несподівана і глибинна зміна: проща перетворилася на всеізраїльський і навіть міжнародний феномен", - говорить Бускіла.

Незважаючи на це, за словами колишнього лідера єврейської громади, Рош Ха-Шана в Умані залишається "глибоко духовною подією".

У перший вечір свята люди, з яких багато хто одягнені у святкові білосніжні капоти до колін, вітають на вулиці один одного обіймами і приєднуються до тих, хто молиться в тиші навколо могили. Діти бігають всюди, навіть на дахах.

Раббі Нахман, який жив наприкінці 18 століття на Поділлі, був харизматичним містиком, чиї вислови і притчі було передано відданими учнями. На відміну від більшості інших хасидів, його послідовники ніколи не сприймали наступників людини, яку вони вважають своїм "справжнім цадиком", або святою людиною.

Новини за темою

Але до побожного натовпу послідовників бреславського хасидизму, руху, що підкреслює благочестиву радість життя, а також проводить в Ізраїлі аутріч-роботу у в'язницях, в останні роки все частіше приєднуються люди, які п'ють і палять на вулиці в Шаббат, влаштовують барбекю на ґанку орендованих квартир і готельних номерів, а також відвідують повій і вплутуються в бійки.

Подібна поведінка призвело до того, що кілька готелів в Україні перестали здавати кімнати євреям. З цієї ж причини ізраїльська поліція щороку відправляє 20 офіцерів до Умані для підтримки порядку.

Відомо, що комерційне зростання багато в чому відбувається завдяки світським відвідувачам, які купують ті продукти й послуги, що не купують хасиди. Як правило, хасиди утримуються навіть від питної води з некошерних склянок.

Деякі нові підприємства належать ізраїльтянам, які оселилися в Умані. Так, наприклад, Шломо Абутбул відкрив тут ресторан у 2015 році. Ще частина підприємств належить українцям або перебуває у спільній ізраїльсько-українській власності. Це призвело до подвоєння місцевого єврейського населення, яке ще три роки тому налічувало 200 осіб. За словами Бускіли, зростання спільноти є "змішаним благословенням".

"У нас тепер є широкий вибір кошерних продуктів, кошерне м'ясо, у нас є єврейський дитячий садок для нашої дочки, у нас є клініка невідкладної медичної допомоги", - каже Бускіла. "Але є негативні аспекти. Деякі батьки вважають, що ці зміни компрометують зусилля у вихованні наших дітей у моральному середовищі", - уточнює колишній голова єврейської громади.

За словами Бускіла, популяризація прощі в Умані позначається на відносинах з неєврейським населенням. Так, у грудні, невідомі вандали опоганили синагогу свинячою головою і антисемітськими графіті.

"Мені важко повірити, що цей інцидент не пов'язаний з неправильною поведінкою і насильством певної групи серед громади прочан. На жаль, їхні дії можуть затьмарити весь досвід співіснування, переважно дуже позитивний", - говорить Бускіла.

Новини за темою

В Умані протягом багатьох років спостерігалися прояви ворожості проти прочан, іноді у формі демонстрацій з антисемітською риторикою. Однак опоганення могили було ескалацією, яка викликала удар у відповідь: у січні українська влада винесла звинувачення ізраїльтянинові, який знищив розп'яття на знак помсти за антисемітські атаки.

Багато місцевих жителів вітають прощу, як, наприклад, Люба Данків, викладач на пенсії, яка винаймає квартиру на вул Пушкіна.

"Я нічого не знаю про мафію, але завдяки прочанам я можу вести гідний спосіб життя, позаяк державної пенсії я не отримую. У кожній групі є хороші і погані люди", - каже вона.

Питання про участь мафії в бізнесі, пов'язаному з прощею, проте є точкою тертя. Так, Едуард Леонов, член націоналістичної партії "Свобода", у 2011 році розпочав кампанію за "вільну від хасидів Умань". На його думку, через прочан "Умань раптом стала злочинної столицею".

За інформацією Державного департаменту США, під "мафією" тут маються на увазі українські бандити, які використовують поєднання залякування, насильства та хабарництва для досягнення своїх цілей.

У доповіді Держдепартаменту щодо України за 2016 рік сказано, що "ендемічна корупція" перетворила колишню радянську республіку "на транзитну країну" для міжнародного відмивання грошей. Це стосується й Умані, де місцеві жителі повідомляють про безкарні дії бандитів.

За словами Бускіли, зв'язки з мафією необхідні багатьом із тих підприємств, які виникли в Умані протягом останніх п'яти років. Так, Бресков, продавець кави, говорить, що він повинен віддати своїм "зв'язкам" 20% від свого заробітку.

Власник ресторану Абутбул вважає, що ізраїльські та українські бізнесмени, як і всі, "у злагоді з мафією". Бускіла додає, що багато власників бізнесу платять мафії за "захист" замість сплати податків, "якої тут дуже легко уникнути: вам просто потрібно заплатити аудиторам".

Новини за темою

За словами Вікі Цегурни, місцевого гіда, інший бізнес, який пов'язаний з організованою злочинністю, - це "Сага", стриптиз-клуб та ресторан, які під час Рош Ха-Шана функціонують як бордель під егідою ватажків організованої злочинності. Цю інформацію підтвердили троє водіїв таксі. Власники ж ресторану, як і представник мерії, від інтерв'ю відмовилися.

Проституція давно кидає тінь на прощу до Умані. П'ять років тому водії таксі привозили зацікавлених до групи занедбаних будівель за межами Умані до десятків повій, які приїхали до міста спеціально на час прощі.

Транспортні послуги також схильні до впливу місцевої організованої злочинності. Так, раніше вул. Пушкіна обслуговували десятки водіїв таксі, однак тепер їм заборонено працювати у цьому районі. Їхнє місце зайняли працівники великих таксомоторних компаній, які "дійшли згоди" з мафією. За словами Анатолія, таксиста, який працював раніше в цьому районі, він змушений був припинити роботу, щоб "піти від головорізів".

На думку колишнього лідера єврейської громади Бускіли, злочинці "зайняли вакуум, залишений владою" після періоду хаосу під час революції в Україні у 2014 році.

Революція, яка стала відповіддю на корупцію і підпорядкування колишнього режиму Росії, підняла хвилю націоналістичних настроїв. Це призвело до великих збитків для місцевої економіки і до вільного падіння гривні щодо долара. Це, на думку Бускіли, зробило Україну особливо привабливою для західних бізнесменів та туристів.

Проте з участю прочан відбуваються інциденти, в тому числі короткочасне захоплення злочинцями автобуса з жінками-туристами з Ізраїлю торік у рамках їхнього спору з операторами автобусної компанії. У 2011 році з місцевого готелю злочинці викрали ультраортодоксального єврея.

Незважаючи на всі виклики, Бускіла та інші члени єврейської спільноти вітають зростання єврейської присутності в Умані.

"Це добре - бути частиною чогось, що було маленьким і перетворилося на щось досить велике", - каже Бускіла.

Новини за темою

Кнаан Ліфшиц

Редакція може не погоджуватися з думкою автора. Якщо ви хочете написати в рубрику "Думка", ознайомтеся з правилами публікацій і пишіть на blog@112.ua.

відео по темі

Новини за темою

Новини за темою

Новини партнерів

Загрузка...

Віджет партнерів